Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Aardrijkskunde vakinhoud III.2 Thema 15, weer- en klimaat - thema 16, oceanografie (even jaren)36407/2864/2223/1/70
Studiegids

Aardrijkskunde vakinhoud III.2 Thema 15, weer- en klimaat - thema 16, oceanografie (even jaren)

36407/2864/2223/1/70
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Aardrijkskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Heyrman Rita
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 54,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Binnen de vijf opgestarte leerlijnen (topografie, TGV, actualiteit, GIS, excursies-terreintechnieken) passen we de specifieke leerinhouden toe binnen de aangereikte vakinhoudelijke thema’s in steeds complexere contexten. Procesevaluatie wordt geïntegreerd in de opeenvolgende thema’s, binnen de specifieke leerinhouden.

De cursus aardrijkskunde III-2/V-2 vakinhoud is opgebouwd uit twee thematische modules, met telkens opgemaakte cursus en bijhorende uitgebreide digitale leeromgeving:
thema 15, een heldere kijk op weer en klimaat.
Thema 16, oceanografie

Het cursusmateriaal bestaat uit verschillende complementaire documenten: de syllabus waarin de essentiële leerinhouden werden opgenomen, de thematische PowerPoints welke niet alleen de leerinhouden samenvatten maar ook de noodzakelijke structuren meegeven, verdiepend bronmateriaal, insteektaken en cases op digitap en tenslotte, de onmisbare atlas om het ruimtelijke perspectief niet uit het oog te verliezen.
Speciale aandacht gaan naar de insteektaken en cases aangeduid in de cursustekst. Zij vertrekken van de cursusinhouden en dienen door jou uitgevoerd te worden als voorbereiding op de volgende contacturen. Meestal zijn kaartoefeningen, oefeningen waarbij actualiteit wordt geïntegreerd en cases. Zij verduidelijken of verdiepen de cursusinhouden voor jou, zij worden formatief onmiddellijk beoordeeld en van feedback voorzien, maar krijgen meestal geen formatieve score.

De leerinhouden uit het olod aardrijkskunde III-2/V-2 vakinhoud zijn geïntegreerd in of worden toegepast de voor de student verplichte outdoor-activiteiten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
gebruikt vakterminologie correct en adequaat in diverse opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht theoretische kaders toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden, bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Demonstreert vakmanschap, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: engagement
Toont betrokkenheid, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: goesting
Toont de ambitie om zelfstandig of in groepsverband zijn kwaliteiten in te zetten, handelen/denken bij te sturen om onderwijsgerelateerde taken tot een goed einde te brengen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Aardrijkskunde III-2/V-2 vakinhoud omvat twee vakinhoudelijke thema’s:
thema 15, een heldere kijk op weer en klimaat
thema 16, oceanografie


Deze thema’s worden tweejaarlijks, in de even jaren aangeboden, dus in 2022-2023

In thema 15, een heldere kijk op weer en klimaat analyseren we in eerste instantie de verschillende lagen van de atmosfeer om tot inzicht te komen in de verticale opbouw en zijn gevolgen.
We analyseren vervolgens de elementen van het weer: temperatuur, luchtdruk, luchtvochtigheid en condensatie en neerslag. We interpreteren weetypes in West-Europa door drukkernen, fronten, frontonwikkeling en straalstromen in het verhaal te brengen.
Tenslotte vertrekken we vanuit het klimatogram om de klimaten in de wereld te determineren en te koppelen aan vegetatietypes.

In thema 16, oceanografie bekijken we in eerste instantie de oceanische topografie en vooral de oceanische bekkens. We analyseren de kenmerken van zeewater en de mariene sedemimentatie. Het belangrijke luik rond beweging in de oceaan omvat de windcirculatie en diepe – versus ondiepe watercirculatie, de golfwerking en getijden. Tenslotte behandelen we de oceaan als ecosysteem, haar resources en rol binnen de klimaatverandering.

Studiematerialen (lijst)

cursus aardrijkskunde 3-5, thema 15, een heldere kijk op weer en klimaat.Verplicht€ 5,00
  • Auteur: Rita HEYRMAN
cursus aardrijkskunde 3-5, thema 16, oceanografieVerplicht€ 5,00
  • Auteur: Rita HEYRMAN
Studiewijzer aardrijkskunde vakinhoudVerplicht
  • Auteur: Rita Heyrman
Plantyn Algemene Wereldatlas, editie 2022.Verplicht€ 30,00
  • Auteur: Van Hecke Etienne e.a.

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)18,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)18,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00
Semester 1Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00Takenpakket wordt toegelicht in studiewijzer.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00Taken kunnen bijgestuurd worden als voorbereiding op de tweede examenkans.

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.