Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
MU vakdidactiek III36735/2864/2223/1/67
Studiegids

MU vakdidactiek III

36735/2864/2223/1/67
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Muzikale Opvoeding
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen) als MU vakdidactiek III
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Janssen Monique
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In de vakdidactiek leert de student via praktische oefeningen lesgeven. De volgende muzikale gedragsvormen komen hierbij aan bod:
Zingen, spelen, improviseren, evalueren, luisteren, informeren en transformeren. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van de methode Intro.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
Zet de correcte (vak)didactiek in voor het onderwijsvak, met oog voor de verschillende elementen van hedendaagse didactische modellen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: doelgericht werken
Ontwerpt effectieve lessen door woord en beeld te variëren, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Gaat vaardig om met eindtermen, leerplannen van verschillende onderwijsverstrekkers en lesdoelen, op samenhangende wijze, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte leerinhoud
beoordeelt (les)materialen vanuit een aangereikt referentiekader, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Selecteert en stemt de leerinhouden af op de te bereiken doelen en de beginsituatie van de groep, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Hanteert didactische inzichten, onderwijskundige kaders en vakspecifieke strategieën ( formuleren doelen, werkvormen, didactische principes, instructies en vragen formuleren) bij observaties van de klaspraktijk of het uitwerken van een lesvoorbereiding, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Benadert informatie op een kritisch-constructieve wijze, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
Maakt een planning op korte en lange termijn, voert uit en stuurt bij waar nodig, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
gebruikt verworven kennis en vaardigheden in nieuwe situaties, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: goesting
Toont de ambitie om zelfstandig of in groepsverband zijn kwaliteiten in te zetten, handelen/denken bij te sturen om onderwijsgerelateerde taken tot een goed einde te brengen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: moed
Creëert voor zichzelf de ruimte om te experimenteren, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: open houding
Neemt een kritische houding aan tav het eigen referentiekader, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Methodiek muzikale gedragsvorm 'uitvoeren': lied aanleren in de klas en evalueren.
Methodiek muzikale gedragsvorm 'uitvoeren': speelstuk aanleren in de klas en evalueren.
Methodiek muzikale gedragsvorm 'ontwerpen': improviseren in de klas en evalueren.
Methodiek muzikale gedragsvorm ‘luisteren’ in de klas en evalueren.
Methodiek muzikale gedragsvorm ‘informeren’ in de klas en evalueren.
Methodiek muzikale gedragsvorm ‘transformeren in de klas.

Intro en muzikale gedragsvormen: zingen, spelen, improviseren, evalueren, luisteren, informeren en transformeren.

Studiematerialen (lijst)

Studiewijzer Muziek Vakdidactiek IIIVerplicht
  • Auteur: Monique Janssen
Intro LRN-online + katernen 1vwoVerplicht€ 30,40
  • Auteur: Joost Overmars ea
Intro onderbouw LRN-line online docentVerplicht€ 37,50
  • Auteur: Joost Overmars ea

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken15,00verplichte aanwezigheid in de lessen.
Semester 2Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)85,00verplichte aanwezigheid in de lessen. Dit onderdeel eindigt met het presenteren van een individuele opdracht (25/85%)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks15,00schriftelijk examen: 90 min, M. Janssen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks85,00Mondeling examen : 30 min/student in lokaal 04.018 + inleveren schriftelijke opdracht

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.