De PBA orthopedagogie bouwt vanuit een (ortho)(ped)agogische grondhouding op een professionele manier een begeleidingsrelatie op met de cliënt en het cliëntsysteem, en draagt zorg voor het onderhouden en het afronden ervan.
De student beschrijft de verschillende elementen in een professionele relatieopbouw (opstarten, actief onderhouden en afronden) |
De student beschrijft de wijze waarop hij begeleidt; met aandacht voor afstand-nabijheid, emotionaliteit-rationaliteit, sturen en volgen, individueel en groepsgericht werken |
De student gaat respectvol en constructief om met het referentiekader van de ander |
De student houdt in zijn handelen rekening met de verschillende fases in een professionele relatieopbouw ( opstarten, actief onderhouden en afronden) |
De student stelt zichzelf in communicatie met de cliënt en het cliëntsysteem sensitief responsief op
|
De student biedt de cliënt en de cliëntengroep leiderschap i.f.v. hun ondersteuningsvraag |
Binnen de context van een team en in samenspraak met de cliënt en het cliëntsysteem maakt de PBA orthopedagogie op autonome wijze een inschatting van de mogelijkheden en beperkingen van de cliënt.
De student geeft de ondersteuningsvraag van de cliënt weer o.b.v. communicatie met de cliënt, gerichte observatie, doornemen van observatieverslagen, dossiers en handelingsplannen, uitwisseling met vaste medewerkers, theoretische kaders en cultuurgebonden factoren. |
De student analyseert de cliëntengroep (mogelijkheden en beperkingen, specifieke problemen, interesses, gevoeligheden, contactname, communicatie, sociale perspectieven, maatschappelijke context, …)
|
De PBA orthopedagogie ondersteunt, begeleidt, organiseert en coördineert wonen, werken, leren en vrije tijd in de dagdagelijkse context. Hij doet dit op een methodische en duurzame wijze, met aandacht voor creativiteit en innovatie. Hij neemt bewust initiatieven om de ontwikkelingskansen en kwaliteit van leven/bestaan te garanderen.
De student begeleidt autonoom intentioneel activiteiten van het dagelijks leven rekening houdend met het klimaat en inspelend op onverwachte situaties en kansen die zich voordoen
|
De student organiseert op eigen initiatief en autonoom planmatig bijkomende activiteiten (muzisch-agogisch, sportief,…) afgestemd op interesses en talenten van de cliënt of zichzelf
|
De PBA orthopedagogie draagt op micro-, meso- en macroniveau actief bij tot begrip en betrokkenheid aangaande beroepsgerelateerde ethische, normatieve en maatschappelijke vragen. Hij handelt vanuit universele rechten en waarden.
De student gaat op een deontologische manier om met informatie |
De student laat zich in de relatieopbouw leiden door de deontologische code eigen aan de culturele en maatschappelijke context |
De student stelt kritische vragen t.a.v. maatschappelijke thema's |
De student respecteert de beroepscode |
De student informeert zich over actuele thema’s verbonden met de stage(plaats) |
de student handelt vanuit universele rechten en waarden
|
de student signaleert situaties waarin mogelijks sprake is van discriminatie en volgt dit op
|
De PBA orthopedagogie stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij aan de hand van kritische (zelf)reflectie, actuele inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en regionale, Europese en internationale evoluties.
De student bespreekt praktijksituaties aan de hand van orthopedagogische en andere theoretische kaders en de daarin gehanteerde begrippen |
De student maakt zijn leerprocessen, eigen kwaliteit en aandachtspunten zichtbaar voor zichzelf, het team, de stagebegeleider en de stagementor
|
De student integreert informatie uit verschillende en internationale bronnen (dus ook andere bronnen dan deze aangeboden in de opleiding) op kritische wijze in eigen handelen en rapportage.
|
De student brengt het eigen referentiekader en de effecten ervan in kaart |
De student gaat actief om met feedback |
De student gaat zelfstandig en doelgericht op zoek naar informatie uit verschillende en internationale bronnen (dus ook andere bronnen dan deze aangeboden in de opleiding.) in functie van het eigen leerproces
|
De student analyseert praktijksituaties op een reflectieve manier.
|
Hij draagt bij tot de analyse van de ondersteuningsvraag en begeleidt op actieve wijze mee het proces van handelingsplanning. Op basis van zijn (ortho)(ped)agogische kennis selecteert de PBA orthopedagogie doelen en geschikte methodes in overleg met de belanghebbenden.
De student hanteert het bestaande handelings- of begeleidingsplan als leidraad |
De student ontwerpt een plan van aanpak om de doelen vanuit de ondersteuningsvraag van de cliënt te bereiken |
De student bespreekt evoluties van de cliënt |
De student formuleert doelen vanuit de ondersteuningsvraag van de cliënt
|
De student formuleert het bestaande plan van aanpak en de gehanteerde methoden en technieken om deze doelen te bereiken
|
De PBA orthopedagogie treedt preventief op om probleemsituaties voor de cliënt te voorkomen. Hij signaleert knelpunten en participeert (pro-)actief aan preventie op organisatieniveau.
De student beschrijft kritisch hoe en waarom begeleiders de uitlokkende factoren (op cliënt, team of organisatieniveau) van gewenst en ongewenst gedrag hanteren
|
De student werkt preventief door de factoren (op cliënt, team of organisatieniveau) die gewenst en ongewenst gedrag kunnen uitlokken zelf te hanteren
|
De student beschrijft en signaleert factoren (op cliënt, team en organisatieniveau) die gewenst en ongewenst gedrag kunnen uitlokken
|
De PBA orthopedagogie werkt (interdisciplinair) samen en communiceert, ook in complexe en gespecialiseerde contexten, helder en respectvol met zijn cliënt, het cliëntsysteem, collega’s en externen.
De student profileert zich constructief in een team en alle samenwerkingsverbanden
|
De student bespreekt zijn reflecties met anderen |
De student houdt zich consequent aan gemaakte afspraken |
De student neemt actief deel aan intern en extern overleg
|
De student neemt initiatief in het opnemen van taken |
De student rapporteert mondeling op heldere, volledige en relevante wijze zowel intern als extern
|
De student stelt het teamfunctioneren kritisch in vraag |
De student toont respect voor de inbreng van anderen |
de student zet anderen aan tot verdere reflectie |
De student rapporteert schriftelijk op heldere, volledige en relevante wijze zowel intern als extern (dagboek, verslag, overlegmomenten,…)
|
De student brengt een wisselwerking tot stand tussen zichzelf en de vaste begeleiders, vrijwilligers, mantelzorgers,…
|
De student maakt zelfstandig gebruik van alle communicatiekanalen t.a.v. cliënt/cliënstysteem en de specifieke cliëntadministratie.
|
De PBA orthopedagogie creëert in samenspraak met de cliënt en het cliëntsysteem een stimulerend klimaat voor diens emotionele, sociale, cognitieve, en motorische ontwikkeling.
De student analyseert het huidige klimaat in functie van de ondersteuningsvraag van de cliënten/cliëntsysteem
|
De student benoemt het klimaat dat cliënten nodig hebben om zich veilig te voelen en zich te kunnen ontplooien.
|
De student analyseert groepsdynamische processen
|
De student neemt medeverantwoordelijkheid op in het beïnvloeden van het klimaaat i.f.v. de ondersteuningsvraag van de cliënt/cliëntsysteem
|
De student stuurt groepsdynamische processen
|
De PBA orthopedagogie ondersteunt de cliënt in het kwalitatief en duurzaam versterken van zijn netwerken, om het welzijn en de maatschappelijke participatie te vergroten.
De student benoemt hoe hij in zijn takenpakket invloed kan hebben op het netwerk van de cliënt |
De student houdt in zijn handelen rekening met het netwerk van de cliënt |
De student ondersteunt de cliënt om een stevig(er) netwerk uit te bouwen en zijn maatschappelijke participatie te vergroten.
|
De student stelt zich meerzijdig partijdig op.
|
De PBA orthopedagogie levert actief een bijdrage aan de visieontwikkeling, het beleid en het beheer van de organisatie.
De student beschrijft kritisch de plaats van de organisatie binnen de hulpverlening (verwijzers, doorverwijzers, samenwerkingsverbanden, de positie binnen een hulpverleningstraject)
|
De student stelt kritische vragen t.a.v. de organisatie (structuur, werking, visie)
|
De student beschrijft hoe hij de visie integreert in zijn handelen
|
De student toont inzicht in de structuur en de werking van de organisatie
|