Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Frans II/1-235387/2788/2223/1/66
Studiegids

Frans II/1-2

35387/2788/2223/1/66
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in het hotelmanagement, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Frans
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Storme Caroline
Onderwijstalen: Frans
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Frans I/1-2 EN geslaagd of getolereerd voor Frans I/3-4.

Korte omschrijving

In modules 1 & 2 ligt de nadruk nog voornamelijk op de communicatie en woordenschat binnen het hotelwezen. Tijdens de lessen ligt het accent vooral op het stimuleren van de communicatieve vaardigheden.

In modules 3 & 4 werken we meer aan de communicatie in een algemeen zakelijke context.

Begincompetenties (tekst)

Geslaagd zijn voor Frans I. De lessen bouwen verder op de leerstof van het eerste jaar

OLR-Leerdoelen (lijst)

Communicatie / taalvaardigheid
De student behandelt klachten in het Frans op een professionele manier zowel schriftelijk als mondeling.
De student reageert professioneel op een negatieve review in het Frans.
De student gedraagt zich zowel verbaal als non-verbaal op een correcte, professionele manier bij klachtenbehandeling in een Franstalige context.
De student beheerst de woordenschat in het Frans m.b.t. klachtenbehandeling en het vertrek van een klant qua spelling en uitspraak.
De student handelt het vertrek van een klant op een professionele manier af in het Frans.
De student geeft advies en tips in het Frans m.b.t. het vertrek van een klant.
De student beheerst de standaarduitdrukkingen voor het opstellen van een een correcte, professionele mail in het Frans op A2-niveau.
De student vertelt de inhoud van een podcast of film over Franse cultuur in het Frans in eigen woorden na.
De student drukt zich vlot uit in het Frans in een werkgerelateerde en alledaagse context en kan onvoorbereid deelnemen aan een gesprek over onderwerpen die vertrouwd zijn.

Leerinhoud

De accenten die gelegd worden bij onderstaande leerinhouden worden aangepast aan de noden van de klasgroep:

Grammatica:

  • Le pronom personnel
  • Les temps du passé
  • La conjugaison des verbes
  • L'Adjectif et L'adverbe
  • La voix passive
  • Le comparatif
  • L'accord du participe passé

Communicatieve vaardigheden:

  • Comment gérer des réclamations (oralement et par écrit), réponse à un avis négatif
  • Organiser le départ d'un client (préparer le départ, présenter la note, évaluations des prestations, rédiger un publipostage)
  • Herhaling van 'le courriel'.

Studiematerialen (lijst)

BienvenueVerplicht
  • Auteur: Storme C.
Hôtellerie-restauration.comVerplicht
Syllabus Frans IC91311213Verplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets in de examenreeks50,00Schriftelijk examen van 2u in januari over de leerstof van module 1 en 2
AcademiejaarVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)50,0010% schriftelijke vaardigheden | 40% mondelinge vaardigheden
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,0060%: Schriftelijk examen (90 minuten) leerstof van module 1 en 2 |
40%: Mondeling examen

Toetsing (tekst)

Toetsing permanent tijdens lesweken

  • schriftelijke vaardigheden
    • grammatica, verwerken van informatie uit Podcasts, video's en/of films opdrachten
    • individuele en groepsopdrachten tijdens de les
    • aangekondigde en niet-aangekondigde testen
  • mondelinge vaardigheden
    • klachtenbehandeling

Toetsing in examenweek

  • schriftelijke vaardigheden
    • woordenschat, grammatica, geijkte formules
    • de praktische kennis van gewoontes in de wereld van de 'hôtellerie' en 'bedrijfswereld' in het algemeen
    • begrijpend inzicht in ongeziene tekst, inhoud van enkele geziene teksten,...

-> Zie meer info op Digitap