Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Intercultureel probleemgestuurd leren 436364/2781/2223/1/62
Studiegids

Intercultureel probleemgestuurd leren 4

36364/2781/2223/1/62
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de orthopedagogie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Defieuw Mieke, Ferny Lies, Portael Veerle, Roelant-Blom Cindy, Van Leuvenhaege Sarah, Van Tongel Wim, Verbeek Mieke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Onderzoeksmethoden 1 EN geslaagd of getolereerd voor Probleemgestuurd leren 4 OF simultaan te volgen met Onderzoeksmethoden 1 EN simultaan te volgen met Probleemgestuurd leren 4.

Korte omschrijving

Als praktijkgerichte orthopedagoog werk je in een superdiverse samenleving. Zeker in een grootstedelijke context ervaar je van dichtbij wat het betekent om te leven in een superdiverse gemeenschap. In dit olod ga je in één concrete wijk aan de slag om de mogelijkheden en uitdagingen van het samenleven te verkennen. Dit leren in, van en samen met een wijk noemen we “community based learning”.
Met je groepje ga je in een wijk contact leggen met de bewoners die er leven en de organisaties die er actief zijn. Je brengt in kaart wat er leeft, welke krachten en mogelijkheden je ziet en wat mogelijke uitdagingen kunnen zijn. Dit doe je aan de hand van aangepaste wijkgerichte methodieken.
In je leerproces werken we volgens “problem based learning”. Wat je observeert en ervaart in de wijk, is het beginpunt van je leerproces. Je formuleert daarbij je eigen leerdoelen en gaat met een scala aan onderzoeksmethodieken (literatuurstudie, (participerende) observatie, interview, vragenlijsten, …) aan de slag om hier meer over te leren. Het is daarbij niet belangrijk om tot “oplossingen” te komen, maar wel tot nieuwe inzichten.
Vanuit je ervaringen en onderzoeksbevindingen tracht je concrete, creatieve en constructieve aanbevelingen te formuleren ten aanzien van de actoren die in deze wijk werkzaam zijn (mesoniveau) maar ook op een groter maatschappelijk en beleidsmatig niveau (macroniveau). Deze geef je vorm in een groepsrapport.
Je zal merken dat de ontmoeting met mensen met heel diverse referentiekaders iets met je kan doen. Daarom reflecteer je over wat je hebt ontdekt en geleerd vanuit deze ontmoetingen en je onderzoek binnen het kader van interculturaliteit en superdiversiteit. Dit geef je vorm in een individueel reflectieverslag.
Je krijgt de nodige input rond superdiversiteit, intercultureel werken en wijkgerichte methodieken in een aantal colleges en leerpaden. Daarnaast begeleidt je lector je groep tijdens deze boeiende ontdekkingstocht.

Begincompetenties (tekst)

De student past de spellings-en grammaticaregels correct toe in verslaggeving.
De student refereert conform de APA – normen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Deskundig in bruggen bouwen: Maatschappelijke participatie verhogen (community building) 
De student onderzoekt de vragen en/of knelpunten rond inclusief samenleven in een wijk.
De student formuleert op basis van zijn onderzoek constructieve aanbevelingen voor organisaties in een wijk.
Deskundig in veranderingsprocessen: Onderzoek en innovatie
De student zet narratieve en wijkgerichte onderzoeksmethodieken adequaat in.
Deskundig in veranderingsprocessen: Maatschappelijk niveau
De student kadert zijn onderzoeksresultaten in een bredere maatschappelijke en beleidsmatige context en signaleert van hieruit knelpunten.
Zelfregulering: Autonoom, intentioneel en proactief handelen, weerbaar, zelfzorg, reflecteren
De student toont bewustzijn van het eigen referentiekader in zijn analyse en aanpak.
Creatief denken en handelen
De student toont creativiteit in zijn aanpak van het onderzoek en in zijn innovatieve aanbevelingen.
Cultuursensitief handelen
De student initieert en onderhoudt respectvol interculturele contacten en samenwerkingsverbanden en rondt deze zorgzaam af.
De student benadert (en begrijpt ) een situatie, vraagstuk of probleem vanuit meerdere culturele/superdiverse invalshoeken.

Leerinhoud

- community based learning
- superdiversiteit
- intercultureel werken
- wijkgericht methodieken

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Syllabus via Universitas: Van Dingenen, G., Van Tongel, W. & Walravens, L. (2022). Probleemgestuurd leren intercultureel. Antwerpen: Universitas.
Leerpaden en bijkomend materiaal via Digitap.
Hoffman, E. (2018, vierde herziene druk). Interculturele gespreksvoering: theorie en praktijk van het TOPOI-model. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Huijer, M & Meester, F. (2012). Goudmijn van het denken: Filosofie in de beroepspraktijk. Amsterdam: Boom.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges4,00 uren
Individuele begeleiding5,00 uren
Werktijd buiten de contacturen69,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht70,00De student doorloopt in groep een onderzoeksproces. De groep maakt hiervan een groepsverslag dat bestaat uit 3 delen:- Weergave van het onderzoeksproces, resultaten en conclusies- Aanbevelingen vanuit de kaders superdiversiteit, intercultureel werken en wijkgericht werken- Kritische reflectie op het onderzoeksproces vanuit deze kaders1. Toetsmethode: werkstuk2. Bron: open boek3. Toetsmedium: schriftelijk4. Toetsmoment: momentopname na proces 5.Beoordelaar: lectorVoor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten .1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)1pt: Tekststructuur (& lay-out)1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl1pt: Correcte taalHet cijfer van dit deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
AcademiejaarReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken30,00De student reflecteert individueel over wat hij leerde gedurende het onderzoeksproces en over de confrontatie met verschillende referentiekaders. De student maakt hiervan een schriftelijk verslag.

1. Toetsmethode: werkstuk
2. Bron: open boek
3. Toetsmedium: schriftelijk
4. Toetsmoment: momentopname na proces
5.Beoordelaar: lector
Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten .
1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal
Het cijfer van dit deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht70,00De student herwerkt het groepsverslag uit de eerste examenperiode op basis van de feedback die hij toen heeft gekregen.1. Toetsmethode: werkstuk2. Bron: open boek3. Toetsmedium: schriftelijk4. Toetsmoment: momentopname na proces5.Beoordelaar: lectorVoor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten .1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)1pt: Tekststructuur (& lay-out)1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl1pt: Correcte taalAls de student niet is geslaagd voor het opleidingsonderdeel: - worden de punten behaald voor dit deelexamen in de eerste examenperiode overgedragen indien de student geslaagd was voor dit deelexamen.- dient de student dit deelexamen af te leggen in de tweede examenperiode indien de student niet geslaagd was voor dit deelexamen.
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks30,00De student maakt een nieuw individueel reflectieverslag vanuit de thema’s van dit olod, rekening houdend met de gekregen feedback.

1. Toetsmethode: werkstuk
2. Bron: open boek
3. Toetsmedium: schriftelijk
4. Toetsmoment: momentopname na proces
5. Beoordelaar: lector

Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten .
1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal
Als de student niet is geslaagd voor het opleidingsonderdeel:
- worden de punten behaald voor dit deelexamen in de eerste examenperiode overgedragen indien de student geslaagd was voor dit deelexamen.
- dient de student dit deelexamen af te leggen in de tweede examenperiode indien de student niet geslaagd was voor dit deelexamen.