Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Leergroep: activering en burgerschap32467/2854/2223/1/40
Studiegids

Leergroep: activering en burgerschap

32467/2854/2223/1/40
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Van Houtven Sarina
Andere co-titularis(sen): Geerts Simon, Wieërs Lena
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Leergroep: activering en burgerschap behandelt de uitwerking (in groep) en presentatie van een sensibiliseringscampagne voor de studenten van AP. 
Het olod Leergroep: activering en burgerschap bereidt voor op het uitwerken van campagnes met betrekking tot informeren en activeren van burgers in de samenleving.

OLR-Leerdoelen (lijst)

06: acties: Selecteert samen met het team, de doelgroep en andere actoren de juiste kanalen om acties te realiseren in functie van de (beleids)doelstellingen van de organisatie en de behoeften van de doelgroep.
De student implementeert/maakt flexibel gebruik van creatieve middelen en media in functie van de projectdoelen.
De student evalueert zijn campagne op basis van feedback.
10: participatie burgerschap: Stimuleert in nieuwe en complexe contexten maatschappelijke participatie en kritisch burgerschap.
De student is assertief in zijn communicatie naar medegroepsleden.
De student werkt actief mee aan burgerschap en sensibilisering.
01: grondhouding: Bevordert sociale cohesie, empowerment en emancipatie uitgaande van de mensenrechten en principes van sociale rechtvaardigheid en met respect voor diversiteit.
De student motiveert deelnemers om te participeren aan groepsdiscussies.
De student verwoordt de noden van de doelgroep.
De student toont inlevingsvermogen in de situatie van de doelgroep.
03: contact: Legt professioneel, respectvol en empathisch contact met de doelgroep en andere relevante actoren.
De student toont inlevingsvermogen in de situatie van de doelgroep.
De student gaat in gesprek met de doelgroep om hun specifieke noden te achterhalen.
05: mogelijkheden: (h)Erkent en analyseert de mogelijkheden van individuen en groepen in hun context.
De student werkt actief mee aan burgerschap en sensibilisering.
De student benoemt de sterktes en de zwaktes van de doelgroep.
09: ontwikkelingen: Volgt maatschappelijke ontwikkelingen, schat de gevolgen in voor de doelgroep en onderneemt gericht actie in dialoog met de eigen organisatie.
De student benoemt de sterktes en de zwaktes van de doelgroep.
De student verwoordt de noden van de doelgroep.
11: deskundigheidsontwikkeling: Plant en organiseert de eigen activiteiten en handelt professioneel op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student gaat in gesprek met de doelgroep om hun specifieke noden te achterhalen.
De student zet een sensibiliseringscampagne op aan de hand van een gekregen stappenplan.
13: teamwork: Handelt volgens kwaliteitsprincipes en werkt actief en constructief samen met teamleden, vrijwilligers, andere organisaties en disciplines.
De student motiveert de gemaakte keuzes bij de campagne.
De student presenteert op creatieve wijze zijn campagne.
04: communicatie: Communiceert doelgroepgericht, zowel schriftelijk als mondeling in begrijpelijke en correcte taal, hanteert daarvoor adequaat diverse communicatie- en interactievormen en maakt daarbij creatief en flexibel gebruik van diverse middelen/media.
De student heeft een evenredig aandeel binnen de groep in het maken van een sensibiliseringscampagne.
De student spreekt een groep op actieve wijze toe.
De student evalueert zijn campagne op basis van feedback.
De student identificeert zijn eigen sterktes en beperktheden in functie van het professioneel handelen.
De student implementeert/maakt flexibel gebruik van creatieve middelen en media in functie van de projectdoelen.
De student zet een sensibiliseringscampagne op aan de hand van een gekregen stappenplan.
De student presenteert op creatieve wijze zijn campagne.

Leerinhoud

  • sociale vaardigheden
  • communicatieve vaardigheden
  • presenteren
  • creative skills

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer
  • Het cursusmateriaal zal digitaal en via de cursusdienst van de hogeschool ter beschikking worden gesteld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen42,00 uren
Werktijd buiten de contacturen126,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio30,00
AcademiejaarProjectopdracht70,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00

Toetsing (tekst)

De punten zijn opgedeeld in een projectopdracht en een portfolio.
Voor dit OLOD is een gedeeltelijke tweede zit mogelijk. Voor de projectopdracht is geen tweede zit mogelijk. Voor het portfolio is een tweede zit mogelijk.
Aanwezigheid bij lesmomenten is verplicht. Per ongewettigde afwezigheid kan één punt van het totaal op 20 punten worden afgetrokken.