Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Psychisch welzijn32454/2854/2223/1/83
Studiegids

Psychisch welzijn

32454/2854/2223/1/83
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen) als Psychisch welzijn en gezondheidszorg
  • Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Psychisch welzijn en gezondheidszorg
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Van Houtven Sarina
Andere co-titularis(sen): Delpire Johan, Janssen Katrien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Psychisch welzijn behandelt psychische problemen en stoornissen en inzichten uit de levenslooppsychologie.
Het olod Psychisch welzijn bereidt voor op effectieve ondersteuning van cliënten op vlak van sociaal en emotioneel welbevinden.

Onderwijsorganisatie (tekst)

Studenten die in februari starten zullen dit olod volgen in semester 2 samen met studenten GMW.

OLR-Leerdoelen (lijst)

06: acties: Selecteert samen met het team, de doelgroep en andere actoren de juiste kanalen om acties te realiseren in functie van de (beleids)doelstellingen van de organisatie en de behoeften van de doelgroep.
De student legt het biopsychosociaal model uit als kader voor oorzaken van psychische problemen en stoornissen.
De student geeft een overzicht van voorzieningen die gericht zijn op het begeleiden van mensen met psychische problemen en stoornissen.
De student herkent oorzaken van psychische problemen en stoornissen.
De student doet suggesties mbt gepaste omgang bij psyschiche problemen en stoornissen.
De student herkent in praktijksituaties aspecten van het cognitieve en gedragsmodel.
De student onderscheidt verschillende aspecten van het motivationeel functioneren die het menselijk gedrag beïnvloeden.
09: ontwikkelingen: Volgt maatschappelijke ontwikkelingen, schat de gevolgen in voor de doelgroep en onderneemt gericht actie in dialoog met de eigen organisatie.
De student beschrijft de kenmerken en ontwikkelingstaken van de verschillende levensfasen.
De student schetst de evolutie van elk ontwikkelingsgebied in de levensloop.
De student toont a.d.h.v een casus aan hoe de verschillende ontwikkelingsaspecten in de verschillende leeftijdsfasen kunnen ondersteund worden.
De student geeft aan wat de rol is van de sociaal-cultureel werker mbt psychisch welzijn.
De student geeft de opdeling van de geestelijke gezondheidszorg weer adhv eerste-, tweede- en derdelijnszorg.
De student illustreert de 3 niveaus in de geestelijke gezondheidszorg.

Leerinhoud

  • kenmerken, oorzaken en omgang met psychische problemen en stoornissen zoals psychose, depressie, burn-out, angstproblemen, verslaving, ADHD, ASS
  • cognitieve en gedragsveranderende technieken zoals causale attributie, ABC-, G-schema, time-out, beloningssysteem, boete etc.
  • het biopsychosociaal model als kader voor oorzaken van psychische problemen en stoornissen
  • voorzieningen binnen de GGZ
  • kenmerken en ontwikkelingstaken per levensfase

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00