Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Medical Office Management /235425/2790/2223/1/83
Studiegids

Medical Office Management /2

35425/2790/2223/1/83
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in organisatie & management, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • Health Care Management
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van Eester Ria
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 05.12.2022 (2de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Via deze cursus kunnen studenten efficiënt leren werken op een medisch secretariaat en aan een balie in een organisatie van de gezondheidszorg, een verzekeringsmaatschappij of een farmaceutisch bedrijf. Hierbij maken we hen bewust van de noodzakelijke competenties die zij dienen te ontwikkelen om dit waar te maken en begeleiden we hen voor de ontwikkeling hiervan.

Begincompetenties (tekst)

De student:

- kan ICT-tools goed beheren
- heeft een basiskennis ziekteleer en medische terminologie
- heeft een goede beheersing van Nederlands, Frans en Engels
- heeft goede communicatievaardigheden
- kan vlot informatie via brochures, boeken, het internet, ... opzoeken en correct gebruiken

OLR-Leerdoelen (lijst)

De Bachelor Office Management werkt stipt, snel, doelmatig , ordelijk en nauwkeurig.
De student gaat in dialoog, argumenteert onderbouwd, professioneel en empatisch.
1.3 Je zorgt voor efficiënte informatiedoorstroming en -verwerking.
De student is loyaal en respecteert de beroepsdeontologie en de bedrijfscultuur.
De student stelt zich dienstverlenend en klantgericht op.
2.3 Je signaleert problemen en draagt bij tot de oplossing ervan.
De student signaleert problemen en draagt bij tot de oplossing ervan.
3.1 Je verwerft inzicht in de werkorganisatie.
De student verwerft inzicht in de werkorganisatie.
3.4 Je neemt jouw verantwoordelijkheid op voor de goede gang van zaken binnen de organisatie.
De student neemt zijn verantwoordelijkheid op voor de goede gang van zaken binnen de organisatie.
3.5 Je blijft beheerst in stresssituaties, reageert efficiënt, bent flexibel en hoffelijk onder alle omstandigheden.
De student blijft beheerst in stresssituaties, reageert efficiënt, is flexibel en hoffelijk onder alle omstandigheden.
5.0 Je bent stipt, werkt snel en doelmatig, ordelijk en nauwkeurig.
De student is stipt, werkt snel en doelmatig, ordelijk en nauwkeurig.
6.3 Je zorgt voor continuïteit bij afwezigheid van het management.
De student zorgt voor continuïteit bij afwezigheid van het management.
7.0 Je voert efficiënt opdrachten uit binnen deadlines en budgetten en werkt oplossingsgericht naar een resultaat.
De student voert efficiënt opdrachten uit binnen deadlines en budgetten en werkt oplossingsgericht naar een resultaat.
9.4 Je gaat in dialoog, argumenteert onderbouwd, professioneel en empatisch.
De student gaat in dialoog, argumenteert onderbouwd, professioneel en empatisch.
9.5 Je bent discreet en communiceert conform de beroepsdeontologie en bedrijfscultuur.
De student is discreet en communiceert conform de beroepsdeontologie en bedrijfscultuur.
10.3 Je hebt inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en volgt mee de besluitvorming op.
De student heeft inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en volgt mee de besluitvorming op.
12.1 Je bent loyaal en respecteert de beroepsdeontologie en de bedrijfscultuur.
De student is loyaal en respecteert de beroepsdeontologie en de bedrijfscultuur.
12.2 Je stelt je dienstverlenend en klantgericht op.
De student stelt zich dienstverlenend en klantgericht op.
13.3 Je hebt aandacht voor kwaliteitszorg.
De student heeft aandacht voor kwaliteitszorg.

Leerinhoud

Theoretische en praktische info om efficiënt te kunnen werken op een medisch secretariaat en het ontwikkelen van de hiervoor noodzakelijke competenties.

Studiematerialen (lijst)

Cursus Medical Office Management / 2Verplicht
PowerPoint presentatiesVerplicht
Digitale leeromgevingVerplicht€ 5,00

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Alle opgedane kennis wordt getoetst aan de hand van een schriftelijk examen met gesloten, open en meerkeuzevragen. Dit schriftelijk examen telt mee voor 80%.
AcademiejaarProjectopdracht20,00Student dient autonoom een project schriftelijk uit te werken. De conclusie dient te worden gepresenteerd aan de medestudenten. De puntenverdeling gebeurt als volgt: presentatie (5 p), creatieve vraagstelling + correcte verwerking van het antwoord (5 p), de lay - out (5 p) en correct schriftelijk taalgebruik (5 p).
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Bij de tweede examenkans krijgen de studenten een schriftelijk examen over de gehele cursus dat voor 100 % zal meetellen.