Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Sensoren37223/2844/2223/1/18
Studiegids

Sensoren

37223/2844/2223/1/18
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat Internet of Things, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Houtven Patrick
Andere co-titularis(sen): Van Loo Erwin
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Elektriciteit OF simultaan te volgen met Elektriciteit.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Korte omschrijving

Het olod Sensoren behandelt principes van verschillende types sensoren met behulp van analoge componenten.
Het olod Sensoren bereidt voor op het olod IoT Applications.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01: Ontwerpen: Analyseert een IoT-opdracht en bedenkt, in samenspraak met de klant/gebruiker en/of met collega-experten, één of meerdere technische oplossingen. Bepaalt, selecteert en verzamelt de benodigde componenten.
De student maakt onderscheid tussen een blokdiagram en een stroomdiagram.
De student omschrijft met eigen woorden geziene begrippen in verband met interfaces bij sensoren.
De student kiest de juiste ingangsimpedantie van een aangesloten interface op een sensor om een zo’n optimaal mogelijk sensorsingaal over te dragen.
De student verklaart het verschil tussen een ideale opamp en een werkelijke opamp.
De student verklaart het werkingsprincipe van een comparator.
De student verklaart het werkingsprincipe van een opamp als versterker.
De student verklaart de werking van een diode.
De student bepaalt de geschikte voorschakelweerstand voor een LED.
De student verklaart het werkingsprincipe van temperatuursmeting.
De student verklaart het werkingsprincipe van lichtmeting.
De student verklaart het werkingsprincipe van kracht en of drukmeting.
De student verklaart het werkingsprincipe van een HAL-element.
De student verklaart het werkingsprincipe van het besproken type sensoren.
De student stelt een transistor in als schakeling.
De student stelt een E-MOSFET in als schakelaar.
02: Uitvoeren: Ondersteunt de IoT-ontwikkelaar door de IoT-opdracht praktisch uit te voeren. Configureert, optimaliseert, programmeert en installeert IoT-systemen.
De student bouwt een gelijkrichterschakeling.
De student voert spanningsmetingen uit.
De student voert stroommetingen uit via spanningsmeting en wet van Ohm.
De student voert metingen uit in functie van de tijd.
De student zoekt op een systematische manier achter een fout in een (sensor)schakeling.
De student bouwt een sensorschakeling aan de hand van besproken sensorprincipes.
De student optimaliseert een sensorschakeling.

Leerinhoud

  • Signaalbewerking met operationele versterkers.
  • niet-lineaire weerstanden
  • Halfgeleiderschakelingen
  • Sensorschakelingen
  • Sensorprincipes

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)24,00 uren
  • Opmerking: 1u theorie per week wordt blended georganiseerd.
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)96,00 uren
Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)36,00 uren
  • Opmerking: Opmerking: 1u theorie per week wordt blended georganiseerd.
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)84,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennis- en inzichtstoets in de examenreeks40,00
AcademiejaarVaardigheidstoets in de examenreeks30,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks40,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks30,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

AFWEZIG OP EVALUATIEACTIVITEIT

Evaluatieactiviteiten zijn bijvoorbeeld: (deel)examens, tussentijdse toetsen, inleveren van een (groeps)taak en opdrachten, een (groeps)presentatie, gastcollege, een studiebezoek.

Je wettigt je afwezigheid bij evaluatieactiviteiten tijdens de lesweken (en dus buiten de examenreeks) door een geldig medisch attest in geval van ziekte of het nodige bewijsmateriaal voor een andere overmachtssituatie te uploaden voor aanvang van de evaluatieactiviteit via de module ‘Mijn afwezigheden’ via iBaMaFlex.

Er wordt een 0 op de betrokken evaluatieactiviteit gegeven indien de student afwezig is. De student kan voor de betrokken evaluatieactiviteit de afwezigheid inhalen enkel indien de afwezigheid gewettigd is en het organisatorisch of didactisch mogelijk is.
De student maakt, binnen de 3 werkdagen na het gemiste evaluatieactiviteit, zelf per e-mail een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop dit kan ingehaald worden. Neem je niet deel aan de ingehaalde evaluatieactiviteit dan kan je deze niet meer inhalen en wordt er een 0 op de betrokken evaluatieactiviteit toegekend.

VERPLICHTE AANWEZIGHEID NOODZAKELIJK TIJDENS LESACTIVITEIT
Er wordt een 0 op het deelexamen Vaardigheidstoets permanent gegeven indien de student 4 of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis.
De student kan 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste sessie met de lector deze inhaalsessie in te plannen.