Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Managementstage/3-436893/2788/2223/1/54
Studiegids

Managementstage/3-4

36893/2788/2223/1/54
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in het hotelmanagement, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 24 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Holthof Christian, Lippens An, Storme Caroline, Van Nijlen Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 3 + Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 720,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Talentmanagement III.

Korte omschrijving

Studenten kunnen kiezen voor een binnenlandse of buitenlandse stage van 18 weken. Er is een divers aanbod van stageplaatsen, afdelingen en functies waarbinnen studenten een keuze kunnen maken om hun competenties verder te ontwikkelen. De managementstage vormt samen met het opleidingsonderdeel Managementcase het sluitstuk van de opleiding.

Begincompetenties (tekst)

- kennis van SWOT-analyse vanuit de opleidingsonderdelen 'Sales' (traject 1)

OLR-Leerdoelen (lijst)

Beroepstechnisch/servicegericht
De student neemt met beroepstechnische bekwaamheid en op servicegerichte wijze de verantwoordelijkheid op voor de dagdagelijkse operaties van een afdeling of unit binnen de hospitalitysector.
Procesmatig/wetgeving
De student voert procedures uit en respecteert hierbij de wetgeving, kwaliteitsstandaarden, budgettaire beperkingen en houdt rekening met diverse randvoorwaarden.
De student optimaliseert bestaande procedures en respecteert hierbij de wetgeving, kwaliteitsstandaarden, budgettaire beperkingen en houdt rekening met diverse randvoorwaarden.
Efficiëntie en stressbestendigheid
De student handelt veilig, snel en effectief in situaties van tijdsdruk en/of werkdruk.
De student gaat met een professionele attitude om met tegenslag, teleurstelling, kritiek of stressvolle situaties.
Managementrol / kwaliteitszorg
De student formuleert na een kwaliteitsvolle analyse verbeterpunten en ontwerpt een stappenplan om zowel de efficiëntie als het bedrijfsresultaat te optimaliseren binnen één afdeling.
Leiderschap / teamvaardigheden
De student is een teamplayer die streeft naar een positief, maar kritisch leef- en werkklimaat binnen het bedrijf.
Gastvrije attitude
De student is spontaan gastvrij en handelt proactief waarbij hij/zij respectvolle en gepaste omgangsvormen gebruikt om anderen zo goed mogelijk ten dienste te staan.
Communicatie / taalvaardigheid
De student beheerst het vakjargon van de sector en weet de talen als veelzijdig instrument te gebruiken in contact met anderen.
Zelfsturend vermogen
De student voert proactief taken uit met verantwoordelijkheiszin en plichtsbesef en met de nodige flexibiltiteit, vanuit verbondenheid met het bedrijf.
Levenslang leren/reflectie
De student stuurt het eigen leerproces binnen de organisatie en reflecteert kritisch.

Leerinhoud

Tijdens dit opleidingsonderdeel past de student al de verworven kennis, vaardigheden en attitudes toe binnen een reële werkervaring in de hospitalitysector. De student functioneert als lid van een team binnen een organisatie en ondersteunt daarbij zo goed mogelijk het middenkader binnen het bedrijf. Hierbij tracht hij/zij ook leerkansen aan te grijpen om zijn/haar managementvaardigheden verder te ontwikkelen.

Studiematerialen (lijst)

StageovereenkomstVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool
StagereglementVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool
Studiewijzer (beschikbaar via Digitap)Verplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage684,00 uren
Werktijd buiten de contacturen36,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPraktijkbeoordeling in een professionele context85,00Zie meer info in de studiewijzer.
AcademiejaarReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken5,00Zie meer info in de studiewijzer.
AcademiejaarVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken10,00Zie meer info in de studiewijzer.

Toetsing (tekst)

De toetsing bestaat uit drie onderdelen:

(1) Het functioneren op de stageplaats:

  • Hierbij wordt een beoordelingsdocument gebruikt dat zowel beschikbaar is voor de student als voor de stagementor gedurende de stageperiode. Het biedt transparantie over de leerdoelen tijdens de stage.
  • Halverwege de stage wordt een tussentijds feedbackmoment voorzien waarin de de student stil staat bij de te behalen leerdoelen. Hierbij wordt input van de stagementor gevraagd. De stand van zaken wordt aan de stagebegeleider gecommuniceerd. Dit biedt de mogelijkheid tot terugkoppeling en ondersteuning indien nodig.
  • Aan het einde van de stageperiode vindt de eindevaluatie plaats waarbij zowel student, stagementor en stagebegeleider betrokken zijn.

(2) Opdracht bestaande uit twee componenten: 

  • De student formuleert een voorstel tot optimaliseren van een bestaande procedure op de stageplaats.
  • De student maakt een SWOT-analyse op van het bedrijf (factoren in kaart brengen die een invloed hebben op commerciële, operationele of financiële bedrijfsresultaten) en formuleert een stappenplan om het bedrijfsresultaat te verbeteren.

(3) Reflectieopdracht:

  • Een ander element binnen de toetsing vormt het kritische reflecteren over eigen leerproces en het bijsturen daarvan. De student dient hiervoor op regelmatige basis stil te staan bij zijn/haar functioneren op de stageplaats. De student reflecteert schriftelijk zowel halverwege de stage als op het einde 
  • De student staat stil bij zijn/haar professionele attitude in moeilijke en complexe situaties.