Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Graduaat systeem- en netwerkbeheer, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Laurent Koen
Andere co-titularis(sen): Rosseau Marc, Willemen Vaya
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 130,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Enterprise Infrastructure behandelt verschillende cloudnetworking mogelijkheden. De student leert de voor-en nadelen van verschillende service modellen kennen en voert configuraties uit op de platformen van de meest gebruikte cloud providers.
Het olod Enterprise Infrastructure bereidt voor op SNB werkplekleren.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde installeert, configureert en test professionele netwerkinfrastructuur volgens de noden van de organisatie op basis van een bestaand plan.
De student configureert storage |
De gegradueerde installeert, configureert en test clients en servers in een professionele virtuele of fysieke omgeving.
De student configureert de VPS conform gekregen specificaties.
|
De student installeert een server (VPS) bij een cloud provider.
|
De student test en beheert de VPS.
|
De gegradueerde automatiseert steeds terugkerende taken binnen een systeem- en netwerkomgeving aan de hand van relevante en actuele technieken.
De student beheert docker containers.
|
De student implementeert een docker container.
|
De gegradueerde monitort de systemen en netwerken en suggereert verbeterpunten en structurele oplossingen bij vastgestelde problemen.
De student test en troubleshoot de VPS.
|
De gegradueerde bepaalt proactief wat nodig is om de continuïteit van de systeem-en netwerkinfrastructuur van de organisatie te garanderen en kaart deze noden aan bij de relevante betrokkenen.
De student maakt backups van en naar de cloud.
|
De student implementeert en onderhoudt in team een high availability oplossing.
|
De student implementeert in team een load balancing oplossing.
|
De student past de principes van scalability toe.
|
De gegradueerde herkent veiligheidsrisico’s, informeert en past de relevante procedures en best practices inzake systeem- en netwerkbeveiliging toe.
De student identificeert beveiligingsrisico’s bij een gegeven cloud setup en stelt oplossingen voor.
|
De gegradueerde verzamelt informatie, documenteert, communiceert en rapporteert over het geleverde werk, afgestemd op de doelgroep. De gegradueerde gebruikt hiervoor het gepaste anderstalige vakjargon.
De student documenteert zijn werkzaamheden.
|
De gegradueerde volgt relevante IT-evoluties op en verbetert continu de eigen praktijk. De gegradueerde identificeert de eigen ontwikkelingsnoden.
De student beschrijft de verschillende service modellen (IaaS, PaaS, SaaS).
|
De student beschrijft de voor- en nadelen van cloud networking.
|
De student beschrijft de verschillende cloud modellen (private cloud, community cloud, public cloud, hybrid cloud).
|
Leerinhoud
- Cloud modellen
- Cloud providers (Amazon AWS, Microsoft Azure, Google cloud)
- Hybride architectuur
- IaaS – PaaS – SaaS
- Containerization
- Load balancing
- High availability(clustering, always-on principe)
- Cloud management technieken
- Automatisatie
- Orchestratie
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 20,00 | Een geslaagd deelcijfer wordt overgedragen van de eerste examenperiode naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht. |
Academiejaar | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | Een geslaagd deelcijfer wordt overgedragen van de eerste examenperiode naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht. |
Academiejaar | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 40,00 | Eindresultaat van opdrachten doorheen de lesweken (permanent uitgesteld). Een geslaagd deelcijfer wordt overgedragen van de eerste examenperiode naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Academiejaar | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | Momentopname na taakinlevering. Opdracht gekregen vóór de tweede examenperiode. Digitaal in te dienen. De vaardigheid van de student wordt beoordeeld op het eindproduct van zijn werk. |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 20,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | |
Toetsing (tekst)
Aanwezigheid op evaluatieactiviteiten is verplicht.
Evaluatieactiviteiten zijn bijvoorbeeld: (deel)examens, tussentijdse toetsen, inleveren van een (groeps)taak en opdrachten, een (groeps)presentatie, gastcollege, een studiebezoek, ...
Je wettigt je afwezigheid bij evaluatieactiviteiten tijdens de lesweken (en dus buiten de examenreeks) door een geldig medisch attest in geval van ziekte of het nodige bewijsmateriaal voor een andere overmachtssituatie te uploaden voor aanvang van de evaluatieactiviteit via de module ‘Mijn afwezigheden’ via iBaMaFlex.
Je contacteert tevens de lector en eventuele teamleden (indien groepswerk) via mail van je afwezigheid vóór aanvang van de evaluatie-activiteit.
Er wordt een 0 op de betrokken evaluatieactiviteit gegeven indien de student afwezig is. De student kan voor de betrokken evaluatieactiviteit de afwezigheid inhalen enkel indien de afwezigheid gewettigd is en het organisatorisch en/of didactisch mogelijk is.
De student maakt, binnen de 3 werkdagen na het gemiste evaluatieactiviteit, zelf per e-mail een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop dit kan ingehaald worden. Neem je niet deel aan de ingehaalde evaluatieactiviteit dan kan je deze niet meer inhalen en wordt er een 0 op de betrokken evaluatieactiviteit toegekend.