Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
B&L Stage Organisatie & Management/436971/2790/2223/1/73
Studiegids

B&L Stage Organisatie & Management/4

36971/2790/2223/1/73
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in organisatie & management, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Business & Languages
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): d'Hollander Latoya, Masschelin An, Michels Nele
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 08.05.2023 (4de module)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 390,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 voor minstens 45 studiepunten ingeschreven zijn.

Korte omschrijving

In de loop van het academiejaar zorgt het stageteam er met groepsintervisies, stagelessen en persoonlijke coaching voor dat je als een professionele management assistant in wording op stage kan vertrekken.

De bedrijfsstage bestaat uit een stage van 7 weken. Het bedrijf moet voldoen aan een aantal criteria vermeld in de 'Gids stagekeuze'. Je legt zelf een geschikte stageplaats vast waar je je verworven kennis, vaardigheden en competenties aan de praktijk kan toetsen.

In het kader van internationalisering in de bacheloropleiding loop je bij voorkeur één van de stages (2de of 3de jaar) buiten Vlaanderen. Zijn toegelaten: Brussels hoofdstedelijk gewest, Wallonië, Luxemburg, Nederland, Frankrijk.

Volgende leerlijnen uit de opleiding komen aan bod in je stage: communicatie, evalueren, organisatie en management.

Je neemt een beroepsgerichte werkhouding aan. Je past je aan het arbeidsritme op het werkterrein aan, werkt in een team en neemt deel aan het geheel van de activiteiten uit het beroepsleven. 

Begincompetenties (tekst)

  • Grondige kennis van het Algemeen Nederlands, zowel in de gesproken als in de geschreven taal
  • Goede basiskennis van Frans en Engels, zowel in dagelijkse conversaties als bedrijfsterminologie
  • Goede ICT-vaardigheden
  • Een gezonde belangstelling voor de sector hebben
  • Kritisch reflecteren 
  • Een professionele ingesteldheid
  • Bereid zijn tot het aanvaarden en toepassen van interne gedragscodes van de organisatie
  • Discretie, tact, zin voor orde, stiptheid, nauwkeurigheid, zin voor initiatief, verantwoordelijkheidszin, stressbestendigheid, contactvaardigheid

OLR-Leerdoelen (lijst)

De Bachelor Office Management werkt stipt, snel, doelmatig , ordelijk en nauwkeurig.
De student evolueert in het uitvoeren van de taken zodat deze naar het einde van de stage toe zelfstandig kunnen uitgevoerd worden.
De student handelt een dossier correct af en geeft feedback aan de opdrachtgever. 
De student organiseert zichzelf, het werk en de werkplek en is vooruitdenkend.
De student kijkt over de grenzen van zijn eigen functie.
De student is bereid opleidingen te volgen.
De student communiceert zowel schriftelijk als mondeling op een professionele wijze, in verschillende talen.
De student onderhoudt zowel de interne als de externe contacten, bewaart de huisstijl, zorgt voor correcte telefonische contacten en voor communicatie bij de vergaderingen.
De student spreekt vlot en goed verstaanbaar aangepast aan de doelgroep.
De student houdt zich aan het beroepsgeheim en volgt de deontologische en ethische gedragscodes van de instelling.
De student past communicatieve vaardigheden toe binnen de bedrijfscontext. 
De Bachelor Office Management beheerst het Nederlands en minstens 3 vreemde talen (E, FR, D, S). De Bachelor Office Management onderhoudt de interne, externe en interculturele communicatie zowel schriftelijk als mondeling ( telefonie, communicatie, correspondentie, notuleren ..). De Bachelor Office Management kan vragen en wensen van stakeholders correct inschatten en speelt daarop in, hij/zij reageert empatisch in alle professionele situaties en toont zich hierbij steeds discreet conform de beroepsdeontologie en bedrijfscultuur.
De student onderhoudt zowel de interne als de externe contacten, bewaart de huisstijl, zorgt voor correcte telefonische contacten en voor communicatie bij de vergaderingen.
De Bachelor Office Management kan het eigen handelen en denken, dat van anderen en zijn omgeving evalueren. De Bachelor Office Management kan problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan. De Bachelor Office Management hanteert hierbij een brede interesse en openheid voor andere culturen, de actualiteit, de politiek, het maatschappelijke en economische gebeuren.
De student houdt zich aan het beroepsgeheim en volgt de deontologische en ethische gedragscodes van de instelling.
De Bachelor Office Management is zich bewust van zijn eigen verantwoordelijkheden en evalueert zijn eigen handelen. De Bachelor Office Management organiseert zelfstandig administratieve en organisatorische opdrachten en voert deze systematisch uit. De Bachelor Office Management is kritisch, spoort problemen op en formuleert daaruit een probleemstelling. De Bachelor Office Management kan voor een continuiteit zorgen bij afwezigheid van het management.
De student evolueert in het uitvoeren van de taken zodat deze naar het einde van de stage toe zelfstandig kunnen uitgevoerd worden.
De Bachelor Office Management kan zelf beslissingen nemen, stelt prioriteiten in het belang van het bedrijf. De Bachelor Office Management helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, is innovatief en creatief.
De student vindt zelfstandig een stageplaats die voldoet aan de opgelegde criteria.
1.1 Je zoekt klassieke en digitale informatie op, verzamelt en archiveert.
De student verzamelt en archiveert zelfstandig informatie, doet opzoekingen.
De student verwerkt en beheert elektronische data.
1.3 Je zorgt voor efficiënte informatiedoorstroming en -verwerking.
De student plant bestellingen, contacteert leveranciers, biedt logistieke ondersteuning binnen deadlines en budgetten.
De student vindt zelfstandig een stageplaats die voldoet aan de opgelegde criteria.
De student is hulpvaardig, klantgericht en gepast assertief.
De student heeft een goede kennis van de organisatiestructuur.
De student verwerkt efficiënt en kwalitatief zijn taken binnen de organisatiestructuur.
De student reflecteert over eigen kunnen en handelen.
De student kadert de taken en projecten die hij uitvoert binnen een bedrijfscontext.
De student stelt relevante vragen, is leergierig en zoekt gerichte informatie op.
De student werkt zorgvuldig binnen de gestelde tijd.
De student coördineert efficiënt zijn taken binnen het secretariaat.
De student maakt een planning en is vooruitziend om stresssituaties te voorkomen.
De student leert de instelling/het bedrijf kennen: de verschillende diensten, de doelstellingen en het beleid van de organisatie, de werking, organisatie en ontwikkelingstendensen.
De student voert het werk ordelijk en nauwkeurig uit.
De student past zich aan aan het werkritme en reflecteert over zijn taken.

Leerinhoud

Tijdens de stagelessen wordt het stageprogramma (doel, inhoud, taken, ..) voorgesteld, begeleidt het stageteam je bij je zoektocht naar een geschikte stageplaats en worden administratieve formaliteiten afgehandeld.

Volgende topics komen aan bod:

• Opstellen curriculum vitae en sollicitatiebrief
• Zelfreflectie en persoonlijk ontwikkelingsplan
• Bedrijfscultuur
• Solliciteren
• Dress code
• Assertiviteit en algemene omgangsvormen
• Body language
• Do's and don'ts op de werkvloer
• Zakelijk verslag schrijven
• E-mailetiquette

Het doel van de stage is de stagiair een zo ruim mogelijk inzicht te laten verwerven in de werking van een afdeling of departement in een organisatie. De taken moeten een bijdrage leveren aan de administratieve en organisatorische vaardigheden en aan de schriftelijke en mondelinge communicatie-skills.

De onderstaande takenlijst biedt een richtlijn. Het betreft een minimum takenpakket, dat mag uitgebreid worden in de loop van de stage.

Receptiefuncties
• balie/onthaal
• inkomende, uitgaande telefoonbediening
• inschrijvingen
• afspraken maken
Managementfuncties
• afspraakbeheer
• voorraadbeheer
• praktische voorbereiding vergaderingen, reservatie, brochures, documenten, PowerPoint, hand-outs, notuleren
• conferenties/seminaries mee voorbereiden/organiseren
Administratieve functies
• digitaal klassement en archivering
• administratie, dossierbeheer
• postbehandeling, briefwisseling
• rapporteren
• rekeningen, facturatie
• databeheer

Aanwezigheid op alle stagelessen en stageactiviteiten is verplicht.
In het stagereglement vind je de procedure die je moet volgen bij afwezigheid wegens ziekte op je stageplaats.
Zie Digitap voor aanvullende informatie en bindende afspraken over dit opleidingsonderdeel.

Studiematerialen (lijst)

Stagegids Bachelor Office ManagementVerplicht
StudiewijzerVerplicht
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Studiematerialen (tekst): Verplicht







Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
  • Opmerking: stage-evalutie op de stageplaats, oefeningen spraaktechnologie, evaluatieprojectweek
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
  • Omschrijving: Stagelessen ter voorbereiding van de stage
Vormen van groepsleren40,00 uren
Werkplekleren en/of stage230,00 uren
Werktijd buiten de contacturen98,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht100,00100 punten als volgt verdeeld:
70 punten: communicatie, business support, office skills en werkhouding door stagementor stageplaats
10 punten: voorbereidend / tussentijds stageverslag
20 punten: definitief stageverslag
Een malus wordt in rekening gebracht bij het niet respecteren van afspraken en deadlines, tot 30% op het eindtotaal.
Het evaluatieformulier wordt besproken en ter beschikking gesteld voor aanvang van de stage.
Zie Digitap voor bijkomende instructies omtrent procedures en evaluaties.
Indien de student geen 230 stage-uren heeft doorlopen kan hij/zij niet slagen voor de stage en leidt dit tot een 0 op dit opleidingsonderdeel

Toetsing (tekst)

Zie Digitap voor eventuele verdere instructies