Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Databanken Intro32147/2853/2223/1/31
Studiegids

Databanken Intro

32147/2853/2223/1/31
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat programmeren, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat systeem- en netwerkbeheer als Databanken Intro
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Pooter Marijn
Andere co-titularis(sen): De Deken Dany, Maes Sven, Nys Vincent, Spaas Peter, Van Loo Erwin
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Databanken Intro behandelt de beginselen van een relationele databank en het beheer van de gegevens in de databank.
Het olod Databanken Intro bereidt voor op het toepassen van databanken in een project.

OLR-Leerdoelen (lijst)

02: Ontwerpen: Maakt op basis van de analyse een onderbouwd voorstel van het ontwerp, de programmeertaal en -methodiek en stemt hiervoor af met de softwareontwikkelaar, analist en/of projectleider. Houdt rekening met de vooropgestelde methodiek en doelstellingen tijdens de uitvoering van het project.
De student beschrijft het verschil tussen een relationele- en een niet-relationele-databank.
De student stelt een eenvoudig ERD model op.
03: Uitvoeren: Realiseert softwareapplicaties en gegevensstructuren. Werkt hierbij planmatig binnen de context van het projectplan, de beschikbare tools en de vooropgestelde methodiek.
De student legt bij het gebruik van SQL het verband met de databankstructuur uit.
De student maakt een databank aan a.d.h.v. een datamodel.
De student implementeert SQL-queries op basis van functionele vereisten.
De student haalt gegevens op uit een databank aan de hand van SQL-instructies.
De student voert gegevens in een databank in, bewerkt ze en verwijdert ze aan de hand van SQLinstructies.
De student legt de basisbeginselen van het relationele databankmodel uit.
09: Communiceren: Verzamelt informatie, communiceert en rapporteert efficiƫnt over het geleverde werk, afgestemd op het doelpubliek. Gebruikt hiervoor ook het gepaste anderstalige vakjargon.
De student beschrijft het nut en belang van databanken voor een organisatie.

Leerinhoud

Basis van de soorten en werking van databanken:

  • Wat is een databank
  • Soorten databanken
  • Hoe werkt een databank

Basisimplementatie van relationele databanken m.b.v. SQL:

  • DDL
  • DML
  • SELECT
  • JOIN

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)24,00 uren
Voorziene tijd voor toetsing (avondtraject)2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)52,00 uren
Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)6,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)24,00 uren
Voorziene tijd voor toetsing (dagtraject)2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)46,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets in de examenreeks50,00
AcademiejaarVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

Aanwezigheid op evaluatie-onderdelen die deel uitmaken van permanente evaluatie is verplicht. Afwezigheid op dergelijke evaluatie-activiteit resulteert in een 0-score voor dat evaluatie-onderdeel, tenzij de student ten laatste de dag van de evaluatie een geldig medisch attest of attest van overmacht inlevert via de iBaMaflex-module ‘Mijn Afwezigheden’ en de lector(en) via mail op de hoogte brengt van de afwezigheid. De student bezorgt het medisch attest of attest van overmacht eveneens via mail aan de lector(en). Indien een wettiging is ingeleverd, kan de student op een door de lector(en) bepaald tijdstip deelnemen aan een inhaalevaluatie, op voorwaarde dat dit organisatorisch haalbaar is.

Laattijdig indienen van een opdracht resulteert in een 0 score voor die opdracht tenzij de student o.w.v. medische redenen of een andere overmachtssituatie de toestemming kreeg om de opdracht later in te dienen dan de opgegeven deadline.