Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
PKV muziek vakdidactiek III36762/2864/2223/1/15
Studiegids

PKV muziek vakdidactiek III

36762/2864/2223/1/15
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Project Kunstvakken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Alders Elisabeth, Steeman Greet
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit vak leer je voor correcte didactische toepassingen maken en uitvoeren binnen de tweede en derde graad van het DKO.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
Zet de correcte (vak)didactiek in voor het onderwijsvak, met oog voor de verschillende elementen van hedendaagse didactische modellen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: doelgericht werken
Ontwerpt effectieve lessen door woord en beeld te variëren, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Gaat vaardig om met eindtermen, leerplannen van verschillende onderwijsverstrekkers en lesdoelen, op samenhangende wijze, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte leerinhoud
beoordeelt (les)materialen vanuit een aangereikt referentiekader, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Selecteert en stemt de leerinhouden af op de te bereiken doelen en de beginsituatie van de groep, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Hanteert didactische inzichten, onderwijskundige kaders en vakspecifieke strategieën ( formuleren doelen, werkvormen, didactische principes, instructies en vragen formuleren) bij observaties van de klaspraktijk of het uitwerken van een lesvoorbereiding, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Benadert informatie op een kritisch-constructieve wijze, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
Maakt een planning op korte en lange termijn, voert uit en stuurt bij waar nodig, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
gebruikt verworven kennis en vaardigheden in nieuwe situaties, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: goesting
Toont de ambitie om zelfstandig of in groepsverband zijn kwaliteiten in te zetten, handelen/denken bij te sturen om onderwijsgerelateerde taken tot een goed einde te brengen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: moed
Creëert voor zichzelf de ruimte om te experimenteren, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: open houding
Neemt een kritische houding aan tav het eigen referentiekader, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

In het vak muzikale culturele vorming 2de graad worden de volgende leerdoelen getoetst die essentieel zijn om als bachelor leraar PKV later in het werkveld aan de slag te kunnen: kan een probleemanalyse maken van een melodische, ritmische of metrische leerinhoud of notenleerles niveau 2.3 en 2.4 kan de inhoud van de basiscompetenties van een les Muzikale Culturele Vorming 2.3 en 2.4 opnoemen en kan ernaar verwijzen bij het opstellen van een lesvoorbereiding, kan doelgericht te werk gaan in het aanbrengen van nieuwe leerinhoud 2.3 en 2.4, kan een les muzikale culturele vorming 2.3/2.4 logisch opbouwen, hanteert creatieve werkvormen bij het aanbrengen van een notenleerles, een ritmische oefening, een speelstuk, kan correct voorzingen in groep, , kan het zingen en begeleiden als geïntegreerde vaardigheid toepassen, kan klein ritmisch slagwerk en djembé gebruiken binnen de MCV lessen 2.3 en 2.4, kan theoretische oefeningen en gehooroefeningen opstellen met betrekking tot een opgegeven leerinhoud 2.3 en 2.4 - In het deelexamen Muzikale Culturele Vorming 3de graad worden de volgende leerdoelen getoetst die essentieel zijn om als bachelor leraar PKV later in het werkveld aan de slag te kunnen: hanteert de basiscompetenties en kerncompetenties van het raamleerplan van Kunstig Competent en van OVSG als inspiratiebron, herkent de stilistische kenmerken van elke muzikale stijlperiode, linkt de stijlkenmerken van elk genre aan relevante muzikale parameters, past de 5 smaakmakers toe die in elke les Muzikale Culturele Vorming (MCV) 3de graad obligaat aanwezig moeten zijn, selecteert representatieve voorbeelden binnen de historische uitvoeringspraktijk.

Studiematerialen (lijst)

Digitale leeromgeving cursus Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 3+4 PKV MuziekVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)72,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)66,66Thema muzikale en culturele vorming 2e graad, geslaagd deelcijfer is overdraagbaar en code Fail is van toepassing.
Semester 1Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)33,34Thema domeinoverschrijdende initiatie, Elisabeth Alders. Geslaagd deelcijfer is overdraagbaar en Code Fail is van toepassing.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks33,34Domeinoverschrijdende initiatie: mondeling examen 30' per student met een schriftelijke voorbereiding. Code Fail is van toepassing.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks66,66Thema muzikale en culturele vorming, 2e graad. Mondeling examen (20' per student) met schriftelijke voorbereiding. Code Fail is hier van toepassing.

Toetsing (tekst)

De evaluatie van dit opleidingsonderdeel bestaat uit meerdere deelexamens. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor één of meerdere deelexamens een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit deelexamen niet opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.

Wanneer een student afwezig is op een deelexamen of een onvolledig deelexamen aflegt en geen recht heeft op een inhaalexamen, dan krijgt hij voor het deelexamen de code "F" van "Fail".
Indien de student een code "F" krijgt voor dit deelexamen, resulteert dit in een code "F" van "Fail" voor het gehele opleidingsonderdeel en slaagt de student bijgevolg niet voor dit opleidingsonderdeel.

Wanneer de student een deelcijfer behaalt voor één deelexamen dat kleiner is dan 8/20 of voor meer dan één deelexamen dat kleiner is dan 9,5/20 dan krijgt de student als eindresultaaat voor het gehele opleidingsonderdeel eveneens een code "F" van "Fail" waardoor de student niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel.

De deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10/20 behaalde, moet hij wel opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.

De student wordt beoordeeld op basis van de leerdoelen, de lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing van het gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.