Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Graduaat systeem- en netwerkbeheer, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat programmeren als Databanken Intro
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Nys Vincent
Andere co-titularis(sen): De Deken Dany, Livens Wim, Willemen Vaya
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Databanken Intro behandelt de beginselen van een relationele databank en het beheer van de gegevens in de databank.
Het olod Databanken Intro bereidt voor op het toepassen van databanken in een project.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde past de standaarden van datacommunicatie en netwerken correct toe om kwaliteitsvol werk af te leveren.
De student beschrijft het nut en belang van databanken voor een organisatie.
|
De student legt de basisbeginselen van het relationele databankmodel uit.
|
De student stelt een eenvoudig ERD model op.
|
De gegradueerde installeert, configureert en test clients en servers in een professionele virtuele of fysieke omgeving.
De student beschrijft het verschil tussen een relationele- en een niet-relationele-databank.
|
De student haalt gegevens op uit een databank aan de hand van SQL-instructies.
|
De student legt bij het gebruik van SQL het verband met de databankstructuur uit.
|
De student maakt een databank aan aan de hand van een datamodel.
|
De student voert gegevens in een databank in, bewerkt ze en verwijdert ze aan de hand van SQL-instructies.
|
De student implementeert SQL-queries op basis van functionele vereisten |
Leerinhoud
Basis van de soorten en werking van databanken:
- Wat is een databank
- Soorten databanken
- Hoe werkt een databank
Basisimplementatie van relationele databanken m.b.v. SQL:
- DDL
- DML
- SELECT
- JOIN
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 50,00 | |
Academiejaar | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Aanwezigheid op evaluatieactiviteiten is verplicht.
Evaluatieactiviteiten zijn bijvoorbeeld: (deel)examens, tussentijdse toetsen, inleveren van een (groeps)taak en opdrachten, een (groeps)presentatie, gastcollege, een studiebezoek, ...
Je wettigt je afwezigheid bij evaluatieactiviteiten tijdens de lesweken (en dus buiten de examenreeks) door een geldig medisch attest in geval van ziekte of het nodige bewijsmateriaal voor een andere overmachtssituatie te uploaden voor aanvang van de evaluatieactiviteit via de module ‘Mijn afwezigheden’ via iBaMaFlex.
Je contacteert tevens de lector en eventuele teamleden (indien groepswerk) via mail van je afwezigheid vóór aanvang van de evaluatie-activiteit.
Er wordt een 0 op de betrokken evaluatieactiviteit gegeven indien de student afwezig is. De student kan voor de betrokken evaluatieactiviteit de afwezigheid inhalen enkel indien de afwezigheid gewettigd is en het organisatorisch en/of didactisch mogelijk is.
De student maakt, binnen de 3 werkdagen na het gemiste evaluatieactiviteit, zelf per e-mail een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop dit kan ingehaald worden. Neem je niet deel aan de ingehaalde evaluatieactiviteit dan kan je deze niet meer inhalen en wordt er een 0 op de betrokken evaluatieactiviteit toegekend.