Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Graduaat programmeren, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Inghelbrecht Denis, Maes Sven
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod CMS Development behandelt de ontwikkeling van een headless CMS gekoppeld aan een custom frontend en het opzetten van een SharePoint website.
Het olod CMS Development bereidt voor op het ontwikkelen van custom CMS oplossingen en het bouwen van websites in SharePoint.
OLR-Leerdoelen (lijst)
02: Ontwerpen: Maakt op basis van de analyse een onderbouwd voorstel van het ontwerp, de programmeertaal en -methodiek en stemt hiervoor af met de softwareontwikkelaar, analist en/of projectleider. Houdt rekening met de vooropgestelde methodiek en doelstellingen tijdens de uitvoering van het project.
De student kiest op basis van een functionele analyse het meest geschikte CMS en verantwoordt deze keuze. |
De student ontwerpt in groep een CMS-applicatie op basis van een functionele analyse.
|
De student kiest het meest geschikte CMS-thema voor de website. |
De student realiseert een CMS-applicatie op basis van een functionele analyse. |
De student ontwerpt een CMS-applicatie op basis van een functionele analyse. |
04: Opleveren: Is medeverantwoordelijk voor de eigen digitale werkomgeving en draagt bij tot de gedeelde infrastructuur nodig voor het ontwikkelen, testen en in productie brengen van projecten.
De student installeert CMS-software met de juiste configuraties. |
De student benoemt het verschil tussen de diverse manieren van CMS-webhosting. |
10: Documenteren: Documenteert de zelf ontwikkelde applicaties op een adequate en overzichtelijke manier gebruikmakend van een kennisdatabank en volgens de afspraken binnen het bedrijf. Geeft kwalitatieve input voor de gebruikershandleidingen, referentiegidsen en online hulpbronnen.
De student zet een Version control systeem op voor oplevering en installatie |
Leerinhoud
Geavanceerd leren werken met WordPress:
- WP als headless CMS
- Het opzetten en verwerken van formulieren in headless WP
- Custom code schrijven
- Werken met (eigen) plug-ins en extensies
- Werken met een static site generato
- Frontend-backend koppeling o.b.v. een API
- Continuous deployment a.d.h.v. version control
- Werken met webhooks
- Gebruik maken van edge functies
- SEO bij headless WP
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Aanwezigheid op evaluatie-onderdelen die deel uitmaken van permanente evaluatie is verplicht. Afwezigheid op dergelijke evaluatie-activiteit resulteert in een 0-score voor dat evaluatie-onderdeel, tenzij de student ten laatste de dag van de evaluatie een geldig medisch attest of attest van overmacht inlevert via de iBaMaflex-module ‘Mijn Afwezigheden’ en de lector(en) via mail op de hoogte brengt van de afwezigheid. De student bezorgt het medisch attest of attest van overmacht eveneens via mail aan de lector(en). Indien een wettiging is ingeleverd, kan de student op een door de lector(en) bepaald tijdstip deelnemen aan een inhaalevaluatie, op voorwaarde dat dit organisatorisch haalbaar is.
Laattijdig indienen van een opdracht resulteert in een 0 score voor die opdracht tenzij de student o.w.v. medische redenen of een andere overmachtssituatie de toestemming kreeg om de opdracht later in te dienen dan de opgegeven deadline.