Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Hulpverlening en organisatie 436360/2781/2223/1/23
Studiegids

Hulpverlening en organisatie 4

36360/2781/2223/1/23
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de orthopedagogie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Adriaensens Joke, Demesmaeker Greet, Der Kinderen Gwenda, Eraets Kristel, Rosseel Dona, Van Leuvenhaege Sarah
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

(geslaagd of getolereerd voor Filosofie en ethiek 1 EN geslaagd of getolereerd voor Recht 2) OF (simultaan te volgen met Filosofie en ethiek 1 EN simultaan te volgen met Recht 2).

Korte omschrijving

Als praktijkgerichte orthopedagoog is het belangrijk om zicht te krijgen op de ruimere context waarin je werkt. Daarom reiken we je enkele handvatten aan om naar het functioneren van organisaties te kijken. Hierbij komen eerder technische aspecten aan bod, zoals de organisatiestructuur en de juridische vorm van de organisatie, maar ook de “zachtere” kant, zoals de organisatiecultuur en de missie. Je krijgt oog voor de onderlinge samenhang van al deze facetten en je leert de betekenis van deze aspecten kennen voor jezelf en de cliënten. 
Daarnaast bekijken we wat een ‘goede’ beroepsuitoefening betekent voor een praktijkgerichte orthopedagoog. Dit is een ethische vraag met een juridische en maatschappelijke component. Wat zijn de rechten van de cliënt? Wat is het verschil tussen de wet en een deontologische code? Wanneer heb je beroepsgeheim? Hoe ga je om met een dossier? Mag je delicate informatie doorgeven? Dit leidt tot ethische dilemma's waarvoor geen pasklaar antwoord bestaat. Je leert argumentaties te onderbouwen. Hiervoor heb je kennis nodig van het juridisch kader waarbinnen je je als hulpverlener beweegt.
Verder krijg je in dit opleidingsonderdeel praktijklessen waarin methoden en technieken van een eerstehulpverlener worden aangeleerd.

Begincompetenties (tekst)

De student past de spellings-en grammaticaregels correct toe in verslaggeving.
De student refereert conform de APA- normen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Deskundig in opvoeden begeleiden ondersteunen: Ondersteunt, organiseert en coördineert wonen, werken, leren en vrije tijd in de dagelijkse context van een individu of groep. Methodisch handelen.
De student hanteert (levensreddende) methoden en technieken van een eerstehulpverlener.
Deskundig in veranderingsprocessen: Organisatieniveau
De student analyseert organisaties in de non-profit sector naar hun organisatiestructuur, organisatiecultuur en de juridische vorm van de organisatie.
De student beschrijft de implicaties van regelgeving en de organisatiestructuur en organisatiecultuur voor de situatie van cliënten.
De student beschrijft de implicaties van de regelgeving en van de organisatiestructuur en organisatiecultuur voor het werk van de praktijkgerichte orthopedagoog.
De student bespreekt kritisch hoe een organisatie omgaat met verwerking persoonsgegevens en beroepsgeheim/discretieplicht.
De student gebruikt betrouwbare bronnen en kanalen om de regelgeving die van toepassing is op de casus op te zoeken.
De student maakt gebruik van de preventiepiramide om concrete voorstellen uit te werken om knelpunten in de organisatie weg te werken.
Ethische vaardigheden
De student past de leidraad ‘DenK’ toe in het omgaan met een ethisch dilemma in een organisatie.
De student legt uit hoe beroepsethiek, deontologie en de wet zich verhouden in het omgaan met een ethisch dilemma.
Samenwerken en communiceren
De student schrijft een kwalitatief verslag voor externen.

Leerinhoud

Missie en visie van een organisatie
Organisatiestructuur (o.a. organigram, kort juridische structuur)
Organisatiecultuur
Regelgeving (decreet rechtspositie minderjarige, wet patiëntenrechten,…)
Zorgethiek, deontologie en de wet
Beroepsethiek (omgaan met ethische dilemma's in het werkveld)
Privacy, Verwerking van persoonsgegevens (GDPR)
Beroepsgeheim en discretieplicht
Minderjarigen en andere kwetsbare personen en hun rechten
Bewindvoering
Omgaan met verontrustende situaties op individueel niveau (o.a. artikel 458bis) en op organisatieniveau 
Preventiepiramide Deklerck
Methoden en technieken van een eerstehulpverlener

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het leermateriaal is te vinden op Digitap.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges14,00 uren
Practicum en/of oefeningen10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen132,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken90,00Toetsmethode: individueel werkstuk 90%
Bron: open boek
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector
Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten (verdeling zie onder).
1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal
AcademiejaarVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)10,00Toetsmethode: gedragsobservatie
Bron: open boek
Toetsmedium: gedrag
Toetsmoment: permanent uitgesteld
Beoordelaar: lector
Verplichte aanwezigheid: de student kan niet slagen wanneer hij meer dan 4u ongewettigd afwezig is. Vanaf 4u gewettigde afwezigheid wordt er een vervangopdracht voorzien.
Het cijfer van dit deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks90,00Toetsmethode: individueel werkstuk 90%Bron: open boek Toetsmedium: schriftelijkToetsmoment: momentopname na procesBeoordelaar: lectorVoor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten (verdeling zie onder).1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)1pt: Tekststructuur (& lay-out) 1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl1pt: Correcte taal
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks10,00Toetsmethode: gedragsobservatie (via beeldmateriaal)
Bron: open boek
Toetsmedium: gedrag
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector
Indien de student in de eerste examenperiode niet geslaagd was voor het opleidingsonderdeel en voor dit deelexamen zal de student de leerdoelen van dit deelexamen moeten herkansen in de tweede examenperiode.
Indien de student in de eerste examenperiode niet geslaagd was voor het opleidingsonderdeel en wel geslaagd was voor dit deelexamen, wordt het cijfer op dit deelexamen overgedragen naar de tweede examenperiode.