Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Praktijk 1
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Praktijk 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Hendrickx Lieve
Andere co-titularis(sen): Gielis Steven, Voorspoels Hannelore
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 252,00 uren
Korte omschrijving
Praktijk 1 behandelt de kennismaking met het beroep van orthopedagogisch begeleider en het sociaal-agogisch werkveld. Dit opleidingsonderdeel bereidt je voor op zelfstandig handelen, verantwoordelijkheid dragen en positief-kritisch reflecteren in één van de orthopedagogische werkvelden.
Onderwijsorganisatie (tekst)
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
04: Eigen referentiekader: De gegradueerde handelt vanuit verbondenheid en gelijkwaardigheid. De gegradueerde is zich bewust van het eigen referentiekader en handelt vanuit erkenning van de eigenheid en de verscheidenheid van cliënten en cliëntsystemen.
De student formuleert een gemotiveerde keuze voor een mogelijke leerwerkplek |
De student handelt vanuit een respectvolle en authentieke grondhouding |
06: Communiceren: De gegradueerde communiceert respectvol en doelgericht met de cliënt, het cliëntsysteem, het team en andere betrokken actoren.
De student communiceert actief met de cliënt, het team en andere betrokken actoren om het werkveld beter te leren kennen. |
De student gaat gestructureerd en actief op zoek naar organisaties waar die kan participeren bij activiteiten. |
De student stelt inzichtelijke en kritische vragen |
10: Reflectie en levenslang leren: De gegradueerde stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij o.b.v. van (zelf)reflectie en levenslang leren.
De student past reflectiemethodieken toe om een realistisch beeld te krijgen van de eigen sterktes en aandachtspunten. |
De student reflecteert op basis van de verwachte eindcompetenties (DLR) over de eigen sterktes en aandachtspunten als beginnende professional |
De student onderzoekt factoren die zijn mentale veerkracht versterken of aantasten |
01: Ondersteuning en begeleiding: De gegradueerde ondersteunt en begeleidt cliënten en cliëntgroepen tijdelijk of langdurig in hun dagelijks leven op vlak van wonen, werken, leren en vrije tijd.
De student beschrijft de taken van een orthopedagogische begeleider in het werken met verschillende doelgroepen |
De student participeert actief binnen een zelfgevonden organisatie in het werkveld. |
09: Team: De gegradueerde overlegt en werkt samen in een (interdisciplinair) team en met interne en externe actoren in vertrouwde en nieuwe, complexe contexten.
De student neemt initiatief en verantwoordelijkheid voor het leerproces. |
De student neemt aandeel op binnen een samenwerkings- of groepsverband |
De student formuleert een gemotiveerde keuze voor een mogelijke leerwerkplek |
Leerinhoud
• Taken van een orthopedagogisch begeleider
• Verkenning eigen mentale veerkracht
• Verkenning werkveld
• Contact leggen met het werkveld
• Zoeken op de sociale kaart
• Verkenning doelgroepen
• Stellen van inzichtelijke en kritische vragen
• Respectvolle en authentieke grondhouding
• Actief participeren binnen een zelfgekozen organisatie
• Toepassen van reflectiemethodieken
• Formulering persoonlijke actiepunten
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 30,00 | |
Academiejaar | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 40,00 | |
Academiejaar | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Portfolio | 30,00 | |
Tweede examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 40,00 | |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 30,00 | |
Toetsing (tekst)
Aanwezigheid bij contactmomenten is verplicht.
Het cijfer van een deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.