Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
AA vakdidactiek III36409/2864/2223/1/41
Studiegids

AA vakdidactiek III

36409/2864/2223/1/41
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Aardrijkskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Heyrman Rita
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 49,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Dit OLOD wordt volledig permanent geëvalueerd. De 20 punten worden verdeeld over verschillende opdrachten en procestoetsen.

De permanente evaluatie is opgebouwd uit 5 opdrachten. Deze opdrachten werden meegenomen als insteektaak in de cursus waardoor ze gekoppeld zijn aan inspirerend en ondersteunend bronmateriaal in de digitale leeromgeving.
Elke opdracht is voorzien van een evaluatieformulier met score en feedback. Voor alle opdrachten kan je rekenen op vraaggestuurde persoonlijke procesbegeleiding begeleiding. Hiervoor dien je louter afspraak via Teams in te boeken.

Opdracht 1, samenstellen van excursiepunt
Opdracht 2, procestoetsen kaart- en atlasgebruik
Opdracht 3, storymap rond klimaat- en vegetatiezone.
Opdracht 4: thematisch clusteren – opdracht binnen eerste of tweede graad.  

Opdracht 5: herhalingstoets opmaken

Binnen de score voor permanente opdrachten kunnen de individuele schriftelijke taken bijgestuurd wordt op basis van de aangeleverde feedback naar de tweede examenperiode toe.
Uitstappen kunnen op een ander tijdstip ingehaald worden zolang de leerlijn ‘extra-muros’ door jou vervolledigd werd vooraleer je het opleidingsonderdeel ‘aardrijkskunde V’ hebt afgerond.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
Zet de correcte (vak)didactiek in voor het onderwijsvak, met oog voor de verschillende elementen van hedendaagse didactische modellen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: doelgericht werken
Ontwerpt effectieve lessen door woord en beeld te variëren, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Gaat vaardig om met eindtermen, leerplannen van verschillende onderwijsverstrekkers en lesdoelen, op samenhangende wijze, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte leerinhoud
beoordeelt (les)materialen vanuit een aangereikt referentiekader, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Selecteert en stemt de leerinhouden af op de te bereiken doelen en de beginsituatie van de groep, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Hanteert didactische inzichten, onderwijskundige kaders en vakspecifieke strategieën ( formuleren doelen, werkvormen, didactische principes, instructies en vragen formuleren) bij observaties van de klaspraktijk of het uitwerken van een lesvoorbereiding, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Benadert informatie op een kritisch-constructieve wijze, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
Maakt een planning op korte en lange termijn, voert uit en stuurt bij waar nodig, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
gebruikt verworven kennis en vaardigheden in nieuwe situaties, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: goesting
Toont de ambitie om zelfstandig of in groepsverband zijn kwaliteiten in te zetten, handelen/denken bij te sturen om onderwijsgerelateerde taken tot een goed einde te brengen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: moed
Creëert voor zichzelf de ruimte om te experimenteren, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: open houding
Neemt een kritische houding aan tav het eigen referentiekader, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

De cursus is samengesteld uit een reeks didactische thema’s, en loopt synchroon met de stageperiode.

De cursus is opgebouwd uit 6 thematische hoofdstukken welke didactische vaardigheden, competenties en thema’s aanbrengen van belang voor het opzetten van aardrijkskundelessen, met nadruk op de eerste en tweede graad SO.
Thema 1, ruimte als centraal lesthema.
Thema 2, aanschouwelijkheid als prioriteit
Thema 3, werkterrein in de eerste en tweede graad secundair onderwijs
Thema 4, Bloomproof evaluatie opzetten
Thema 5, diversiteit en binnenklasdifferentiatie
Thema 6, transversale eindtermen inzetten

We verwachten van jou dat je kennis, inzicht, vaardigheden en toepassingen beheerst welke aan bod komen in de behandelde thema’s.

Studiematerialen (lijst)

cursus aardrijkskunde 3, toegepaste didactiekVerplicht€ 5,00
  • Auteur: R.Heyrman
studiewijzer aardrijkskunde III vakdidactiekVerplicht€ 1,00
  • Auteur: Rita HEYRMAN
Plantyn Algemene Wereldatlas, editie 2022.Verplicht€ 30,00
  • Auteur: Van Hecke Etienne e.a.
Vakdidactiek aardrijkskunde. Leraar worden en zijnVerplicht€ 36,50
  • Auteur: Steegen An

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)14,00 uren
Individuele begeleiding (dagtraject)5,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)20,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken10,00Verdere toelichting in de studiewijzer.
Semester 1Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)90,00Verdere toelichting in de studiewijzer.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken10,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)90,00Opdrachten kunnen bijgestuurd worden naar de tweede examenperiode toe op basis van aangeleverde feedback.

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.