Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Accounting business game36458/2786/2223/1/22
Studiegids

Accounting business game

36458/2786/2223/1/22
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • accountancy - fiscaliteit
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Bosschaerts Lieve, Van Brandt Theresa
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 100,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

De studenten werken in groep aan een business game 'High Pro' en voeren een real life administratie met onder meer boekhouding, rapportering, BTW en belastingaangiften maar vooral ook met een aantal strategische keuzemogelijkheden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR AF 1.0 - De bachelor BM/AF heeft inzicht in fiscale, parafiscale, juridische en boekhoudkundige regelgeving en processen, in algemene bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde, veranderende en (inter-) nationale context.
Je vervolledigt diverse bedrijfsspecifieke documenten.
Je past de sectorspecifieke actualiteit toe, afgestemd op het project.
Je past de fiscale, parafiscale en boekhoudkundige wetgeving correct toe.
Je licht de boekhouding kritisch door om de financiële gezondheid van het bedrijf te beoordelen.
Je analyseert de financiële transacties om een gedetailleerde boekhouding te voeren.
Je hanteert algemeen-bedrijfseconomische principes in een globale, economische en juridische context.
Je hanteert de principes en technieken van interne en externe controle.
Je optimaliseert fiscale dossiers met betrekking tot de directe en indirecte fiscaliteit.
Je formuleert een gemotiveerd standpunt omtrent een fiscaalrechtelijke vraag op ondernemingsvlak.
OLR AF 3.2 - De bachelor BM/AF werkt zelfstandig, planmatig, flexibel en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om fiscale, parafiscale, juridische en boekhoudkundige processen te optimaliseren.
Je optimaliseert het uitwerken van opdrachten door projectmatig en oplossingsgericht te werk te gaan.
OLR AF 5.2 - De bachelor BM/AF gebruikt op een efficiënte en effectieve wijze boekhoudsoftware en digitale tools ter ondersteuning van interne en externe stakeholders.
Je integreert beroepsspecifieke ICT toepassingen voor uiteenlopende situaties.
OLR AF 6.2 - De bachelor BM/AF toont een kritische onderzoekende houding, doorgrondt de betekenis achter de data en kan deze helder rapporteren om tot een bruikbaar advies te komen.
Je raadpleegt kwaliteitsvolle en relevante bronnen en onderzoeksresultaten rond beroepsgerelateerde thema's.
Je refereert volgens de APA-normen correct naar bronnen.
OLR AF 7.1 - De bachelor BM/AF kan helder, doelgericht en op een professionele wijze schriftelijk en mondeling communiceren in het Nederlands, met integratie van beroepsjargon.
Je leidt een presentatie over een echte business case.
Je schrijft een zakelijke tekst volgens de conventies van de Nederlandse taal (spelling, grammaticaal correcte zinnen, woordgebruik).
OLR AF 8.0 - De bachelor BM/AF werkt projectmatig en constructief samen als lid van een multidisciplinair en intercultureel team en neemt verantwoordelijkheid in verschillende taken en rollen binnen een bedrijf of een organisatie.
Je houdt je aan de collectieve werkafspraken en deadlines.
Je verdeelt de taken en verantwoordelijkheden, rekening houdend met elkaars talenten en groeipunten.

Leerinhoud

De studenten nemen deel aan het business game 'High Pro' in samenwerking met een externe partner (PwC). De bedoeling is jonge afgestudeerden accountancy-fiscaliteit te stimuleren om een zelfstandige onderneming op te zetten en (boekhoudkundig-fiscaal) op te volgen.

In het kader hiervan werken de laatstejaarsstudenten in groep aan een interactieve casestudy en voeren daarbij een real life administratie met onder meer boekhouding, rapportering, BTW en belastingaangiften maar vooral ook met een aantal strategische keuzemogelijkheden.

De student leert omgaan met diverse boekhoudprogramma's en andere bedrijfseconomische en fiscale software. Het volledige fiscale dossier wordt behandeld. De externe partner levert hiervoor echte documenten en realistische uitdagingen. Het boekjaar wordt afgesloten met een algemene vergadering waarin de studenten hun financiële jaarcijfers en management rapport presenteren aan een professionele jury die de beste dossiers selecteert.

Studiematerialen (lijst)

lesmateriaal op digitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges2,00 uren
  • Omschrijving: Interactiecollege
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
  • Omschrijving: Coachingssessies
Vormen van groepsleren18,00 uren
  • Omschrijving: Projectwerk in groep
Werktijd buiten de contacturen74,00 uren
  • Omschrijving: Begeleide zelfstudie & zelfstandig werk

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Projectopdracht100,00Paper en presentatie
Open boek
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Paper en presentatie
Open boek