Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Projectstage34743/2794/2223/1/50
Studiegids

Projectstage

34743/2794/2223/1/50
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • automatisering
    • onderhoudstechnologie
    • procesautomatisering
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Dit onderdeel leg je af op de werkplek na het afsluiten van een stagecontract en gezondheidstoezicht. Kwalitatieve en professionele begeleiding door een ervaren bedrijfsmentor/technicus is noodzakelijk om de leerdoelen/competenties te verwerven.

In samenspraak tussen bedrijf, hogeschool en student wordt het opleidingsplan afgesproken dat garandeert dat de student de mogelijkheid krijgt om de leerdoelen in te oefenen.
De student neemt zelf de regie van het opleidingsonderdeel in handen en gaat actief op zoek naar leermomenten. De student rapporteert gedurende zijn werkplekleren over de leermomenten, de behaalde leerdoelen en reflecteert over zijn handelen.
De bedrijfsmentor en coach van de hogeschool voorzien de student van feedback op basis van rapportagebesprekingen.

Solliciteren naar een passend stagebedrijf is een onderdeel van de leerdoelen/competenties. Ingeval de student geen passend bedrijf kan vinden, kunnen er ook geen credits voor dit onderdeel verworven worden. De hogeschool beschikt over een uitgebreide bedrijvenlijst inclusief contactgegevens waarmee in het verleden succesvol samengewerkt werd. Deze lijst staat ter beschikking van de student zodat hij/zij hiermee aan de slag kan. Bedrijven vreemd aan deze lijst kunnen ook mits toelating van de hogeschool op basis van de realiseerbaarheid van de leerdoelen onder deskundig bedrijfsmentorschap.

De student leert om op een veilige manier in een reële setting mee te lopen in het bedrijf onder begeleiding van ervaren mentoren.
De student wordt ingeschakeld in routinematige elektromechanische onderhoudstaken.
De student leert om te rapporteren op een kritische manier over uitgevoerde taken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

EM01: Vakkennis
Door zijn grondige vakkennis van elektrische & mechanische technologieën kan de student machines en installaties functioneel veilig en duurzaam werkend op elkaar afstemmen.
EM02: Installeren
De student kan zelfstandig en onder tijdsdruk preventief en correctief interveniëren in een complexe en vreemde omgeving, rekening houdend met situationele elementen (in werking stellen, productiewijzigingen,...) of de onderhoudshistoriek, met betrekking tot de analyse van vraag/opdracht/probleem/storing.
De student kan zelfstandig en onder tijdsdruk preventief en correctief interveniëren in een complexe en vreemde omgeving, rekening houdend met situationele elementen (in werking stellen, productiewijzigingen,...) of de onderhoudshistoriek, met betrekking tot het organiseren van een grondige dataverzameling door bevraging, metingen en het raadplegen van technische bronnen (schema's, tekeningen, catalogi,...).
EM05: Ontwerpen
De student maakt op een gestructureerde manier ontwerpen in het kader van een elektromechanisch project , kritisch gebruikmakend van divers bronmateriaal
EM07: Meten
De student kiest relevante meetmethoden voert ze uit en interpreteert de resultaten ervan in functie van een functionele correcte werking en/of optimalisatie
EM08: Plannen en ondernemen
De student organiseert proactief zijn werkzaamheden op een planmatige en autonome wijze in functie van randvoorwaarden en prioriteiten met zin voor ondernemen en aandacht voor deskundigheidsontwikkeling.
EM09: Communiceren
De student kan opvolgdocumenten van de werkzaamheden eigen aan de opdrachtgever invullen en kan de geïnterpreteerde informatie doorgeven, aan zowel interne als externe betrokkenen, volgens de voorgeschreven procedures met betrekking tot : gebruikt onderhoudsspecifieke beheerssoftware (machine- en/of dienstgebonden).
De student communiceert doeltreffend over Elektromechanische ontwerpen, machines en installaties in een internationale context in het Nederlands en 1 vreemde taal.

Leerinhoud

De student intervenieert zelfstandig en onder tijdsdruk preventief en correctief in een complexe en vreemde omgeving binnen de context van de afstudeerrichting! Concreet gaat het dan over:

- Projecten kunnen plannen en technisch voorbereiden (detail-engineering);
- Proactief overleg, afstemming en bijsturing binnen de bevoegdheids- en verantwoordelijkheidsgrenzen van de projectopdracht met aandacht voor: timing, kosten en doelen.  …
- Proactief binnen het projectteam werken aan deskundigheidsontwikkeling met het oog op de realisatie van de projectdoelstellingen;

- Een operationele taakbijdrage leveren in het team welke sterk aanleunt bij de gekozen afstudeerrichting;

- Multimediaal communiceren/rapporteren naar opdrachtgevers, toeleveranciers en projectmedewerkers;

- Een project werkend kunnen opleveren en overdragen aan de opdrachtgever(s) op basis van een technisch dossier.



Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal omvat alle syllabi die tot op dat moment al gevolgd zijn of gevolgd worden.
*Er is een stagecontract afgesloten tss. 3 partijen zijnde: het stagebedrijf, de stagestudent en de hogeschool.
*Er is een gezondheidstoezicht gebeurd door een arbeidsgeneeskundige dienst op basis van een werkplaats risicobeschrijving.
*Bibliotheekmateriaal uit eigen hogeschool (EMI) en buiten de hogeschool;
*Wetenschappelijke databases raadpleegbaar via EMI;
*Tijdschriftenbibliotheek EMI;
*Codex (ARAB - AREI);
*EN-normering.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage136,00 uren
Werktijd buiten de contacturen20,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht50,00De projectopdracht wordt uitgeschreven in een projectdataboek en voorgesteld/opgeleverd mits een mondelinge presentatie op de werkvloer.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht50,00De projectopdracht wordt uitgeschreven in een projectdataboek en voorgesteld/opgeleverd mits een mondelinge presentatie op de werkvloer.
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPraktijkbeoordeling in een professionele context50,00Op basis van de individueel ingediende verslagen op basis van het opleidingsplan dat opgesteld wordt aan het begin van de stage tussen bedrijfsmentor, hogeschoolcoach en de student.

Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen.

Toetsing (tekst)

Deel 1 en geldig voor 50% van de totale punten en geldt zowel voor het cijfer in 1e als in 2e zittijd.

Permanente evaluatie met verplichte aanwezigheid. Een student die meer dan twee keren afwezig is op de werkplek, krijgt een code ‘F’ van Fail voor het betreffende deelexamen.
Studenten kunnen met hun werkplek afspreken om gewettigde afwezigheden in te halen, maar enkel als dit praktisch haalbaar is voor de werkplek. De afwezigheden en bijhorende rapportage moeten uiterlijk ingehaald worden op de laatste examendag van de eerste examenkans. Ongewettigde afwezigheden kunnen niet ingehaald worden.
Op de werkplek wordt dagelijks aan de competenties van de verschillende opleidingsonderdelen gewerkt. De verplichte aanwezigheid geldt dus voor alle opleidingsonderdelen op alle dagen die op de werkplek gepresteerd worden en dit gedurende het volledige academiejaar.

Een code 'F' voor een deelexamen resulteert in een code 'F' voor het gehele opleidingsonderdeel. Meer informatie over de code 'F' lees je in het onderwijs- en examenreglement (www.ap.be).
Code Fail wordt toegepast omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.
Laattijdig indienen van een rapport wegens medische redenen of overmacht wordt niet aanvaard en kan dus niet ingehaald worden. Laattijdig indienen van een rapport van een opdracht of vervangopdracht resulteert in een nul voor dit rapport.
Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Deel 2 en geldig voor 50% van de totale score: op basis van het indienen van een projectdataboek voor een detailengineering over het meeste interessante werk tijdens deze stageperiode. Dit thema moet tot stand komen op basis van een overleg tussen bedrijfsmentor, hogeschoolcoach en student. Het projectdataboek en het projectontwerp wordt gescoord via een mondelinge presentatie op de werkvloer. Dit deel van de punten is herneembaar in 2e examenperiode.