Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Methodisch handelen35509/2854/2223/1/66
Studiegids

Methodisch handelen

35509/2854/2223/1/66
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Titularis: Van Houtven Sarina
Andere co-titularis(sen): Polak Robin
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 112,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Methodisch handelen behandelt de theorie en praktijk rond het methodisch handelen binnen het sociaal cultureel werk en het veranderingsgericht werken.
Het olod Methodisch handelen bereidt voor op het begeleiden van sociaal-agogische processen in dialoog met de betrokkenen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

08: activiteiten: In samenwerking met het team, de doelgroep en andere actoren ontwikkelt de gegradueerde gemeenschapsvormende, culturele, educatieve en/of maatschappelijk activerende activiteiten en/of projecten, voert deze uit en evalueert ze.
De student ontwikkelt een educatieve activiteit vanuit de peiling, vaststelling en analyse van eigenheid, problemen en/of behoeften van een specifieke doelgroep
De student ontwikkelt een georganiseerde activiteit vanuit de peiling, vaststelling en analyse van eigenheid, problemen en/of behoeften van een specifieke doelgroep
De student evalueert de georganiseerde activiteit samen met de deelnemers en actoren.
01: grondhouding: Bevordert sociale cohesie, empowerment en emancipatie uitgaande van de mensenrechten en principes van sociale rechtvaardigheid en met respect voor diversiteit.
De student identificeert de eigen waarden, normen en overtuigingen.
05: mogelijkheden: (h)Erkent en analyseert de mogelijkheden van individuen en groepen in hun context.
De student beschrijft mogelijke veranderingen in de samenleving.
De student verwoordt mogelijke ideeën voor groepsveranderingen.
09: ontwikkelingen: Volgt maatschappelijke ontwikkelingen, schat de gevolgen in voor de doelgroep en onderneemt gericht actie in dialoog met de eigen organisatie.
De student beschrijft mogelijke veranderingen in de samenleving.
11: deskundigheidsontwikkeling: Plant en organiseert de eigen activiteiten en handelt professioneel op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student verwoordt mogelijke ideeën voor groepsveranderingen.
De student reflecteert op de eigen begeleidingsstijl
De student reflecteert over het eigen handelen
04: communicatie: Communiceert doelgroepgericht, zowel schriftelijk als mondeling in begrijpelijke en correcte taal, hanteert daarvoor adequaat diverse communicatie- en interactievormen en maakt daarbij creatief en flexibel gebruik van diverse middelen/media.
De student identificeert de eigen waarden, normen en overtuigingen.

Leerinhoud

Praktische verkenning van de sociaal-culturele methodiek, methoden en werkvormen in het sociaal-cultureel werkveld.
Een ervaringsmeerdaagse rond talenten en doelgroepen in de grootstedelijke context.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.

 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges8,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werkplekleren en/of stage8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen84,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken30,00
AcademiejaarVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)70,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks30,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks70,00

Toetsing (tekst)

De vaardigheidstoets vindt permanent plaats tijdens de lesweken.

De reflectieopdracht wordt eenmalig ingediend tijdens de lesweken.