Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
WS4 Communicatieanalyse13846/2787/2223/1/29
Studiegids

WS4 Communicatieanalyse

13846/2787/2223/1/29
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • public relations en voorlichting
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Robijns Iris
Andere co-titularis(sen): Orlent Indra, Van Den Langenbergh Maïté, Verstraeten Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 104,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Commerciële communicatie EN geslaagd of getolereerd voor Public Relations en voorlichting EN geslaagd of getolereerd voor Economische topics EN binnen trajectschijf 1 al minstens 40 studiepunten afgewerkt hebben EN (simultaan te volgen met PR en reputatiemanagement OF geslaagd of getolereerd voor PR en reputatiemanagement) EN (simultaan te volgen met Communicatiesociologie (PRV) OF geslaagd of getolereerd voor Communicatiesociologie (PRV)).

Korte omschrijving

Je bestudeert in groep een belangrijke organisatie uit de economische, sociale of culturele sector. De doorlichting van de organisatie omvat haar economische positie, haar marketingbeleid, haar communicatiebeleid en -boodschappen. Je volgt gedurende 4 maanden de media nauwkeurig op om na te gaan hoe die organisatie " het nieuws " haalt en welke impact dit heeft op het imago van het bedrijf.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je zoekt via een gepaste zoekstrategie en in relevante informatiebronnen naar informatie m.b.t. een communicatietopic of (zelf)geformuleerd communicatie probleem. Je schat de waarde van de gevonden informatie in, analyseert kritisch en geeft de kern op zinvolle wijze weer met het oog op communicatieadvies.
Je maakt een doorlichting/analyse van een organisatie.
Je schrijft vlotte, correcte en goed gestructureerde Nederlandstalige informatieve en persuasieve communicatieboodschappen waarbij de invalshoek, de inhoud, de opbouw, de woordkeuze en de toon passen bij het medium, de boodschap en de doelgroep.
Je schrijft een informatief rapport dat beantwoordt aan de basisprincipes van wetenschappelijk schrijven.

Leerinhoud

De studenten maken in groep een wetenschappelijk verslag van hun studie van enkele grote spelers uit een bepaalde economische, sociale of culturele sector.

Het eindresultaat voor facet Media Monitoring binnen WS4 is een document met verschillende onderdelen:

A.
- Oplijsting van de opgevolgde media (+ motivering)
- Excel-sheet per medium, chronologisch waarbij je ook al een conclusie maakt per
medium (in functie van de verschillende variabelen).
- Resultaten van de media-analyse: algemene conclusie + aanbevelingen
- Knipselmap van artikels/audiovisueel materiaal over het bedrijf met bibliografische
referenties. Tevens geef je een overzicht van relevante intermediaire zenders die al of niet via sociale media (influencers, belangrijke opiniemakers, columnisten,...) het imago & de reputatie van je organisatie kunnen beïnvloeden bij de publieke opinie.

B.

-Omschrijving van de 5 issues + knipselmap van artikels/audiovisueel materiaal met bibliografische referenties over issues zonder Excel.doc



Het eindresultaat voor facet PRV binnen WS4 is een schriftelijk verslag met verschillende onderdelen:

A. Boodschapanalyse

In dit deel worden de corporate communicatie-uitingen zoals huisstijl, mission statement, core values, communicatie over MVO,... onderzocht en de centrale boodschap van de organisatie wordt beschreven.

B. Communicatiebeleidsanalyse

Schets van een stakeholdernetwerk van de gekozen organisatie met voor elke stakeholdergroep gedefinieerd welke communicatiemiddelen worden ingezet, hoe die worden ingezet en waarom die worden ingezet. Dit in de vorm van matrices aangevuld met tekstuele uitleg. De organistie heeft geen geheimen meer op vlak van zowel interne als externe communicatie. Daarnaast wordt geschetst hoe de communicatiedienst van de gekozen organisatie eruit ziet en functioneert, welke taken behartigen zij zelf en welke taken besteden zij uit en waarom.

Je eindigt met een kritische en onderbouwde evaluatie van het communicatiebeleid van de gekozen organisatie en reikt kansen aan voor de toekomst.

Deze opdracht wordt uitgevoerd op basis van deskresearch en op basis van een interview met de communicatieverantwoordelijke van de gekozen organisatie. 




Het eindresultaat voor het facet Marketing is een paper over het marketingbeleid van een bedrijf. De naam van dit bedrijf dient goedgekeurd te worden door de coördinator van workshop 4. De paper dient volgende onderdelen te bevatten:

Deel 1: Algemene voorstelling van het bedrijf & Voorstelling van het marketingbeleid van het gekozen bedrijf

Deel 2: Omgevingsanalyse van het bedrijf op micro-, meso- en macroniveau

Deel 3: Bespreking van de marketingmix van het bedrijf

Deel 4: Marketingaudit van het bedrijf

  -BCG-analyse

  -Curry-analyse

-Abell en Hammond-analyse

  -Price-match quality model

Deel 5: Conclusie en SWOT-analyse


Deze opdracht wordt uitgevoerd op basis van deskresearch en op basis van een interview met de marketingverantwoordelijke van de gekozen organisatie.


Het eindresultaat voor het facet Rapporteringstechnieken is gebaseerd op de paper Marketing en de vergaderverslagen. De rapportage van die paper is zakelijk en wetenschappelijk correct. En de vergaderverslagen (notulen) zijn opgesteld met een sjabloon volgens het principe 'essentie-per-thema'.





Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Powerpoint-presentatiesVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges8,00 uren
Practicum en/of oefeningen40,00 uren
Vormen van groepsleren56,00 uren
  • Omschrijving: Practicum

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht25,00Facet Marketing
Meer details in de studiewijzer op Digitap.
AcademiejaarProjectopdracht25,00Facet Nederlands rapport
Meer details in de studiewijzer op Digitap.
AcademiejaarProjectopdracht25,00Facet Public relations & voorlichting
Meer details in de studiewijzer op Digitap.
AcademiejaarProjectopdracht25,00Facet Media Monitoring
Meer details in de studiewijzer op Digitap.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht25,00Facet Public relations & voorlichting

Meer details in de studiewijzer op Digitap.
Tweede examenperiodeProjectopdracht25,00Facet Media Monitoring

Meer details in de studiewijzer op Digitap.
Tweede examenperiodeProjectopdracht25,00Facet MarketingMeer details in de studiewijzer op Digitap.
Tweede examenperiodeProjectopdracht25,00Facet Nederlands rapport

Meer details in de studiewijzer op Digitap.

Toetsing (tekst)

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit verschillende facetten:
- Media monitoring 25%
- Marketing 25%
- Public relations en voorlichting 25%
- Rapporteringstechnieken 25%

Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, dan wordt het cijfer van het facet waarvoor de student ten minste 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenperiode (en kan de student het deelexamen/de deelexamens voor dit facet niet hernemen in de tweede examenperiode).
Facetten waarvoor de student in de eerste examenperiode in totaal minder dan 10 op 20 behaalde, herneemt hij in de tweede examenperiode.

Omwille van procesevaluatie zal een student die in eerste zit 3 keer afwezig is voor eenzelfde facet, een code ‘F’ van ‘Fail’ krijgen voor dit facet, wat resulteert in een Fail voor het gehele opleidingsonderdeel.
De student kan bijgevolg niet slagen voor de betrokken workshop in eerste zit.
Deze Fail heeft echter geen invloed op de resultaten die de student voor de resterende facetten binnen deze workshop verwerft.
Het cijfer van het facet/de facetten waarvoor de student ten minste 10 op 20 behaalde, wordt overgedragen naar de tweede examenperiode.
Voor de berekening van het percentage voor het gehele studiepakket aan opgenomen studiepunten wordt een Fail als eindresultaat voor een geheel opleidingsonderdeel, beschouwd als een 0.