Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Medische vorming III/325737/2790/2223/1/06
Studiegids

Medische vorming III/3

25737/2790/2223/1/06
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in organisatie & management, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Health Care Management
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Michels Nele
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 3
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 27.02.2023 (3de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Medische vorming /1-2-3-4 OF geslaagd of getolereerd voor Medische vorming /1-2-3-4.

Korte omschrijving

Gynaecologie: Na studie van de anatomie en fysiologie van de inwendige en uitwendige geslachtsorganen van de vrouw, komt de pathologie aan bod. Verder bespreken we de gynaecologische onderzoeken en geven een overzicht van de verschillende vormen van anticonceptie.

Verloskunde: In het hoofdstuk over zwangerschap komen eerst de methodes voor diagnose van de zwangerschap aan bod, daarna wordt het prenataal onderzoek uitvoerig besproken, en tot slot wordt er dieper ingegaan op de technische mogelijkheden voor prenatale diagnostiek. Bij dit laatste is er ruimte voor reflectie en discussie i.v.m. ethische vragen hieromtrent. In het hoofdstuk over de bevalling, bespreken we het verloop van de partus, de monitoring , het kunstmatig inleiden van de bevalling, de mogelijke pijnstilling en de kunstverlossingen. Verder wordt ook ingegaan op de pathologische verloskunde.

Tijdens heel de studie wordt er gefocust op het aanleren van de specifieke terminologie. Bij een aantal belangrijke aandoeningen en onderzoeken is echter ook het inzicht in het geheel belangrijk, met het oog op het kunnen verstrekken van correcte informatie aan de patiënt.

Medische terminologie: De systematische studie van de medische terminologie wordt verder gezet. Op het einde van deze module zou een uitgebreide woordenschat tot de parate kennis moeten behoren .

Begincompetenties (tekst)

• De student kan tijdens een hoorcollege op een overzichtelijke manier noteren, kan hoofdzaken van bijzaken onderscheiden, de student gaat zelf actief en spontaan op zoek naar uitleg en inzicht over de leerstof.
• De student schrijft en spreekt in correct Nederlands.
• De medische terminologie van de vorige modules moet gekend zijn.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De Bachelor Office Management werkt stipt, snel, doelmatig , ordelijk en nauwkeurig.
De student zoekt spontaan ongekende medische termen op.
De Bachelor Office Management toont een actieve houding t.o.v. de beroepsontwikkeling, beseft de noodzaak tot levenslang leren en is bereid om bij te scholen. De Bachelor Office Management heeft aandacht voor nieuwe tendensen, aanvaardt opmerkingen en leert uit eigen fouten.
De student ontleedt ongekende medische termen a.d.h.v. gekende woorddelen.
De Bachelor Office Management heeft kennis van het beleid en organisatie van de gezondheidszorg, van interne structuren binnen bepaalde gezondheidsvoorzieningen en hun wisselwerking met externe structuren. De Bachelor Office Management kan de medische registratie, nomenclatuur en boekhoudkundige verrichtingen toepassen. De Bachelor Office Management heeft een praktische achtergrondkennis van anatomie, fysiologie, farmacologie en pathologie. De Bachelor Office Management kan EHBO-technieken toepassen en een aantal eenvoudige medische gegevens van de patiënt (lengte, gewicht,...) registreren.
De student zoekt geneesmiddelen, hun toedieningswijze e.d.m. op de juiste wijze op, gebruik makend van geneesmiddelencompendia.
De student schrijft alle geziene medische termen correct en kan deze uitleggen.
De student schrijft, verklaart en situeert de medische termen van de cursus in hun juiste context.
De student verklaart en situeert frequent gebruikte afkortingen i.v.m. het betreffende stelsel.
1.1 Je zoekt klassieke en digitale informatie op, verzamelt en archiveert.
De student ontleedt ongekende medische termen a.d.h.v. gekende woorddelen.
De student begrijpt de termen die gebruikt worden in de labo-onderzoeken.
1.3 Je zorgt voor efficiënte informatiedoorstroming en -verwerking.
De student zoekt geneesmiddelen, hun toedieningswijze e.d.m. op de juiste wijze op, gebruik makend van geneesmiddelencompendia.
De student schrijft alle geziene medische termen correct en kan deze uitleggen.
De student schrijft, verklaart en situeert de medische termen van de cursus in hun juiste context.
De student verklaart en situeert frequent gebruikte afkortingen i.v.m. het betreffende stelsel.
De student geeft een korte beschrijving voor de belangrijkste ziekten van het ziektebeeld met zijn ontstaan, symptomen en onderzoeksmethoden en maakt gebruik van de medische termen die bij die ziekte horen.
De student benadert medische teksten en gegevens op basis van objectieve kennis.
De student maakt analyses op basis van medische gegevens en medische verslagen.
De student interpreteert en schrijft medische gegevens correct.
2.1 Je evalueert jouw eigen handelen en denken, dat van anderen en jouw omgeving.
De student benadert medische teksten en gegevens op basis van objectieve kennis.

Leerinhoud

Gynaecologie
Hst 1: Primaire geslachtsorganen
- Anatomie
Inwendige geslachtsorganen
Uitwendige geslachtsorganen
- Fysiologie
De ovogenese
Puberteit en begin van de geslachtsrijpheid.
De normale menstruatiecyclus
- Pathologie
Stoornissen van de menstruatiecyclus
Osteoporose
Afwijkingen van de eierstokken
Afwijkingen van de eileiders
Afwijkingen van de baarmoeder
Afwijkingen van de baarmoederhals
Afwijkingen van de vulva

Hst 2: Secundaire geslachtskenmerken
- Anatomie
- Fysiologie
- Pathologie

Ontwikkelingsstoornissen van de borsten
Ontstekingsprocessen van de borst
Tumoren van de borst

Hst 3: Gynaecologische onderzoeken

- Vaginaal toucher - palpatio per vaginam
- Borstonderzoek
- Mammografie
- Curettage
- Laparoscopie

Hst 4: Anticonceptie
- Coitus interruptus
- Periodieke onthouding
- Het pessarium
- Het condoom
- Spiraaltje - I.U.D. (intra uterine device)
- Orale anticonceptie - de pil
- De prikpil
- Het implantaat
- Sterilisatie
- Urgentie-anticonceptie

Verloskunde


Hst1 De zwangerschap
- Diagnose
- Prenatale raadpleging
- Prenatale gymnastiek
- Prenatale diagnostiek

Hst 2 De geboorte of partus
- Voorbereiding op de arbeid
- 3 fasen van de partus
- Cardiotocografie tijdens partus
- Inleiding of inductie
- Obstetrische analgesie en anesthesie
- Kunstverlossingen
- De kraamperiode

Hst 3 Pathologische verloskunde
- Liggingsafwijkingen
- Schouderdystocie
- Placenta praevia
- Solutio placentae
- Voortijdig gebroken vliezen
- Cervixinsufficiëntie
- Uterusruptuur
- Hydramnion
- Abortus
- IUV
- IUGR
- Meerlingenzwangerschap
- Resusantagonisme
- TORCHS
- Diabetes en zwangerschap
- Zwangerschapstoxicose

Studiematerialen (lijst)

Cursus SyllabusVerplicht
Anatomie en fysiologie : een inleidingVerplicht
  • Auteur: Martini, Frederic H.; Bartholomew, Edwin F.; Ober, William C.
Medische terminologieVerplicht€ 72,00
  • Auteur: PENNING & VELTHOVEN
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen: kennisvragen, inzichtsvragen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen: kennis- en inzichtsvragen

Toetsing (tekst)

Zie Digitap voor eventuele verdere instructies