Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Stage AUT Verkort traject35661/2794/2223/1/28
Studiegids

Stage AUT Verkort traject

35661/2794/2223/1/28
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Roels Carla
Andere co-titularis(sen): Linart Wouter
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Als student zoek je zelf een gepast stagebedrijf dat volgens je eigen inzicht aansluit op je opleidingsbehoeften. Een stageplaats waar je je thuis voelt is het halve werk!  Uiteraard kan je voor advies steeds terugvallen op de stagecoördinator.

Tijdens je stage krijg je de kans om in een technisch multidisciplinaire arbeidsomgeving je competenties (kennis, vaardigheden en attitudes) die je verworven hebt gedurende je opleiding, te borgen. Om dit te bereiken word je dagelijks betrokken bij de uitvoering van de technische werkzaamheden in het verlengde van je toekomstig beroep. Niet enkel kijken maar doen is de boodschap!

In samenspraak tussen bedrijf, hogeschool en student wordt het opleidingsplan afgesproken dat garandeert dat de student de mogelijkheid krijgt om de leerdoelen in te oefenen. Het doel van deze stage is om een goed gedragen en goed afgelijnde BP-opdracht op te stellen. 

Als student neem je zelf initiatieven om te komen tot studieresultaat, zowel met je bedrijfsbegeleider als met je stagebegeleider van de hogeschool. M.a.w. in dit opleidingsonderdeel zijn de competenties 'zelfverantwoordelijkheid' en 'zelfsturing' geen loze begrippen. Op die manier is het de ultieme voorbereiding op de toekomstige professionele werkcontext waarin je als bachelor terechtkomt.

Tijdens de stageperiode besteed je eveneens extra aandacht aan veiligheid en aan de ontwikkeling van je sociale- en communicatievaardigheden. Het is niet uitgesloten dat daarbij ook deontologische probleemstellingen eigen aan technische beroepen aan bod komen. Gedurende deze periode rapporteer je zowel op aan je stage- als aan je bedrijfsbegeleider.

Solliciteren naar een passend stagebedrijf is een onderdeel van de leerdoelen/competenties. Ingeval de student geen passend bedrijf kan vinden, kunnen er ook geen credits voor dit onderdeel verworven worden. De hogeschool beschikt over een uitgebreide bedrijvenlijst inclusief contactgegevens waarmee in het verleden succesvol samengewerkt werd. Deze lijst staat ter beschikking van de student zodat hij/zij hiermee aan de slag kan. Bedrijven vreemd aan deze lijst kunnen ook mits toelating van de hogeschool op basis van de realiseerbaarheid van de leerdoelen onder deskundig bedrijfsmentorschap.

OLR-Leerdoelen (lijst)

EM08: Plannen en ondernemen
De student kan ervoor zorgen dat de stage voldoet aan de eisen van de school en aansluit bij de eigen interesses en doelstellingen : hij/zij kent de eisen van de school en kan deze overbrengen (mondeling en schriftelijk).
De student kan ervoor zorgen dat de stage voldoet aan de eisen van de school en aansluit bij de eigen interesses en doelstellingen : hij/zij kent de eigen doelstellingen en interesses en kan deze overbrengen (mondeling en schriftelijk).
De student kan ervoor zorgen dat de stage voldoet aan de eisen van de school en aansluit bij de eigen interesses en doelstellingen: hij/zij kan de afweging maken of de stageplaats voldoende aansluit bij de eisen van de school, eigen interesses en doelstellingen, en kan zijn/haar beslissing op een correcte manier overbrengen.
EM10: Samenwerken
De student kan functioneren als een actief en loyaal teamlid : hij/zij kan constructief samenwerken met andere teamleden.
De student kan functioneren als een actief en loyaal teamlid : hij/zij kan teamleden ondersteunen waar mogelijk in hun werkzaamheden.
De student kan functioneren als een actief en loyaal teamlid : hij/zij kan actief meezoeken naar oplossingen en kan deze naar teamgenoten communiceren.
EM11: Persoonlijke groei
De student kan verantwoordelijkheid opnemen voor zijn/haar persoonlijke ontwikkeling en kan in zijn/haar werkzaamheden actief op zoek gaan naar mogelijkheden om bij te leren. Hij/zij kan op zoek gaan naar uitdagingen en kan uit zijn/haar comfortzone stappen.
De student kan verantwoordelijkheid opnemen voor zijn/haar persoonlijke ontwikkeling en kan zijn/haar persoonlijke kwaliteiten inschatten als collega, en kan deze kwaliteiten inzetten. Hij/zij is zich ook bewust van zijn uitdagingen en werkt hieraan.
De student kan verantwoordelijkheid opnemen voor zijn/haar persoonlijke ontwikkeling en kan kritisch reflecteren over zijn/haar positie als collega, maar ook over zijn stageplaats/stagebedrijf in een ruime maatschappelijke context.

Leerinhoud

Leerinhoud van de volledige opleiding Elektromechanica en de specifieke leerinhoud eigen aan de gekozen beroepsrichting 'Automatisering'

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal omvat alle syllabi die tot op dat moment al gevolgd zijn of gevolgd worden.

*Stage- & BP-syllabus, AP departement IO - PBA opleiding Elektromechanica: deze cursus wordt via de digitale leeromgeving beschikbaar gesteld;
*Er is een stagecontract afgesloten tss. 3 partijen zijnde: het stagebedrijf, de stagestudent en de hogeschool.
*Er is een gezondheidstoezicht gebeurd door een arbeidsgeneeskundige dienst op basis van een werkplaats risicobeschrijving.
*Bibliotheekmateriaal uit eigen hogeschool (EMI) en buiten de hogeschool;
*Wetenschappelijke databases raadpleegbaar via EMI;
*Tijdschriftenbibliotheek EMI;
*Codex (ARAB - AREI);
*EN-normering.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage136,00 uren
Werktijd buiten de contacturen20,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarOnderzoeksopdracht100,00via het stage-evaluatieformulier dat door de bedrijfsbegeleider in samenspraak met de lector-coach ingevuld wordt.

Toetsing (tekst)

Een stage moet 20 effectief gewerkte dagen omvatten die inhoudelijk aantoonbaar zijn via de dagrapportage.

Raadpleeg de syllabus en bijhorende tijdlijn Stage- en Bachelorproef voor meer gedetailleerde informatie i.v.m. evaluatie en richtlijnen van uw stage. Enkel de syllabus en tijdlijn die bij de start van het betreffende academiejaar wordt bekend gemaakt via de digitale leeromgeving, is geldig.
Geen tweede examenkans mogelijk voor dit opleidingsonderdeel.

De stageperiode mag afgewisseld worden met dagen waar er voor de bachelorproef wordt gewerkt ENKEL ingeval er een getekende en goedgekeurde 'Opdracht Bachelorproef' ingediend werd bij de stagecoördinator via digitap.
Zonder het correct ingevuld en ondertekend AP stagecontract kan de stage niet aanvangen.
Zonder een goedgekeurd gezondheidsattest uitgeschreven door een arbeidsgeneesheer op basis van een werkpostanalyse (risicoanalyse) kan de stage niet aanvangen.