Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
PKV muziek vakinhoud III.2 Muziektheorie36760/2864/2223/1/44
Studiegids

PKV muziek vakinhoud III.2 Muziektheorie

36760/2864/2223/1/44
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Project Kunstvakken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Alders Elisabeth, Steeman Greet, Wolfs Elisabeth
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 18,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Dit vak omvat de basisprincipe van de Westerse tonale functionele harmonie. Je leert harmonische basisprogressies schrijven volgens de klassieke theorieën. Daarnaast kan je een muziekstuk harmonisch analyseren en werk je aan je harmonisch inzicht en gehoor. Je leert in dit vak om deze principes toe te passen in arrangementen voor je eigen muzieklessen.

In het vak luisterpraktijk leer je de basis muziekgeschiedenis in combinatie met praktijkgerichte luistervoorbeelden en oefeningen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
gebruikt vakterminologie correct en adequaat in diverse opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht theoretische kaders toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden, bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Demonstreert vakmanschap, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: engagement
Toont betrokkenheid, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: goesting
Toont de ambitie om zelfstandig of in groepsverband zijn kwaliteiten in te zetten, handelen/denken bij te sturen om onderwijsgerelateerde taken tot een goed einde te brengen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Dit vak omvat de basisprincipe van de Westerse tonale functionele harmonie. Je leert harmonische basisprogressies schrijven volgens de klassieke theorieën. Daarnaast kan je een muziekstuk harmonisch analyseren en werk je aan je harmonisch inzicht en gehoor. Je leert in dit vak om deze principes toe te passen in arrangementen voor je eigen muzieklessen.

In het vak luisterpraktijk leer je de basis muziekgeschiedenis in combinatie met praktijkgerichte luistervoorbeelden en oefeningen. 

Studiematerialen (lijst)

Cursus Luisterpraktijk 3Verplicht€ 5,00
PowerPoint presentatiesVerplicht

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)18,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Portfolio66,66Geslaagd deelcijfer is overdraagbaar naar de tweede zittijd en code fail is van toepassing.
Semester 1Vaardigheidstoets in de examenreeks33,34Mondeling examen luisterpraktijk 3, Elisabeth Wolfs: 20' per student. Geslaagd deelcijfer is overdraagbaar naar de tweede zittijd en code fail is van toepassing.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio66,66Code fail is van toepassing.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks33,34Mondeling examen luisterpraktijk 3, Elisabeth Wolfs: 20' per student. Code fail is van toepassing.

Toetsing (tekst)

De evaluatie van dit opleidingsonderdeel bestaat uit meerdere deelexamens. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor één of meerdere deelexamens een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit deelexamen niet opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.

Wanneer een student afwezig is op een deelexamen of een onvolledig deelexamen aflegt en geen recht heeft op een inhaalexamen, dan krijgt hij voor het deelexamen de code "F" van "Fail".
Indien de student een code "F" krijgt voor dit deelexamen, resulteert dit in een code "F" van "Fail" voor het gehele opleidingsonderdeel en slaagt de student bijgevolg niet voor dit opleidingsonderdeel.

Wanneer de student een deelcijfer behaalt voor één deelexamen dat kleiner is dan 8/20 of voor meer dan één deelexamen dat kleiner is dan 9,5/20 dan krijgt de student als eindresultaaat voor het gehele opleidingsonderdeel eveneens een code "F" van "Fail" waardoor de student niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel.

De deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10/20 behaalde, moet hij wel opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.

De student wordt beoordeeld op basis van de leerdoelen, de lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing van het gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.