Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Medische vorming /1-2-3-435423/2790/2223/1/15
Studiegids

Medische vorming /1-2-3-4

35423/2790/2223/1/15
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in organisatie & management, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • Health Care Management
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Stulens Isabelle
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Op systematische wijze wordt er een zeer uitgebreide basiskennis van medische termen verworven. De afzonderlijke componenten waaruit de medische termen zijn opgebouwd worden grondig ingestudeerd zodat men aan de hand hiervan vele nieuwe termen kan ontleden en begrijpen.
Algemene medische vorming:
Bij wijze van inleiding, wordt er kennis gemaakt met de verschillende domeinen van de gezondheidszorg en met de basisbegrippen i.v.m. pathologie. Verschillende ziekteoorzaken, infectie en ontsteking, alsook immuniteit en hoe deze verworven wordt, komen aan bod. Verder wordt de cel bestudeerd en wordt er een beknopt overzicht gegeven van de soorten weefsels zodat er een stevige basis gelegd is voor de studie van de anatomie, fysiologie en pathologie van de verschillende orgaanstelsels.
Het bewegingsapparaat is het eerste stelsel dat uitgebreid bestudeerd wordt. Er wordt gestart met de anatomie en de functieleer van skelet, gewrichten en spieren, om vanuit deze kennis de pathologie te kunnen begrijpen. Van bij aanvang wordt het gebruik en de correcte spelling van de specifieke medische termen benadrukt.
Belangrijke opmerking:
Om de student geleidelijk aan vertrouwd te maken met de typische medische vaktaal wordt dit vak reeds van in de 1ste module gegeven. De lessen lopen dus over de 4 modules, telkens gedurende de 6 lesweken. Pas in module 4 is er een eindevaluatie (zie ook rubriek: evaluatie).

OLR-Leerdoelen (lijst)

De Bachelor Office Management toont een actieve houding t.o.v. de beroepsontwikkeling, beseft de noodzaak tot levenslang leren en is bereid om bij te scholen. De Bachelor Office Management heeft aandacht voor nieuwe tendensen, aanvaardt opmerkingen en leert uit eigen fouten.
De student ontleedt ongekende medische termen a.d.h.v. gekende woorddelen.
De Bachelor Office Management heeft kennis van het beleid en organisatie van de gezondheidszorg, van interne structuren binnen bepaalde gezondheidsvoorzieningen en hun wisselwerking met externe structuren. De Bachelor Office Management kan de medische registratie, nomenclatuur en boekhoudkundige verrichtingen toepassen. De Bachelor Office Management heeft een praktische achtergrondkennis van anatomie, fysiologie, farmacologie en pathologie. De Bachelor Office Management kan EHBO-technieken toepassen en een aantal eenvoudige medische gegevens van de patiënt (lengte, gewicht,...) registreren.
De student schrijft, verklaart en situeert de medische termen van de cursus in hun juiste context.
De student verklaart en situeert frequent gebruikte afkortingen i.v.m. het betreffende stelsel.
1.1 Je zoekt klassieke en digitale informatie op, verzamelt en archiveert.
De student ontleedt ongekende medische termen a.d.h.v. gekende woorddelen.
De student kan uitleg geven over medische onderwerpen uit de cursus.
1.3 Je zorgt voor efficiënte informatiedoorstroming en -verwerking.
De student schrijft, verklaart en situeert de medische termen van de cursus in hun juiste context.
De student verklaart en situeert frequent gebruikte afkortingen i.v.m. het betreffende stelsel.
De student benadert medische teksten en gegevens op basis van objectieve kennis.
2.1 Je evalueert jouw eigen handelen en denken, dat van anderen en jouw omgeving.
De student benadert medische teksten en gegevens op basis van objectieve kennis.
8.1 Je toont een actieve houding t.o.v. de beroepsontwikkeling.
De student bezit de attitude om ongekende medische termen, die men in dossiers en verslagen aantreft, op te zoeken in een medisch verklarend woordenboek.
14.3 Je hebt een grondige kennis van anatomie, fysiologie en pathologie en medische therapeutische technieken en basiskennis van toegepaste farmacotherapie.
De student schrijft, verklaart en situeert de medische termen binnen de onderdelen van cytologie, osteologie, myologie en de pathologie van het bewegingsstelsel in hun context.

Leerinhoud

• Algemene begrippen i.v.m. gezondheidsleer en pathologie
• Algemene begrippen i.v.m. ontsteking, infectie en immunologische afweer
• Beknopte studie van de cel (cytologie) en de weefsels (histologie)
• Anatomie en functieleer van het locomotorisch stelsel: skelet, gewrichten en spieren
• Pathologie van het locomotorisch stelsel
• Medische terminologie

Studiematerialen (lijst)

Anatomie en fysiologie : een inleidingVerplicht€ 94,99
  • Auteur: Martini, Frederic H.; Bartholomew, Edwin F.; Ober, William C.
Medische terminologieVerplicht€ 72,00
  • Auteur: PENNING & VELTHOVEN
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing4,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges32,00 uren
Practicum en/of oefeningen16,00 uren
Werktijd buiten de contacturen104,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Schriftelijk examen in module 4: op 6 punten. Dictee met woordverklaring: bevattende termen uit heel de geziene leerstof uit het boek Medische Terminologie.
Zie Digitap voor eventuele verdere instructies.
Mondeling examen op 10 punten in de examenperiode van module 4
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00Zie Digitap voor eventuele verdere instructies
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00schriftelijk en mondeling.
Zie Digitap voor eventuele verdere instructies