Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Activerende ondersteuning van leerkrachten 524101/2781/2223/1/26
Studiegids

Activerende ondersteuning van leerkrachten 5

24101/2781/2223/1/26
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de orthopedagogie, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Onderwijsondersteuning
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Avonds Mieke
Andere co-titularis(sen): Van den Bergh Els
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

((binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN (geslaagd of getolereerd voor Ortho-agogiek 3 OF geslaagd of getolereerd voor Ortho-agogiek - afstands/blended 3) EN geslaagd of getolereerd voor Ortho-agogisch werken 3) OF (binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN (geslaagd of getolereerd voor Orthopedagogiek 3 OF geslaagd of getolereerd voor Orthopedagogiek - afstands/blended 3) EN geslaagd of getolereerd voor Orthopedagogisch werken 3)) EN ((simultaan te volgen met Stage-stagesupervisie/lintstage OF geslaagd of getolereerd voor Stage-stagesupervisie/lintstage) OF (simultaan te volgen met Stage-stagesupervisie/blokstage 5 OF geslaagd of getolereerd voor Stage-stagesupervisie/blokstage 5) OF (simultaan te volgen met Praktijk D2 OF geslaagd of getolereerd voor Praktijk D2) OF (simultaan te volgen met Praktijk G2 OF geslaagd voor Praktijk G2) OF (simultaan te volgen met Praktijk H2 OF geslaagd of getolereerd voor Praktijk H2 OF geslaagd of getolereerd voor Praktijk J2 OF simultaan te volgen met Praktijk J2)).

Korte omschrijving

Als professionele bachelor in de orthopedagogie vertrekken we vanuit de meerwaarde die diversiteit kan bieden in het onderwijs. We ondersteunen het schoolteam om met deze diversiteit om te gaan. In dit opleidingsonderdeel gaan we aan de slag met het ondersteuningsconcept GOL(L)D: Het gericht ondersteunen van leraren in het leren omgaan met diversiteit in de klas. Het ondersteuningsmodel wordt in de lessen besproken en geoefend in de praktijk (werkplekleren). Daarnaast komen de studenten samen in begeleide intervisiegroepjes om zich het ondersteuningsconcept eigen te maken. Tijdens de intervisiemomenten wordt er gebruik gemaakt van eigen beeldmateriaal van de studenten.

Begincompetenties (tekst)

o De student past de spellings-en grammaticaregels correct toe in verslaggeving.
o De student refereert conform de APA- normen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De PBA orthopedagogie bouwt vanuit een (ortho)(ped)agogische grondhouding op een professionele manier een begeleidingsrelatie op met de cliënt en het cliëntsysteem, en draagt zorg voor het onderhouden en het afronden ervan.
De student bouwt een professionele ondersteuningsrelatie met de leerkracht op.
De student houdt rekening met de invloed van het referentiekader van andere actoren (waarden, normen, eigen ervaringen, kennis,…) op opvoeding en onderwijs.
De PBA orthopedagogie stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij aan de hand van kritische (zelf)reflectie, actuele inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en regionale, Europese en internationale evoluties.
De student beschrijft hoe hij in de toekomst met zijn werkpunten en kwaliteiten aan de slag gaat.
De student geeft feedback op het eigen gespreksmateriaal.
De student heeft zicht op zijn leerproces en beschrijft dit in zijn reflectieverslagen.
De PBA orthopedagogie werkt (interdisciplinair) samen en communiceert, ook in complexe en gespecialiseerde contexten, helder en respectvol met zijn cliënt, het cliëntsysteem, collega’s en externen.
De student communiceert op gepaste wijze (respectvol, begrijpelijk, correct, met respect voor deontologie)
De PBA orthopedagogie levert actief een bijdrage aan de visieontwikkeling, het beleid en het beheer van de organisatie.
De student bespreekt de zorgwerking kritisch .
De student beschrijft de leervraag van de leerkracht, doelen en acties op korte en/of lange termijn.
De student beschrijft welk niveau van reflecteren er bereikt wordt in het afrondingsgesprek.
De student voert minimaal drie gesprekken (afstemmings- , ondersteunings- en afrondingsgesprek) met een leerkracht.
De student ondersteunt leerkrachten op een activerende wijze met aandacht voor het begeleidingsconcept GOL(L)D.
De student signaleert krachten en knelpunten in de organisatie in het omgaan met diversiteit.

Leerinhoud

- Ondersteuningsconcept GOL(L)D
- Omgaan met diversiteit
- Houding van de ondersteuner
- Tijdens de begeleide intervisies wordt er thematisch gewerkt

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Van de Putte, I. & De Schauwer, E. (2018). Leren omgaan met diversiteit in de klas. Het GOL(L)D-concept in de praktijk. Academia Press.
Studiewijzer
Bijkomend studiemateriaal op Digitap

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen15,00 uren
Werkplekleren en/of stage30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen111,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,001. Korte omschrijving van de toets
: De student toont in het portfolio aan dat hij/zij de competenties bereikt heeft.
2. Toetsmethode: werkstuk
3. Bron: Open boek
4.Toetsmedium: Schriftelijk
5. Toetsmoment: Momentopname na proces
6. Beoordelaar: Lector
7. Clausule voor taal: Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten (verdeling zie onder).
1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal
8. Afspraken rond verplichte aanwezigheden en afwezigheden: Bij afwezigheid tijdens de les verwittigt de student de lector ten laatste op de dag van de afwezigheid en wettigt de afwezigheid binnen de 4 werkdagen aan de hand van een medisch attest via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex.
Wanneer de student niet deelneemt aan 2 intervisies (gewettigde of ongewettigde afwezigheid) moet hij een tweede gesprekstraject houden met een leerkracht en dit integreren in het portfolio. Dit deel wordt mee beoordeeld in het portfolio.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,001. Korte omschrijving van de toets: De student toont in het portfolio aan dat hij/zij de competenties bereikt heeft.
De gesprekken worden gevoerd met een leerkracht die op het moment van de gesprekken les geeft. Zie studiewijzer voor afspraken.
2. Toetsmethode: werkstuk
3. Bron: Open boek
4. Toetsmedium: Schriftelijk
5. Toetsmoment: Momentopname na proces
6. Beoordelaar: Lector
7. Clausule voor taal: Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten (verdeling zie onder).
1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal