Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
GEZ vakinhoud IV.1 Gezondheid en preventie36719/2864/2223/1/08
Studiegids

GEZ vakinhoud IV.1 Gezondheid en preventie

36719/2864/2223/1/08
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Gezondheidsopvoeding
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen) als GEZ vakinhoud IV.1 Gezondheid en preventie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Smout Stef
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
gebruikt vakterminologie correct en adequaat in diverse opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert essentiƫle ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Omschrijft en verklaart nieuwe inhouden inzichtelijk vanuit aangeboden bronmateriaal, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht theoretische kaders toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Verdiept zich zelfstandig in nieuwe leerinhouden om met passie en de nodige expertise deze leerinhouden in te zetten als leerkracht, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden, bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Demonstreert vakmanschap, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Neemt een kritisch-constructieve houding aan bij het inzetten van vakinhoudelijke kennis en vaardigheden en de keuze van leermateriaal en handboeken, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: engagement
Neemt verantwoordelijkheid en zelfstandigheid bij het kwaliteitsvol uitwerken van een (vakgerelateerde) opdracht, individueel of in groep, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: moed
Neemt initiatief, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

- Gezondheidsvoorlichtingsmodellen en het belang van de gezondheidsvoorlichting.

- Organisatie van de Westerse gezondheidszorg aan de hand van modellen.

- Curatieve en preventieve gezondheidszorg.

- De lichaamsstelsels, hun onderlinge verbanden en de functie binnen de gezondheidsinstandhouding.

- De verwerking van bovenstaande aspecten in toegepaste werkvormen.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
DigitapVerplicht
Gezond en wel - met dank aan de wetenschapVerplicht
  • Auteur: UZ Gent
Naslagwerk observeren en herkennen van aandoeningenVerplicht
  • Auteur: Ria Hofkens e.a.

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)67,00 uren
  • Omschrijving: zelfstandig begeleid verwerken van de leerstof in een blended leeromgeving.
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges8,00 uren
  • Omschrijving: begeleidingssessies bij zelfstandige verwerking

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00theorie-examen schriftelijk (120')
Semester 2Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken25,00indienen van paper
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00theorie-examen schriftelijk (120')
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks25,00indienen van paper

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.