Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Groepsdynamica5416/2854/2223/1/60
Studiegids

Groepsdynamica

5416/2854/2223/1/60
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen) als Groepsdynamica
  • Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Groepsdynamica
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Van Houtven Sarina
Andere co-titularis(sen): Clauw Jo, Janssen Katrien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Groepsdynamica behandelt theorie rond teamwork, groepsrollen van Belbin en besluitvorming. 
Het olod Groepsdynamica bereidt voor op het werken in teamverband.

OLR-Leerdoelen (lijst)

07: interactieprocessen: Begeleidt interactieprocessen tussen individuen, groepen en in de samenleving. De gegradueerde motiveert en ondersteunt vrijwilligers.
De student beschrijft groepsdynamische processen zoals groepscultuur, groepscohesie en sociale invloed.
De student herkent de fasen van groepsontwikkeling in een gegeven of eigen casus.
09: ontwikkelingen: Volgt maatschappelijke ontwikkelingen, schat de gevolgen in voor de doelgroep en onderneemt gericht actie in dialoog met de eigen organisatie.
De student legt de meerwaarde van groepsgericht werken uit.
De student maakt een onderscheid tussen taakgericht en procesgericht werken in groepen.
De student herkent verschillende leiderschapsvormen.
De student verantwoordt welke leiderschapsstijl past bij een gegeven of eigen casus.
13: teamwork: Handelt volgens kwaliteitsprincipes en werkt actief en constructief samen met teamleden, vrijwilligers, andere organisaties en disciplines.
De student bespreekt verschillende soorten rolgedrag binnen een groep.
De student herkent de verschillende rollen in een groep
De student benoemt de verschillende aspecten van professionele communicatie in en met groepen.
De student past zijn inzichten mbt professionele communicatie in en met groepen toe op concrete situaties.
De student herkent disfunctioneel gedrag in een groep.
De student reflecteert over het eigen functioneren als begeleider in en van een groep.
De student herkent de verschillende aspecten van professionele communicatie in en met groepen.

Leerinhoud

  • Het belang van interactie
  • Communicatie in groepen
  • Het onderscheid tussen groepstaak en groepsproces
  • Groepscohesie
  • Groepsontwikkeling
  • Groepsnormen
  • Rolgedrag in groepen
  • Vormen van leiderschap
  • Reflecteren over het eigen functioneren 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Tijdens de lessenreeks worden PPTs en hand-outs ter beschikking gesteld op Digitap. De student maakt zelf ook notities tijdens de lessen.
  • Ten zeerste aanbevolen:Remmerswaal, J.L.M., & Tils, J. (2018). Handboek groepsdynamica. Boom Lemma.

 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00