Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Inloopstage34744/2794/2223/1/84
Studiegids

Inloopstage

34744/2794/2223/1/84
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Dit onderdeel leg je af op de werkplek na het afsluiten van een stagecontract en gezondheidstoezicht. Kwalitatieve en professionele begeleiding door een ervaren bedrijfsmentor/technicus is noodzakelijk om de leerdoelen/competenties te verwerven.

In samenspraak tussen bedrijf, hogeschool en student wordt het opleidingsplan afgesproken dat garandeert dat de student de mogelijkheid krijgt om de leerdoelen in te oefenen.
De student neemt zelf de regie van het opleidingsonderdeel in handen en gaat actief op zoek naar leermomenten. De student rapporteert gedurende zijn werkplekleren over de leermomenten, de behaalde leerdoelen en reflecteert over zijn handelen.
De bedrijfsmentor en coach van de hogeschool voorzien de student van feedback op basis van rapportagebesprekingen.

Solliciteren naar een passend stagebedrijf is een onderdeel van de leerdoelen/competenties. Ingeval de student geen passend bedrijf kan vinden, kunnen er ook geen credits voor dit onderdeel verworven worden. De hogeschool beschikt over een uitgebreide bedrijvenlijst inclusief contactgegevens waarmee in het verleden succesvol samengewerkt werd. Deze lijst staat ter beschikking van de student zodat hij/zij hiermee aan de slag kan. Bedrijven vreemd aan deze lijst kunnen ook mits toelating van de hogeschool op basis van de realiseerbaarheid van de leerdoelen onder deskundig bedrijfsmentorschap.

De student leert om op een veilige manier in een reële setting mee te lopen in het bedrijf onder begeleiding van ervaren mentoren.
De student wordt ingeschakeld in routinematige elektromechanische onderhoudstaken.
De student leert om te rapporteren op een kritische manier over uitgevoerde taken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

EM01: Vakkennis
De student kan vaktechnische lokale informatie raadplegen, ook in een vreemde taal, met als doel eruit te leren met betrekking tot de uitvoering van de opdracht, minimum op de volgende wijze: handleidingen en lijsten van wisselstukken van de fabrikanten in het Engels, Frans of Duits of in de taal van de fabrikant.
EM03: Kwaliteit en maatschappij
De student kan veiligheids- en milieunormen en -procedures naleven in omstandigheden die vreemd (ook internationaal en mogelijk afwijkend van de Vlaamse regelgeving), complex en stressvol zijn, met betrekking tot het gebruik van gepaste persoonlijke beschermingsmiddelen.
De student kan veiligheids- en milieunormen en -procedures naleven in omstandigheden die vreemd (ook internationaal en mogelijk afwijkend van de Vlaamse regelgeving), complex en stressvol zijn, met betrekking tot het gebruik van hef- en hijswerktuigen.
De student kan veiligheids- en milieunormen en -procedures naleven in omstandigheden die vreemd (ook internationaal en mogelijk afwijkend van de Vlaamse regelgeving), complex en stressvol zijn, met betrekking tot het gebruik van gevaarlijke stoffen.
De student kan veiligheids- en milieunormen en -procedures naleven in omstandigheden die vreemd (ook internationaal en mogelijk afwijkend van de Vlaamse regelgeving), complex en stressvol zijn, met betrekking tot het sorteren van afval.
De student kan veiligheids- en milieunormen en -procedures naleven in omstandigheden die vreemd (ook internationaal en mogelijk afwijkend van de Vlaamse regelgeving), complex en stressvol zijn, met betrekking tot het beoordelen van risico’s met het oog op het nemen van de nodige voorzorgsmaatregelen voor zichzelf, collega’s, omgeving.
EM08: Plannen en ondernemen
De student kan ervoor zorgen dat de stage voldoet aan de eisen van de school en aansluit bij de eigen interesses en doelstellingen : hij/zij kent de eisen van de school en kan deze overbrengen (mondeling en schriftelijk).
De student kan ervoor zorgen dat de stage voldoet aan de eisen van de school en aansluit bij de eigen interesses en doelstellingen : hij/zij kent de eigen doelstellingen en interesses en kan deze overbrengen (mondeling en schriftelijk).
De student kan ervoor zorgen dat de stage voldoet aan de eisen van de school en aansluit bij de eigen interesses en doelstellingen : hij/zij kan de afweging maken of de stageplaats voldoende aansluit bij de eisen van de school, eigen interesses en doelstellingen, en kan zijn/haar beslissing op een correcte manier overbrengen.
EM09: Communiceren
De student kan opvolgdocumenten van de werkzaamheden eigen aan de opdrachtgever invullen en geeft de geïnterpreteerde informatie door, aan zowel interne als externe betrokkenen, volgens de voorgeschreven procedures met betrekking tot : gebruikt kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad,...) voor het opstellen van rapporten.
De student kan opvolgdocumenten van de werkzaamheden eigen aan de opdrachtgever invullen en geeft de geïnterpreteerde informatie door, aan zowel interne als externe betrokkenen, volgens de voorgeschreven procedures met betrekking tot : gebruikt zowel mechanische als elektrische ontwerpsoftware voor wijzigingen aan schema's en tekeningen.
EM10: Samenwerken
De student kan functioneren als een actief en loyaal teamlid : hij/zij kan constructief samenwerken met andere teamleden.

Leerinhoud

Dit onderdeel leg je af op de werkplek. Dat wil zeggen dat je onder begeleiding van een ervaren mentor/technicus onderstaande leerinhoud inoefent.
In samenspraak tussen bedrijf, hogeschool en student wordt een opleidingsplan afgesproken dat garandeert dat de student de mogelijkheid krijgt om de leerdoelen te realiseren.
De student neemt zelf de regie van het opleidingsonderdeel in handen en gaat actief op zoek naar leermomenten. De student rapporteert gedurende zijn werkplekleren over de leermomenten, de behaalde leerdoelen en reflecteert over zijn handelen.
De bedrijfsmentor en coach van de hogeschool voorzien de student gedurende de stageperiode van feedback.

  • Gebruik en juiste toepassing van meetgereedschappen (elektrisch en mechanisch);
  • Interpreteren van meetdata;
  • Eenvoudige foutzoekopdrachten en storingsanalyse;
  • Monteren en demonteren van zowel elektrische als mechanische machineonderdelen op basis van tekeningen, schema's en werkinstructies;
  • Inoefenen van metaalbewerkingstechnieken;
  • Kunnen hanteren/verplaatsen van lasten door gebruik te maken van hefwerktuigen (niet gemotoriseerde);
  • Opzoeken van technische specificaties met betrekking tot machines en onderdelen in catalogi (ook in een vreemde taal);
  • Uitvoeren van preventieve onderhoudstaken op elektromechanische installaties aan de hand van werkinstructies en procedures;
  • Testen en in bedrijf stellen van elektromechanische installaties (bijvoorbeeld na herstelwerkzaamheden);
  • Zelfstandig eenvoudige werkvoorbereidingen maken voor toekomstige interventies op elektromechanische installaties;
  • Kritisch kunnen luisteren naar werkopdrachten.



Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal omvat alle syllabi die tot op dat moment al gevolgd zijn of gevolgd worden.
  • Er is een stagecontract afgesloten tss. 3 partijen zijnde: het stagebedrijf, de stagestudent en de hogeschool.
  • Er is een gezondheidstoezicht gebeurd door een arbeidsgeneeskundige dienst op basis van een werkplaats risicobeschrijving.
  • Bibliotheekmateriaal uit eigen hogeschool (EMI) en buiten de hogeschool; 
  • Wetenschappelijke databases raadpleegbaar via EMI; 
  • Tijdschriftenbibliotheek EMI; 
  • Codex (ARAB - AREI); 
  • EN-normering.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage136,00 uren
Werktijd buiten de contacturen20,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPraktijkbeoordeling in een professionele context100,00Op basis van de individueel ingediende verslagen op basis van het opleidingsplan dat opgesteld wordt aan het begin van de stage tussen bedrijfsmentor, hogeschoolcoach en de student.

Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen.

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie met verplichte aanwezigheid. Een student die meer dan twee keren afwezig is op de werkplek, krijgt een code ‘F’ van Fail voor het betreffende deelexamen.
Studenten kunnen met hun werkplek afspreken om gewettigde afwezigheden in te halen, maar enkel als dit praktisch haalbaar is voor de werkplek. De afwezigheden en bijhorende rapportage moeten uiterlijk ingehaald worden op de laatste examendag van de eerste examenkans. Ongewettigde afwezigheden kunnen niet ingehaald worden.
Op de werkplek wordt dagelijks aan de competenties van de verschillende opleidingsonderdelen gewerkt. De verplichte aanwezigheid geldt dus voor alle opleidingsonderdelen op alle dagen die op de werkplek gepresteerd worden en dit gedurende het volledige academiejaar.

  • Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je in het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be). 
  • Code Fail wordt toegepast omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting. 
  • Laattijdig indienen van een rapport wegens medische redenen of overmacht wordt niet aanvaard en kan dus niet ingehaald worden. Laattijdig indienen van een rapport van een opdracht of vervangopdracht resulteert in een nul voor dit rapport. 
  • Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.