Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Interface DesignLab IV - Creative Coding35163/2814/2223/1/28
Studiegids

Interface DesignLab IV - Creative Coding

35163/2814/2223/1/28
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Creative Coding
    • Creative Coding + Visual Interaction
    • Crossmedia-ontwerp
    • Lab vanaf jaar 2 sem 4: IDL
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Camp Serge
Andere co-titularis(sen): Baert Jonas, Van Aerschot Wim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 234,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Interface DesignLab I EN geslaagd of getolereerd voor Interface DesignLab II EN binnen trajectschijf 1 al minstens 33 studiepunten afgewerkt hebben EN simultaan te volgen met Coding Advanced.

Korte omschrijving

Nadat we vooral de focus hebben gelegd op UX/UI is het tijd om bij IDL IV dat stapje verder te gaan en verlaten we wat we tot nu toe als “traditionele” interfaces zien en betreden we de wereld van oa de onzichtbare interfaces (ref. Siri, Google Assistant) en andere mogelijkheden tot interactie. Zo zullen we bij dit olod input creëeren aan de hand van een sensor naar keuze (camera, microfoon…) om dan zo tot creatieve en experimentele interacties te komen.

Je merkt dat hier de focus vooral op het toepassen ligt. Omdat we weten dat jullie het onderzoeken en de principes van goede UI/UX ondertussen reeds onder de knie hebben. (Dit zijn dingen die vanzelfsprekend altijd vooraf gaan.)

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je analyseert zelfstandig de bredere context van de opdracht volgens de methodieken eigen aan het traject.
Explore
Je past de ontwerpmethodes eigen aan het traject toe op het ontwerpvraagstuk om tot een basisprototype te komen waarbij je rekening houdt met de gewenste functionaliteit en eisen/verwachtingen van de opdrachtgever en eindgebruiker.
Materialize
Je bouwt meerdere testfasen in je ontwerpaanpak in die bijdragen aan de kwaliteit van je mediaoplossing binnen dit specifiek traject.
Professionaliseren
Je past je inzichten op vlak van planning- en organisatievaardigheden toe tijdens een opgelegde projectopdracht.
Communiceren
Je neemt een live publiek mee doorheen de verschillende stappen van jouw ontwerpproces tijdens een overtuigende presentatie van een projectopdracht.
Je presenteert de verschillende stappen van jouw ontwerpproces tijdens de presentatie van een projectopdracht.

Leerinhoud

Volgende thema's komen aan bod:

  • Kennismaking en gebruik van onzichtbare interfaces
  • Gebruik maken van API’s
  • Een experimentele crossmedia-installatie bedenken en tot prototype ontwikkelen
  • Een (experimentele) interface conceptueel bedenken en een visueel model ontwikkelen
  • Werken met (multi)touch-interfaces

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt digitaal beschikbaar gemaakt via Digitap door de titularis.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges72,00 uren
Werktijd buiten de contacturen162,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht100,00indien- en presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00herwerkte projectopdracht

Toetsing (tekst)

Inzendingen voor evaluatie bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.

Opmerking: de effectieve examenvorm wordt gecommuniceerd via Digitap. De effectieve examentijd wordt gecommuniceerd via Webuntis.

Afwezigheid tijdens de lesweken buiten de examenreeks

Je wettigt jouw afwezigheid. Dit doe je door een medisch attest (bij ziekte) of ander bewijsmateriaal (in geval van overmacht) up te loaden via iBamaflex in de module 'Mijn afwezigheden' voor de deadline van de opdracht of het moment waarop een presentatie of een verplichte lezing plaats vindt.

Mis je een indienmoment van een opdracht dan is een inhaalmoment mogelijk als jouw afwezigheid gewettigd is.
Mis je een presentatiemoment of lezing met verplichte aanwezigheid dan is het organisatorisch en didactisch niet mogelijk om dit in te halen in de meeste gevallen.
Contacteer in beide gevallen binnen de 3 werkdagen je lector om concrete afspraken te maken.

Tijdens de examenreeks is een andere procedure van toepassing. Deze vind je 'hier' terug.