Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Graduaat systeem- en netwerkbeheer, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat programmeren als IT Organisatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Serneels Alexander, Willemen Vaya
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod IT Organisatie behandelt de informatievoorziening in organisaties en het deontologisch werken met aandacht voor informatieveiligheid en GDPR. Het olod IT Organisatie geeft inzicht in organisatiestructuren en -vormen.
Het olod IT Organisatie bereidt voor op het functioneren binnen een project in een IT-organisatie.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde past de standaarden van datacommunicatie en netwerken correct toe om kwaliteitsvol werk af te leveren.
De student beschrijft de ITIL en Agile best practices.
|
De gegradueerde bepaalt proactief wat nodig is om de continuïteit van de systeem-en netwerkinfrastructuur van de organisatie te garanderen en kaart deze noden aan bij de relevante betrokkenen.
De student beschrijft de grondbeginselen van een IT-organisatie.
|
De student stelt een operationeel projectschema op aan de hand van een gegeven situatie onder supervisie van een projectleider.
|
De gegradueerde verzamelt informatie, documenteert, communiceert en rapporteert over het geleverde werk, afgestemd op de doelgroep. De gegradueerde gebruikt hiervoor het gepaste anderstalige vakjargon.
De student formuleert een verbetervoorstel voor de gekregen ITIL case.
|
De student rapporteert aan de hand van ticketing systemen.
|
De student hanteert het correcte ITIL en Agile vakjargon. |
De gegradueerde handelt deontologisch en gaat op een professionele manier om met data en privacy. De gegradueerde past de relevante wetgeving en normering toe.
De student legt uit wat informatieveiligheid inhoudt.
|
De student handelt deontologisch in een gesimuleerde IT-context.
|
De gegradueerde werkt constructief en actief samen in een multidisciplinair team en participeert actief tijdens overlegmomenten.
De student past in groep het ITIL- en het Agile-proces toe in een eenvoudige case. |
Leerinhoud
Basiskennis over IT-organisaties:
- Situering van de IT-organisatie
- Grondbegrippen van bedrijfsorganisatie
- IT-activiteiten
- Mogelijke organisatievormen: organigram en functies binnen een IT-organisatie
Basisprincipes van projectwerking:
- Projectmanagement
- Verschillende methodologieën en de toepassing ervan
Basisprincipes rond veilig werken:
- GDPR/Informatieveiligheid
- Deontologie
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 40,00 | Een geslaagd deelcijfer wordt overgedragen van de eerste examenperiode naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht. |
Academiejaar | Projectopdracht | 20,00 | Een geslaagd deelcijfer wordt overgedragen van de eerste examenperiode naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht. |
Academiejaar | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | Een geslaagd deelcijfer wordt overgedragen van de eerste examenperiode naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Projectopdracht | 20,00 | De vaardigheid van de student wordt beoordeeld op het eindproduct van zijn werk dat digitaal ingediend wordt. |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 40,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | |
Toetsing (tekst)
Aanwezigheid op evaluatieactiviteiten is verplicht.
Evaluatieactiviteiten zijn bijvoorbeeld: (deel)examens, tussentijdse toetsen, inleveren van een (groeps)taak en opdrachten, een (groeps)presentatie, gastcollege, een studiebezoek, ...
Je wettigt je afwezigheid bij evaluatieactiviteiten tijdens de lesweken (en dus buiten de examenreeks) door een geldig medisch attest in geval van ziekte of het nodige bewijsmateriaal voor een andere overmachtssituatie te uploaden voor aanvang van de evaluatieactiviteit via de module ‘Mijn afwezigheden’ via iBaMaFlex.
Je contacteert tevens de lector en eventuele teamleden (indien groepswerk) via mail van je afwezigheid vóór aanvang van de evaluatie-activiteit.
Er wordt een 0 op de betrokken evaluatieactiviteit gegeven indien de student afwezig is. De student kan voor de betrokken evaluatieactiviteit de afwezigheid inhalen enkel indien de afwezigheid gewettigd is en het organisatorisch en/of didactisch mogelijk is.
De student maakt, binnen de 3 werkdagen na het gemiste evaluatieactiviteit, zelf per e-mail een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop dit kan ingehaald worden. Neem je niet deel aan de ingehaalde evaluatieactiviteit dan kan je deze niet meer inhalen en wordt er een 0 op de betrokken evaluatieactiviteit toegekend.