Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
AA vakinhoud IV.1 Thema 17, regio's onder de loep - thema 18, geopolitiek van milieuproblemen en thema 19, extra muros in grootstad36408/2864/2223/1/07
Studiegids

AA vakinhoud IV.1 Thema 17, regio's onder de loep - thema 18, geopolitiek van milieuproblemen en thema 19, extra muros in grootstad

36408/2864/2223/1/07
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Aardrijkskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Heyrman Rita
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Binnen de vijf opgestarte leerlijnen (topografie, TGV, actualiteit, GIS, excursies-terreintechnieken) passen we de specifieke leerinhouden toe binnen de aangereikte vakinhoudelijke thema’s in steeds complexere contexten. Procesevaluatie wordt geïntegreerd in de opeenvolgende thema’s, binnen de specifieke leerinhouden.

De cursus aardrijkskunde IV vakinhoud is opgebouwd uit drie thematische modules, met elk opgemaakte cursus en bijhorende uitgebreide digitale leeromgeving:
thema 17, regio’s onder de loep
thema 18, geopolitiek van milieuproblemen
thema 19, alfasteden als excursiedoel


Het cursusmateriaal bestaat uit verschillende complementaire documenten: de syllabus waarin de essentiële leerinhouden werden opgenomen, de thematische PowerPoints welke niet alleen de leerinhouden samenvatten maar ook de noodzakelijke structuren meegeven, verdiepend bronmateriaal, insteektaken en cases op digitap en tenslotte, de onmisbare atlas om het ruimtelijke perspectief niet uit het oog te verliezen.
Speciale aandacht gaan naar de insteektaken en cases aangeduid in de cursustekst. Zij vertrekken van de cursusinhouden en dienen door jou uitgevoerd te worden als voorbereiding op de volgende contacturen. Meestal zijn kaartoefeningen, oefeningen waarbij actualiteit wordt geïntegreerd en cases. Zij verduidelijken of verdiepen de cursusinhouden voor jou, zij worden formatief onmiddellijk beoordeeld en van feedback voorzien, maar krijgen meestal geen formatieve score.

De leerinhouden uit het olod aardrijkskunde IV vakinhoud zijn geïntegreerd in of worden toegepast in de voor de student verplichte outdoor-activiteiten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
gebruikt vakterminologie correct en adequaat in diverse opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Omschrijft en verklaart nieuwe inhouden inzichtelijk vanuit aangeboden bronmateriaal, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht theoretische kaders toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Verdiept zich zelfstandig in nieuwe leerinhouden om met passie en de nodige expertise deze leerinhouden in te zetten als leerkracht, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden, bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Demonstreert vakmanschap, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Neemt een kritisch-constructieve houding aan bij het inzetten van vakinhoudelijke kennis en vaardigheden en de keuze van leermateriaal en handboeken, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: engagement
Neemt verantwoordelijkheid en zelfstandigheid bij het kwaliteitsvol uitwerken van een (vakgerelateerde) opdracht, individueel of in groep, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: moed
Neemt initiatief, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Aardrijkskunde IV vakinhoud omvat drie vakinhoudelijke thema’s:
thema 17, regio’s onder de loep
thema 18, geopolitiek van milieuproblemen
thema 19, alfasteden als excursiedoel



In thema 17, regio’s onder de loep, passen we onze geografische leerinhouden toe in een specifieke geografische ruimte, Zuid-Amerika. We starten vanuit de referentiekaart van het continent en behandelen de relevante aspecten van het fysisch milieu vertrekkend vanuit de geomorfologische en geologische processen. Het bevolkingsvraagstuk brengen we in verband met de maatschappelijke en economische ontwikkelingen, met het verstedelijkingsproces en migratie als tastbare ruimtelijke gevolgen. De economische processen, landbouw, mijnbouw en industrialisering plaatsen we in geopolitieke context. Tenslotte koppelen we de regionale samenwerking op het continent aan de rol van enkele Zuid-Amerikaanse landen in de wereldeconomie en de ligging in de periferie van de USA.

In thema 18, geopolitiek van milieuproblemen, behandelen we de wereldomvattende milieuproblemen vanuit geopolitiek perspectief. Met de nieuwe eindtermen ruimtelijk bewustzijn kiest aardrijkskunde duidelijk positie en neemt het de leerlijn klimaatverstoring als geopolitiek probleem mee doorheen de drie graden. De vraag welke zich stelt is natuurlijk of we niet te eenzijdig opteren om dit thema ruimte te geven en we daardoor niet te veel als klimaatvak gaan bestempeld worden. Andere milieuproblemen beïnvloeden ook de breuklijnen in samenlevingen en krijgen daardoor minder aandacht.
We staan eerst stil bij basisbegrippen zoals draagkracht, duurzame ontwikkeling en proberen politiek handelen naar duurzame ontwikkeling in structuur te krijgen. Vervolgens behandelen we de aarde als leverancier van hulpbronnen (water en lucht), nemen we ruimte/ruimtegebruik op als essentieel milieuprobleem om tenslotte afval als startpunt van circulaire economie uit te tekenen.

In thema 19, alfasteden als excursiedoel, behandelen we de grootstad waarbinnen de derdejaarsstudenten leerwandelingen uittekenen, als vakinhoudelijk thema.

Studiematerialen (lijst)

cursus aardrijkskunde 4, thema 17, regio's onder de loep.Verplicht€ 5,00
  • Auteur: Rita HEYRMAN
cursus aardrijkskunde 4, thema 18, geopolitiek van milieuproblemenVerplicht€ 5,00
  • Auteur: Rita HEYRMAN
cursus aardrijkskunde 4, thema 19, alfasteden als excursieterreinVerplicht€ 5,00
  • Auteur: Rita HEYRMAN
Studiewijzer aardrijkskunde vakinhoudVerplicht
  • Auteur: Rita Heyrman
Plantyn Algemene Wereldatlas, editie 2022.Verplicht€ 30,00
  • Auteur: Van Hecke Etienne e.a.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00
Semester 2Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00Opdrachten worden toegelicht in de studiewijzer.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00Opdrachten kunnen herzien worden naar de tweede examenkans toe.

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.