Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Communicatie en psychosociale skills/228461/2790/2223/1/84
Studiegids

Communicatie en psychosociale skills/2

28461/2790/2223/1/84
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in organisatie & management, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • Health Care Management
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Segers Milenka
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 05.12.2022 (2de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Gesprekstechnieken en gedragsvaardigheden winnen aan belang in de algemene en geestelijke gezondheidszorg.

Een patiëntgerichte omgang met zorgvragers gaat gepaard met kennis en beheersing van een aantal gesprekstechnieken en de juiste inschatting van de gesprekssituatie.

Ook de omgang met de collega's in je team en in de organisatie is belangrijk.

Er is ook aandacht voor de steeds groter wordende (culturele) diversiteit in de zorgsector. We leren tips om de communicatie met bepaalde (diverse) doelgroepen te bevorderen: interculturele gespreksvoering, omgaan met anderstaligheid, herkennen van laaggeletterdheid, etc.

De theorie wordt toegelicht met praktijkvoorbeelden en videomateriaal. Er is ook een opdracht verbonden aan dit opleidingsonderdeel.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De Bachelor Office Management werkt stipt, snel, doelmatig , ordelijk en nauwkeurig.
De student gaat constructief om met feedback, leert uit fouten en pakt zijn werkpunten aan.
De student communiceert gepast en patiëntgericht.
De student schat vragen en wensen van stakeholders correct in en stemt zijn communicatie af op de doelgroep.
De student gaat in dialoog, argumenteert onderbouwd, professioneel en empatisch.
De Bachelor Office Management beheerst het Nederlands en minstens 3 vreemde talen (E, FR, D, S). De Bachelor Office Management onderhoudt de interne, externe en interculturele communicatie zowel schriftelijk als mondeling ( telefonie, communicatie, correspondentie, notuleren ..). De Bachelor Office Management kan vragen en wensen van stakeholders correct inschatten en speelt daarop in, hij/zij reageert empatisch in alle professionele situaties en toont zich hierbij steeds discreet conform de beroepsdeontologie en bedrijfscultuur.
De student communiceert gepast en patiëntvriendelijk.
1.3 Je zorgt voor efficiënte informatiedoorstroming en -verwerking.
De student is loyaal en respecteert de beroepsdeontologie en de bedrijfscultuur.
De student stelt zich dienstverlenend en klantgericht op.
De student evalueert zijn eigen handelen en denken, dat van anderen en zijn omgeving.
De student blijft beheerst in stresssituaties, reageert efficiënt, is flexibel en hoffelijk onder alle omstandigheden.
9.4 Je gaat in dialoog, argumenteert onderbouwd, professioneel en empatisch.
De student gaat in dialoog, argumenteert onderbouwd, professioneel en empatisch.
12.1 Je bent loyaal en respecteert de beroepsdeontologie en de bedrijfscultuur.
De student is loyaal en respecteert de beroepsdeontologie en de bedrijfscultuur.
12.2 Je stelt je dienstverlenend en klantgericht op.
De student stelt zich dienstverlenend en klantgericht op.

Leerinhoud

In deze cursus krijg je meer inzicht in een aantal interpersoonlijke communicatievaardigheden en technieken zoals: 

  • actief luisteren,
  • verbaal en non-verbaal communiceren,
  • omgaan met agressieve patiënten,
  • omgaan met conflicten,
  • slechtnieuwsgesprekken,
  • gepast feedback geven en feedback ontvangen,
  • communiceren met anderstaligen,
  • herkennen van laaggeletterdheid,
  • interculturele gespreksvoering.

Een patiëntgerichte houding vormt in elke gesprekssituatie steeds het uitgangspunt.

De theorie wordt toegelicht met praktijkvoorbeelden en videomateriaal.

Er is ook een opdracht verbonden aan dit opleidingsonderdeel, waarover je in de eerste les meer uitleg krijgt.

Studiematerialen (lijst)

Eigen lesnota'sVerplicht
Powerpoints op digitapVerplicht
Studiewijzer (beschikbaar via Digitap)Verplicht
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Studiematerialen (tekst): Verplicht



Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges22,00 uren
Practicum en/of oefeningen18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen36,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00Schriftelijk examen op 70 % van de punten.
AcademiejaarVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00Schriftelijke opdracht met mondelinge presentatie. Meer uitleg via digitap. Een voldoende voor deze opdracht in de eerste zittijd wordt overgedragen naar de tweede zittijd. Wie een onvoldoende behaalt in de eerste zittijd, krijgt voor dit onderdeel een nieuwe examenkans in de tweede zittijd.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00Schriftelijk examen op 70% van de punten.
AcademiejaarVaardigheidstoets in de examenreeks30,00Schriftelijke opdracht met mondelinge presentatie. Een voldoende voor deze opdracht in de eerste zittijd wordt overgedragen naar de tweede zittijd. Wie een onvoldoende behaalt in de eerste zittijd, krijgt voor dit onderdeel een nieuwe examenkans in de tweede zittijd.

Toetsing (tekst)

Zie Digitap voor eventuele verdere instructies