Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Identiteit SCW32466/2854/2223/1/06
Studiegids

Identiteit SCW

32466/2854/2223/1/06
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Titularis: Van Houtven Sarina
Andere co-titularis(sen): Clauw Jo, Geerts Simon
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 112,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Identiteit SCW behandelt de historiek, het beroepsprofiel, de relatie met de overheid en de vier hoofdfuncties (activering en burgerschap, leren en vormen, gemeenschapsvorming en ontmoeting, kunst en cultuur) van het sociaal-cultureel werk.  
Het olod Identiteit SCW bereidt voor op het toepassen van kennis en inzicht in het beroep van de sociaal-cultureel werker. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

10: participatie burgerschap: Stimuleert in nieuwe en complexe contexten maatschappelijke participatie en kritisch burgerschap.
De student omschrijft de functies van de SCW’er
De student omschrijft de rollen en de taak van de SCW’er
12: netwerken: Bouwt een netwerk op en onderhoudt dit in functie van het bijdragen tot de realisatie van de doelstellingen van de organisatie.
De student beschrijft het begrippenkader van het sociaal-cultureel werk.
01: grondhouding: Bevordert sociale cohesie, empowerment en emancipatie uitgaande van de mensenrechten en principes van sociale rechtvaardigheid en met respect voor diversiteit.
De student schetst de historiek van het sociaal-cultureel werk.
De student beschrijft de sociale en politieke geschiedenis van België a.d.h.v. traditionele en nieuwe breuklijnen.
De student beschrijft het begrippenkader van het sociaal-cultureel werk.
De student beschrijft de basistaken van de sociaal-cultureel werker.
13: teamwork: Handelt volgens kwaliteitsprincipes en werkt actief en constructief samen met teamleden, vrijwilligers, andere organisaties en disciplines.
De student situeert het sociaal-cultureel werk ten opzichte van andere relevante sectoren.
De student benoemt sociaal-culturele sectoren.
De student benoemt de rol van het sociaal-cultureel werk ten aanzien van individuen en groepen.
02: beroepsethisch: Handelt bewust volgens beroepsethische principes.
De student benoemt de rol van het sociaal-cultureel werk in de samenleving.
De student benoemt de rol van het sociaal-cultureel werk ten aanzien van individuen en groepen.

Leerinhoud

  • historiek van het sociaal-cultureel werk
  • 4 functies SCW; activering en burgerschap, leren en vormen, gemeenschapsvorming en ontmoeting, kunst en cultuur
  • beroepsprofiel
  • SCW en de overheid
  • actualiteit
  • overzicht van de sectoren van het SCW
  • bloemconfiguratie
  • bouwstenen van het SCW

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer
  • Het cursusmateriaal zal digitaal en via de cursusdienst van de hogeschool ter beschikking worden gesteld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges28,00 uren
Werktijd buiten de contacturen84,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00