Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Beroepspraktijk B32773/2854/2223/1/65
Studiegids

Beroepspraktijk B

32773/2854/2223/1/65
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen) als Beroepspraktijk B (16ECTS)
  • Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Beroepspraktijk B (16ECTS)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 16 studiepunten
Titularis: Van Houtven Sarina
Andere co-titularis(sen): Clauw Jo, Geerts Simon, Janssen Katrien, Kok Nathan, Marynissen Tinne, Possemiers Sanne, Proost Stefanie, Wieƫrs Lena
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Praktijkverkenning EN eerder ingeschreven voor Beroepspraktijk A (13 ECTS) OF simultaan te volgen met Beroepspraktijk A (13 ECTS).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 448,00 uren

Korte omschrijving

Het OLOD Beroepspraktijk behandelt gesuperviseerd werkplekleren.
Het OLOD Beroepspraktijk bereidt voor op het professioneel functioneren in een beroepspraktijkorganisatie binnen de sector. 

Onderwijsorganisatie (tekst)

De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.

OLR-Leerdoelen (lijst)

06: acties: Selecteert samen met het team, de doelgroep en andere actoren de juiste kanalen om acties te realiseren in functie van de (beleids)doelstellingen van de organisatie en de behoeften van de doelgroep.
De student past de bestaande methodieken, regels en procedures op de werkplek toe
De student activeert en motiveert de doelgroep
08: activiteiten: In samenwerking met het team, de doelgroep en andere actoren ontwikkelt de gegradueerde gemeenschapsvormende, culturele, educatieve en/of maatschappelijk activerende activiteiten en/of projecten, voert deze uit en evalueert ze.
De student werkt op zelfstandige basis activiteiten uit
12: netwerken: Bouwt een netwerk op en onderhoudt dit in functie van het bijdragen tot de realisatie van de doelstellingen van de organisatie.
De student werkt netwerkgericht
01: grondhouding: Bevordert sociale cohesie, empowerment en emancipatie uitgaande van de mensenrechten en principes van sociale rechtvaardigheid en met respect voor diversiteit.
De student handelt vanuit de waarden en normen van het beroep
De student toont burgerschapszin
De student neemt verantwoordelijkheden op
03: contact: Legt professioneel, respectvol en empathisch contact met de doelgroep en andere relevante actoren.
De student handelt empathisch met alle betrokken actoren
05: mogelijkheden: (h)Erkent en analyseert de mogelijkheden van individuen en groepen in hun context.
De student stemt diens begeleidersstijl af op de noden van de doelgroep
De student handelt veranderingsgericht ten aanzien van de doelgroep
07: interactieprocessen: Begeleidt interactieprocessen tussen individuen, groepen en in de samenleving. De gegradueerde motiveert en ondersteunt vrijwilligers.
De student begeleidt interactieprocessen tussen individuen en groepen
11: deskundigheidsontwikkeling: Plant en organiseert de eigen activiteiten en handelt professioneel op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student reflecteert kritisch over de werking van de werkplek
De student bewaakt diens grenzen
De student formuleert leerdoelen op basis van reflectie en feedback
De student geeft feedback op gepaste wijze op de werkplek
De student maakt een effectieve planning op lange termijn op
13: teamwork: Handelt volgens kwaliteitsprincipes en werkt actief en constructief samen met teamleden, vrijwilligers, andere organisaties en disciplines.
De student treedt actief en zelfstandig op tijdens formele en informele overlegmomenten
02: beroepsethisch: Handelt bewust volgens beroepsethische principes.
De student handelt vanuit het beroepsethisch kader
04: communicatie: Communiceert doelgroepgericht, zowel schriftelijk als mondeling in begrijpelijke en correcte taal, hanteert daarvoor adequaat diverse communicatie- en interactievormen en maakt daarbij creatief en flexibel gebruik van diverse middelen/media.
De student communiceert mondeling op een doelgerichte manier met alle betrokken actoren
De student implementeert de administratieve afspraken eigen aan diens functie
De student communiceert schriftelijk op een doelgerichte manier met de doelgroep en diens context

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel vindt het werkplekleren plaats.
Het accent ligt op het professioneel functioneren binnen het maatschappelijk werkveld.
Het eindpunt is functioneren als volwaardig gegradueerde in het maatschappelijk werk
De student neemt actief deel aan de werking van de praktijkorganisatie en functioneert tegen het einde van de periode zelfstandig binnen het team.
De student is verantwoordelijk voor het eigen leerproces.
De student reflecteert kritisch tijdens individuele gesprekken en samen met medestudenten tijdens groepsgesprekken.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Info- en opdrachtenbundel Beroepspraktijk B
  • Infogids Beroepspraktijk B
  • Reglement werkplekleren GSCW
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld (Digitap Werkplekleren GSW)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Individuele begeleiding4,50 uren
Vormen van groepsleren8,00 uren
Werkplekleren en/of stage300,00 uren
Werktijd buiten de contacturen135,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio40,00
AcademiejaarPraktijkbeoordeling in een professionele context60,00

Toetsing (tekst)

Regels rond afwezigheden zijn opgenomen in het reglement werkplekleren (Digitap Werkplekleren GSW).