Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Graduaat systeem- en netwerkbeheer, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Meersman Patrick
Andere co-titularis(sen): Roelants Dieter, Willemen Vaya
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren
Korte omschrijving
In het olod Learn@work 2 gaan studenten individueel of in kleine groepen aan de slag op de werkplek. Binnen een afgebakende periode draaien studenten gedurende 10 dagen mee en komt in contact met verschillende taken van een systeem- en netwerkbeheerder.
Het olod Learn@Work 2 bereidt voor op het olod SNB werkplekleren.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde past de standaarden van datacommunicatie en netwerken correct toe om kwaliteitsvol werk af te leveren.
De student past de bedrijfseigen procedures correct toe binnen strikt afgebakende taken.
|
De gegradueerde ondersteunt de gebruikers bij het optimaal en veilig gebruik van de besturingssystemen, applicaties en netwerkservices.
De student participeert bij het configureren, testen of troubleshooten van de routing of switching infrastructuur |
De student participeert bij het configureren, testen of troubleshooten van endpoints |
De studenten participeert aan gebruikersondersteunende taken |
De gegradueerde monitort de systemen en netwerken en suggereert verbeterpunten en structurele oplossingen bij vastgestelde problemen.
De student suggereert verbeterpunten met betrekking tot de uitgevoerde procedures en taken.
|
De gegradueerde verzamelt informatie, documenteert, communiceert en rapporteert over het geleverde werk, afgestemd op de doelgroep. De gegradueerde gebruikt hiervoor het gepaste anderstalige vakjargon.
De student documenteert de uitgevoerde taken volgens afgesproken criteria.
|
De gegradueerde handelt deontologisch en gaat op een professionele manier om met data en privacy. De gegradueerde past de relevante wetgeving en normering toe.
De student handelt deontologisch bij het uitvoeren van de taken op de werkplek.
|
De gegradueerde volgt relevante IT-evoluties op en verbetert continu de eigen praktijk. De gegradueerde identificeert de eigen ontwikkelingsnoden.
De student gaat constructief om met feedback.
|
De student reflecteert over het eigen handelen en dat van zijn/haar medestudenten.
|
De student stuurt zichzelf bij op basis van zelfreflectie.
|
De student toont initiatief bij het vervullen van zijn/haar takenpakket.
|
De student zoekt zelfstandig informatie op rond niet-gekende tools/technieken/services die in het bedrijf gebruikt worden en documenteert dit.
|
De gegradueerde werkt constructief en actief samen in een multidisciplinair team en participeert actief tijdens overlegmomenten.
De student stelt proactief vragen.
|
De student werkt constructief mee binnen het team.
|
Leerinhoud
- Werkzaamheden van verschillende profielen observeren
- Afgebakende taken volgens de procedures en werkwijzen van de werkplek uitvoeren
- Tijdens intervisiemomenten reflecteren over zijn/haar interesse, groeiproces, de werkplek aan de hand van een groeiportfolio
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Portfolio | 40,00 | 25% dossier + 15% presentatie voor medestudenten. Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. |
Academiejaar | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 60,00 | Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. |
Toetsing (tekst)
Algemeen
- Voor dit opleidingsonderdeel geldt er een aanvraagprocedure met strikte deadlines. Alle informatie en deadlines zijn te vinden op Digitap. Wanneer de student de deadlines heeft overschreden, kan het werkplekleren-team beslissen het werkplekleren te weigeren en uit te stellen naar het volgende semester.
- Zonder een correct ingevulde en ondertekende overeenkomst (contract), risicoanalyse en werkpostfiche kan het werkplekleren niet aanvangen.
Permanente evaluatie
- Aanwezigheid tijdens het werkplekleren en de intervisiemomenten is verplicht.
- Tijdens het werkplekleren en de intervisiemomenten wordt er permanent geëvalueerd.
- Een student die tijdens het werkplekleren afwezig is, krijgt een code ‘F’ van Fail voor het desbetreffende deelexamen. (praktijkbeoordeling in een professionele context)
- De student presteert minstens 10 werkdagen van gemiddeld 8u per dag. Een student die geen 10 werkende dagen kan bewijzen, krijgt de code ‘F’ van Fail voor het desbetreffende deelexamen. In uitzonderlijke gevallen (bij specifieke deelsectoren) kan er afgeweken worden van de standaardregeling.
- Aanwezigheid op evaluatieactiviteiten is verplicht. Evaluatieactiviteiten zijn bijvoorbeeld: (deel)examens, tussentijdse toetsen, inleveren van een (groeps)taak en opdrachten, een (groeps)presentatie, gastcollege, een studiebezoek, ...
- Je wettigt je afwezigheid bij evaluatieactiviteiten tijdens de lesweken (en dus buiten de examenreeks) door een geldig medisch attest in geval van ziekte of het nodige bewijsmateriaal voor een andere overmachtssituatie te uploaden voor aanvang van de evaluatieactiviteit via de module ‘Mijn afwezigheden’ via iBaMaFlex.
- Je contacteert tevens de lector en eventuele teamleden (indien groepswerk) via mail van je afwezigheid vóór aanvang van de evaluatie-activiteit.
- Er wordt een 0 op de betrokken evaluatieactiviteit gegeven indien de student afwezig is. De student kan voor de betrokken evaluatieactiviteit de afwezigheid inhalen enkel indien de afwezigheid gewettigd is en het organisatorisch en/of didactisch mogelijk is.
- De student maakt, binnen de 3 werkdagen na het gemiste evaluatieactiviteit, zelf per e-mail een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop dit kan ingehaald worden. Neem je niet deel aan de ingehaalde evaluatieactiviteit dan kan je deze niet meer inhalen en wordt er een 0 op de betrokken evaluatieactiviteit toegekend.