Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Leergroep : Systeemgericht werken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Co-titularis(sen): Boukchour Jamila, Boutchakate Samirah, De Raedemaecker Wies, El Faissouni Yassine, Geerdens Robrecht, Polak Robin, Ramaekers Ruth, Van Laethem Danique
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Leergroep 2 behandelt het functioneren als maatschappelijk werker in en met groepen.
Het olod Leergroep 2 bereidt voor op professionele begeleiding van cliëntsystemen aan de hand van een aantal in het maatschappelijk werk veel voorkomende systeemgerichte en groepsdynamische methoden.
OLR-Leerdoelen (lijst)
03: contact: Legt professioneel, respectvol en empathisch contact met de cliënt, het cliëntsysteem en andere relevante actoren.
| De student hanteert de grondhouding (professionaliteit, empathie, respect, betrokkenheid, kritische kijk etc.) in zijn handelen in de leergroep.
|
| De student hanteert gesprekstechnieken (luistervaardigheden, regulerende vaardigheden en nuancerende vaardigheden) tijdens de oefeningen in de leergroep.
|
13: teamwork: Plant en organiseert de eigen activiteiten en werkt actief en constructief samen in multidisciplinair verband met alle relevante actoren.
| De student analyseert de rollen en het verloop van de vergadering.
|
| De student analyseert zijn eigen aandeel binnen het functioneren van een groep. |
| De student reflecteert over zijn eigen rol in en bijdrage aan een vergadering. |
10: interactieprocessen: Begeleidt interactieprocessen tussen cliënten en cliëntgroepen en draagt bij aan opleidingsacties.
| De student begeleidt cliënten in het kader van een conflictbemiddeling. |
| De student begeleidt een groep cliënten in het kader van groepswerk.
|
| De student hanteert gesprekstechnieken (luistervaardigheden, regulerende vaardigheden en nuancerende vaardigheden) tijdens de oefeningen in de leergroep.
|
| De student voert een gezinsbegeleiding uit.
|
14: deskundigheidsontwikkeling: Ontwikkelt zijn professioneel handelen permanent op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
| De student reflecteert op het functioneren van een medestudent als conflictbemiddelaar. |
| De student reflecteert op het functioneren van een medestudent als gezinsbegeleider. |
| De student reflecteert op het functioneren van een medestudent als groepsbegeleider. |
| De student reflecteert op zijn eigen functioneren als conflictbemiddelaar. |
| De student reflecteert op zijn eigen functioneren als gezinsbegeleider. |
| De student reflecteert op zijn eigen functioneren als groepsbegeleider. |
Leerinhoud
- samenwerkingsvaardigheden
- rollenspelen rond systeemgerichte methoden (groepswerk, gezinsbegeleiding, conflictbemiddeling)
- groepsdynamische methoden
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal en via de cursusdienst van de hogeschool ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Dagtraject
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Academiejaar | Reflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 70,00 | |
| Academiejaar | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 30,00 | |
Avondtraject
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Academiejaar | Reflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 70,00 | |
| Academiejaar | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 30,00 | |
Toetsing (tekst)
- Dit opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door permanente evaluatie. Regelmatige aanwezigheid en een actieve leerhouding zijn dus essentieel om te slagen.
- Regels rond afwezigheden op evaluatiemomenten worden beschreven op intranet: https://student.ap.be/afwezig-op-een-examen