Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Postgraduaat Gespecialiseerde verpleegkundige in de kritische zorg: Praktijk integratie, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Postgraduaat Gespecialiseerde verpleegkundige in de kritische zorg als De gespecialiseerde verpleegkundige bij orgaanfalen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Vandewalle Heidi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 125,00 uren
Begincompetenties (tekst)
Leerinhoud
Water- en electrolytenhuishouding.
Postoperatieve opvang op intensieve zorgen.
Diabetische en endocrinologische urgenties, glycemieregeling op ICU, insulinetherapie.
Infuusbeleid.
Acute nierinsufficiëntie - Niervervangende therapieën.
Leverinsufficiëntie
Acute abdominale problemen
Intoxicaties
Zuur – base evenwicht.
Coma en bewustzijn.
Epilepsie, SAB, CVA, Hersenbloeding
Ziekenhuishygiëne.
De student (h)erkent de problemen en heeft inzicht in de diagnose, preventie en behandeling van acute nierinsufficiëntie.
De student (h)erkent een relevante electrolytenafwijking en kent de behandeling en de gevaren ervan.
De student kan een primair zuur-baseprobleem herkennen alsook een eventueel compensatiemechanisme en kent de relevantie en de behandeling ervan.
De student kent de indicaties, (neven)effecten en gevolgen van de verschillende infuustherapieën.
De student (h)erkent de meest relevante endocrinologische problemen alsook de diabetologische urgenties en hun behandeling. De student heeft een notie van de verschillende insulinetherapieën en kent het belang van een goede glycemieregeling op Intensieve zorg.
De student kent de oorzaken en de behandeling van acute gastro-intestinale aandoeningen, leverinsufficiëntie en abdominale hypertensie. Hij erkent het belang van stressulcusprofylaxie.
De student (h)erkent een intoxicatie, kan een differentieeldiagnose maken tussen de meest voorkomende oorzaken en kent de behandelingsmodaliteiten.
De student weet hoe een kritische patiënt adequaat dient te worden gevoed.
De student weet hoe een patiënt postoperatief dient te worden opgevangen in het algemeen en bij specifieke operaties.
De student heeft een notie van ziekenhuishygiëne en katheterzorg.
De student (h)erkent de verschillende vormen van coma, kent de behandelingsmodaliteiten en kan een inschatting maken van de prognose. Hij kent de wettelijke bepalingen met betrekking tot orgaandonatie en optimaliseert de zorg voor de orgaandonor.
De student (h)erkent de verschillende stadia van sepsis, kent en integreert de behandelingsprincipes. Hij heeft notie van een verantwoord antibioticabeleid.
De student herkent de verschillende types bloedingen in de hersenen en weet hoe deze te benaderen.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Semester 2 | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 67,00 | |
Semester 2 | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 33,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 67,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 33,00 | |
Toetsing (tekst)
Mondeling examen (vaardigheidstoets) + Schriftelijk examen (kennistoets)