Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Medische vorming I/137120/2790/2223/1/95
Studiegids

Medische vorming I/1

37120/2790/2223/1/95
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in organisatie & management, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Health Care Management
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Stulens Isabelle
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 03.10.2022 (1ste module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Ademhalingsstelsel:
Vooreerst komen de anatomie en de fysiologie van het ademhalingsstelsel aan bod, daarna wordt de pathologie ervan bestudeerd. In een praktijkopdracht oefenen de studenten een deel van hun latere beroepsvaardigheden in, nl. specifieke vaktaal omzetten in voor de leek verstaanbare taal, uitleg verschaffen over een aandoening, en eventueel uitleg geven over bestaande patiëntenbrochures of zelfhulpgroepen hieromtrent. Dit gebeurt in groepjes van 2 of 3. (zie ook : evaluatie)
Endocrinologie:
In de studie van het hormoonstelsel worden de belangrijkste hormoonklieren met hun hormonen en de werking ervan besproken, zonder al te diep in te gaan op de anatomie of fysiologie van de specifieke klieren. Aandacht wordt vooral besteed aan inzicht in het hypofyse-hypothalamussysteem en het mechanisme van de negatieve terugkoppeling. Dit is een inleiding op de pathologie van het hormoonstelsel die in module 7 aan bod komt.
Medische terminologie: aansluitend op de studie van het eerste jaar, wordt de medische terminologie op systematische wijze verder ingestudeerd a.d.h.v. het gebruikte handboek.

Begincompetenties (tekst)

•De student kan tijdens een hoorcollege op een overzichtelijke manier noteren, kan hoofdzaken onderscheiden van bijzaken.
•De student gaat zelf actief en spontaan op zoek naar uitleg over de leerstof.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De Bachelor Office Management werkt stipt, snel, doelmatig , ordelijk en nauwkeurig.
De student zoekt spontaan ongekende medische termen op.
De Bachelor Office Management toont een actieve houding t.o.v. de beroepsontwikkeling, beseft de noodzaak tot levenslang leren en is bereid om bij te scholen. De Bachelor Office Management heeft aandacht voor nieuwe tendensen, aanvaardt opmerkingen en leert uit eigen fouten.
De student ontleedt ongekende medische termen a.d.h.v. gekende woorddelen.
De Bachelor Office Management heeft kennis van het beleid en organisatie van de gezondheidszorg, van interne structuren binnen bepaalde gezondheidsvoorzieningen en hun wisselwerking met externe structuren. De Bachelor Office Management kan de medische registratie, nomenclatuur en boekhoudkundige verrichtingen toepassen. De Bachelor Office Management heeft een praktische achtergrondkennis van anatomie, fysiologie, farmacologie en pathologie. De Bachelor Office Management kan EHBO-technieken toepassen en een aantal eenvoudige medische gegevens van de patiënt (lengte, gewicht,...) registreren.
De student zoekt geneesmiddelen, hun toedieningswijze e.d.m. op de juiste wijze op, gebruik makend van geneesmiddelencompendia.
De student schrijft alle geziene medische termen correct en kan deze uitleggen.
De student schrijft, verklaart en situeert de medische termen van de cursus in hun juiste context.
De student verklaart en situeert frequent gebruikte afkortingen i.v.m. het betreffende stelsel.
1.1 Je zoekt klassieke en digitale informatie op, verzamelt en archiveert.
De student ontleedt ongekende medische termen a.d.h.v. gekende woorddelen.
De student begrijpt de termen die gebruikt worden in de labo-onderzoeken.
1.3 Je zorgt voor efficiënte informatiedoorstroming en -verwerking.
De student zoekt geneesmiddelen, hun toedieningswijze e.d.m. op de juiste wijze op, gebruik makend van geneesmiddelencompendia.
De student schrijft alle geziene medische termen correct en kan deze uitleggen.
De student schrijft, verklaart en situeert de medische termen van de cursus in hun juiste context.
De student verklaart en situeert frequent gebruikte afkortingen i.v.m. het betreffende stelsel.
De student geeft een korte beschrijving voor de belangrijkste ziekten van het ziektebeeld met zijn ontstaan, symptomen en onderzoeksmethoden en maakt gebruik van de medische termen die bij die ziekte horen.
De student benadert medische teksten en gegevens op basis van objectieve kennis.
De student maakt analyses op basis van medische gegevens en medische verslagen.
De student interpreteert en schrijft medische gegevens correct.
2.1 Je evalueert jouw eigen handelen en denken, dat van anderen en jouw omgeving.
De student benadert medische teksten en gegevens op basis van objectieve kennis.

Leerinhoud

Ademhalingsziekten:
•Ziekten van neus, neusbijholten en keelholte
•Luchtweginfecties
•Longontsteking
•Bronchiëctasieën
•Pneumothorax
•Atelectase
•Tuberculose
•COPD
•Asthma bronchiale
•Bronchuscarcinoom
•Longziekten als beroepsziekten
•Longembolie
•Mucoviscidose

Endocrinologie:
•Werking van een hormoon
•Regelkringen met negatieve terugkoppeling
•De schildklier (glandula thyroidea)
•De bijschildklieren (glandulae parathyroideae)
•De bijnieren (glandulae suprarenales)
•Het hersenaanhangsel of hypofyse (glandula pituitaria)
•De endocriene pancreas: de eilandjes van Langerhans
•De gonaden
•Weefselhormonen

Studiematerialen (lijst)

Anatomie en fysiologie : een inleidingVerplicht€ 94,99
  • Auteur: Martini, Frederic H.; Bartholomew, Edwin F.; Ober, William C.
Coëlho: Zakwoordenboek der geneeskundeVerplicht€ 39,90
  • Auteur: A.A.F. Jochems, e.a.
Handboek medische ziekteleer voor niet-mediciVerplicht
  • Auteur: VAN STEENBERGEN WERNER
Medische terminologieVerplicht€ 72,00
  • Auteur: PENNING & VELTHOVEN
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen78,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen met mondelinge toelichting.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen met mondelinge toelichting.