Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Communicatiesociologie (CC)25252/2787/2223/1/27
Studiegids

Communicatiesociologie (CC)

25252/2787/2223/1/27
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • commerciële communicatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Jacobs Chloë
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 76,00 uren

Volgtijdelijkheid

(geslaagd of getolereerd voor Commerciële communicatie EN geslaagd of getolereerd voor Public Relations en voorlichting) EN geslaagd of getolereerd voor Sociologie EN binnen trajectschijf 1 al minstens 20 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Communicatiesociologie bestudeert de rol van de massamedia en nieuwe media, en de effecten die ze op mens en samenleving teweegbrengen. Wie beslist wat het nieuws is? Wat doet de nieuwe technologie met onze maatschappij? Welk effect heeft Twitter op onze democratie? Is het spel van kinderen veranderd door nieuwe media? In deze cursus bekijken we hoe traditionele en nieuwe media bijdragen aan onze samenleving.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op de maatschappelijke context waarbinnen communicatie plaatsvindt, kan de maatschappelijke en juridische implicaties van communicatie-vormen en -uitingen inschatten en handelt volgens de professionele ethiek.
Je kadert de communicatie-evoluties binnen de samenleving en licht deze toe.
Je verklaart de belangrijkste media-effecten op mens en samenleving.

Leerinhoud

In de cursus Communicatiesociologie bestuderen we de effecten van media op mens en maatschappij. We leggen de klemtoon op het mediatiseringsproces.

Zowel effecten van traditionele media als nieuwe media komen aan bod:
- Invloeden op de productie van media-inhoud, zoals het Gatekeepingsproces
- Mediahype
- Mediagenres
- Medialogica, hoe media de spelregels veranderen
- Effecten van media op het spel van kinderen, identiteit van jongeren, ouders en ouderen.
- Opkomst van 'cultuur van het ik'
- Contrasten tussen sociale media en maatschappij

Studiematerialen (lijst)

ZelfstudieVerplicht
video-en/of audiomateriaalVerplicht
Eigen nota'sVerplicht
SyllabusVerplicht
De 7 vinkjesVerplicht
  • Auteur: Luyendijk Joris
De nieuwsfabriek: Hoe media ons wereldbeeld vervormenVerplicht
  • Auteur: Rob Wijnbeg
Actueel tekstmateriaalVerplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges22,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Schriftelijk examen
AcademiejaarReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken20,00Taak
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Schriftelijk examen
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks20,00Indien je geslaagd was voor de taak in eerste zit, dan wordt het resultaat ervan overgedragen naar de tweede zit en moet je de taak niet hernemen.
Indien je niet geslaagd was, maak je een nieuwe taak volgens de instructies op Digitap.

Toetsing (tekst)