Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Professionele ontwikkeling van de SCW'er32468/2854/2223/1/74
Studiegids

Professionele ontwikkeling van de SCW'er

32468/2854/2223/1/74
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Van Houtven Sarina
Andere co-titularis(sen): Clauw Jo, Geerts Simon, Kok Nathan, Polak Robin, Taverniers Jessi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Professionele ontwikkeling van de SCW'er behandelt sollicitatie, reflectie en zelfkennis. 
Het olod Professionele ontwikkeling van de SCW'er bereidt voor op het eerste werkplekleren en begeleidt in de zoektocht naar deze werkplek.

OLR-Leerdoelen (lijst)

03: contact: Legt professioneel, respectvol en empathisch contact met de doelgroep en andere relevante actoren.
De student past de regels toe om mondeling professioneel te solliciteren.
De student onderzoekt kritisch welke werkplek bij hem/haar past.
De student past de regels toe om schriftelijk professioneel te solliciteren.
11: deskundigheidsontwikkeling: Plant en organiseert de eigen activiteiten en handelt professioneel op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student benoemt de verschillende aspecten van zijn zelfbeeld.
De student past de theorie van het kernkwadrant van Ofman toe op zichzelf.
De student schat de gevolgen van het eigen kernkwadrant in, in relatie tot anderen.
De student beschrijft zijn kernkwaliteiten.
De student past de regels toe om schriftelijk professioneel te solliciteren.
De student past het aangereikte reflectiemodel toe op zijn werkstukken.
De student integreert bepaalde aspecten van de grondhouding (professionaliteit, empathie, respect, betrokkenheid, kritische kijk etc.) in zijn handelen in de klasgroep.
De student verwoordt individuele veranderingen.
De student neemt een lerende en actieve houding aan in de groep.

Leerinhoud

  • sollicitatietraining
  • werkplek zoeken 
  • reflectiemodel(len)
  • kernkwadranten
  • zelfbeeld

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen42,00 uren
Werkplekleren en/of stage20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen106,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)60,00
AcademiejaarVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks60,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks40,00

Toetsing (tekst)

Tijdens het OLOD wordt er aan de hand van enkele reflectieopdrachten een bundel gemaakt die het traject opvolgt.
Een vaardigheidstoets hands-off tijdens het OLOD.
Een vaardigheidstoets simulatie tijdens de examenweek.