Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Office Management /235417/2790/2223/1/05
Studiegids

Office Management /2

35417/2790/2223/1/05
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in organisatie & management, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • Business & Languages
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): d'Hollander Latoya
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 05.12.2022 (2de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,50 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit vak maak je kennis met je toekomstige werkveld en gaan we na hoe je het beroep Management Assistant kan definiëren. We maken een realistische voorstelling van het takenpakket dat je te wachten staat en bekijken de rol van de Management Assistant in een bedrijf. We gaan op zoek naar technieken en tips om het hoofd te bieden aan stress, conflicten te voorkomen en de relaties op het werk te verbeteren.

Aan de hand van cases en verwerkingsopdrachten verdiep je je in het diverse takenpakket van een Management Assistant.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1.1 Je zoekt klassieke en digitale informatie op, verzamelt en archiveert.
De student beheerst de kennis en de techniek om documenten te klasseren en te archiveren, zowel digitaal als analoog.
3.1 Je verwerft inzicht in de werkorganisatie.
De student verwerft inzicht in de werkorganisatie.
6.1 Je bent je bewust van je eigen verantwoordelijkheden en evalueert je eigen handelen.
De student organiseert zichzelf, de werkplek en zijn tijd op een efficiënte manier
7.0 Je voert efficiënt opdrachten uit binnen deadlines en budgetten en werkt oplossingsgericht naar een resultaat.
De student bepaalt prioriteiten a.d.h.v. de eisenhouwer matrix.
8.1 Je toont een actieve houding t.o.v. de beroepsontwikkeling.
De student heeft kennis van de mogelijkheden van het werkveld dat steeds in ontwikkeling is.
9.3 Je schat vragen en wensen van stakeholders correct in en stemt je communicatie af op de doelgroep.
De student telefoneert klantvriendelijk.
10.1 Je plant, coördineert en organiseert events, vergaderingen, congressen, zakenreizen.
De student verklaart het stappenplan (voorbereiding, organisatie, opvolging) van de organisatie van PR-evenementen en zakenreizen.
10.3 Je hebt inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en volgt mee de besluitvorming op.
De student organiseert vergaderingen, incusief voorbereiding, uitwerking, notuleren en opvolging. 
11.2 Je hanteert de gepaste gespreks- en onderhandelingstechnieken in je professionele omgeving.
De student reageert gepast in een kantooromgeving en kent de do's & don'ts.
13.1 Je hebt inzicht en kennis van boekhouding, economie, software voor statistische verwerking, sociale zekerheid, personeelsmanagement, marketing- en verkoopstechnieken en CRM-systemen.
De student benoemt de basisprincipes van Facility Management, Fleet Management, Travel Management, Event Management.

Leerinhoud

Profiel Management Assistant

  • Beroepscompetentieprofiel
  • Functietitels en soorten MA’s
  • Competenties en attitudes
  • Taken van een MA
  • Carrièrepaden
  • Personeelsadvertenties
  • Solliciteren

Communiceren

  • Public Relations
  • Omgangsvormen op het werk
  • Verbale en non-verbale communicatie
  • Slim Netwerken
  • EQ
  • Commercieel en creatief schrijven
  • Professioneel telefoneren
  • LinkedIn

Self Management

  • Persoonlijke SWOT-analyse
  • Persoonlijk ontwikkelingsplan
  • Persoonlijk actieplan
  • SMART
  • Time Management
  • Stress Management
  • Zelforganisatie
  • Overprogrammatie
  • Jobcrafting

Office Management & more

  • Organiseer je werkplek
  • Postbehandeling
  • Klassement en archiefbeheer
  • Agendabeheer
  • Fleet Management
  • Facility Management
  • Travel Management
  • Event Management
  • Hybride werken

Vergaderen en notuleren

  • Vergadering voorbereiden
  • Vergadering notuleren
  • Vergadering opvolgen
  • Rol als notulist
  • Rol als voorzitter
  • Vergaderen op afstand: de mogelijkheden

Studiematerialen (lijst)

SyllabusVerplicht
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Alle opgedane kennis wordt getoetst aan de hand van een schriftelijk examen met cases, open vragen en meerkeuzevragen. Dit schriftelijk examen telt mee voor 80 %. Het is een gesloten boek examen.
AcademiejaarProjectopdracht20,00Student krijgt gedurende deze module 4 opdrachten gekoppeld aan de onderwerpen uit de les. Voor elke opdracht zijn 5 punten te verdienen (5x4). Het eindcijfer wordt herleid naar 4 punten en telt mee voor het totale cijfer (20%).
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Bij de tweede examenkans krijgen de studenten een schriftelijk examen over de gehele cursus dat voor 100 % zal meetellen. Het examen bestaat uit cases, open vragen en meerkeuzevragen. Het is een gesloten boek examen.