Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Back-end webontwikkeling37314/2853/2223/1/42
Studiegids

Back-end webontwikkeling

37314/2853/2223/1/42
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Graduaat programmeren, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Inghelbrecht Denis, Maes Sven, Nys Vincent, Similon Andie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Korte omschrijving

De module "Back-end webontwikkeling" behandelt de technieken die nodig zijn om de back-end voor een moderne webapplicatie op te bouwen en te onderhouden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de technologieën Node.js, Express.js, MongoDB, MySQL, Git en Docker. In de loop van deze module werkt de student enkele nuttige voorbeeldprojecten en één eigen project uit.

OLR-Leerdoelen (lijst)

02: Ontwerpen: Maakt op basis van de analyse een onderbouwd voorstel van het ontwerp, de programmeertaal en -methodiek en stemt hiervoor af met de softwareontwikkelaar, analist en/of projectleider. Houdt rekening met de vooropgestelde methodiek en doelstellingen tijdens de uitvoering van het project.
De student beschrijft het verschil tussen een relationele- en een niet-relationele-databank.
De student stelt een eenvoudig ERD model op.
04: Opleveren: Is medeverantwoordelijk voor de eigen digitale werkomgeving en draagt bij tot de gedeelde infrastructuur nodig voor het ontwikkelen, testen en in productie brengen van projecten.
De student werkt met GIT.
De student installeert de nodige software en frameworks.
De student gebruikt de basisprincipes van versiebeheer
De student kent de basisprincipes van versiebeheer
De student kent de geavanceerde principes van versiebeheer
De student kan een web applicatie testen, debuggen en performance problemen oplossen
06: Verbeteren: Gaat volgens testscenario’s de werking en functionaliteit van de gerealiseerde code na en verbetert deze, na bespreking met de softwareontwikkelaar, analist en/of projectleider, op basis van ontvangen feedback van de gebruikers.
De student verbetert de front-end en de back-end van een webapplicatie.
De student test de front-end en de back-end van een webapplicatie.
03: Uitvoeren: Realiseert softwareapplicaties en gegevensstructuren. Werkt hierbij planmatig binnen de context van het projectplan, de beschikbare tools en de vooropgestelde methodiek.
De student legt bij het gebruik van SQL het verband met de databankstructuur uit.
De student maakt een databank aan a.d.h.v. een datamodel.
De student hanteert een datamodel en legt het verband met de databankstructuur.
De student creëert databankobjecten (tabellen, indexen, views, stored procedures, triggers etc.).
De student implementeert databankobjecten en bijbehorende integriteitsregels in een databank.
De student maakt de afweging wanneer databanktransacties te gebruiken en implementeert ze zodat blokkeringen vermeden worden.
De student haalt gegevens op uit een databank aan de hand van complexe SQL-instructies.
De student maakt een relationele/NoSQL-databank vertrekkend van een conceptueel model.
De student ontwikkelt de front-end en de back-end van een webapplicatie vertrekkend van een functionele analyse.
De student maakt HTML UI's op basis van wireframes/mock-ups.
De student implementeert SQL-queries op basis van functionele vereisten.
De student ontwikkelt een Single-Page-webapplicatie.
De student implementeert een datamodel.
De student haalt gegevens op uit een databank aan de hand van SQL-instructies.
De student voert gegevens in een databank in, bewerkt ze en verwijdert ze aan de hand van SQLinstructies.
De student legt de basisbeginselen van het relationele databankmodel uit.
De student maakt een NoSQL-databank vertrekkend van een conceptueel model.
05: Uitvoeren kwaliteit: Programmeert volgens de standaarden en afspraken binnen de organisatie.
De student ontwikkelt volgens de coding conventions voor webapplicaties.
09: Communiceren: Verzamelt informatie, communiceert en rapporteert efficiënt over het geleverde werk, afgestemd op het doelpubliek. Gebruikt hiervoor ook het gepaste anderstalige vakjargon.
De student beschrijft het nut en belang van databanken voor een organisatie.

Leerinhoud

Basis van de soorten en werking van databanken:

  • Wat is een databank
  • Soorten databanken
  • Hoe werkt een databank

Basisimplementatie van relationele databanken m.b.v. SQL:

  • DDL
  • DML
  • SELECT
  • JOIN

Geavanceerde implementatie van een relationele databank m.b.v. SQL:

  • LEFT JOIN, RIGHT JOIN en combinaties
  • Indexen
  • Views
  • Stored Programs, -Procedures en -Functions
  • Triggers
  • Error Handling
  • Access Control o.b.v. gebruikers en rollen
  • Transacties en rollbacks

Basisimplementatie van een niet-relationele databank m.b.v. MongoDB:

  • Wat is niet-relationele databank
  • Waarvoor gebruik je een niet-relationele databank
  • Records en Collections
  • Schaalbaarheid (Scharding)

Basis van het werken met versiebeheer:

  • Wat is Git (.git en .gitignore)
  • Basiscommando's van Git (commit, push)

Uitgebreide kennis van JS/TS-frameworks:

  • Gebruik maken van Node.js
  • Een webserver opzetten in Express.js
  • Gebruik maken van een template engine (e.js) in Express.js

Uitgebreide kennis van dataopslag en -beheer in JS/TS:

  • Geavanceerde web-API's gebruiken
  • Zelf een MongoDB opzetten
  • Een MongoDB koppelen aan een eigen webapplicatie

Basis van deployment bij webapplicaties:

  • DNS configureren
  • Reverse proxy
  • Port forwarding
  • Linux filebeheer (maken, manipuleren, permissies, ownership etc.)
  • Docker en Docker Compose

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.

Onderwijsorganisatie

Afstandstraject
Individuele begeleiding (afstandstraject)12,00 uren
Practicum en/of oefeningen (afstandstraject)6,00 uren
Voorziene tijd voor toetsing (afstandstraject)1,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (afstandstraject)371,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

De student werkt tijdens de lesweken zelfstandig een eigen opdracht uit. Deze opdracht wordt tijdens het examenmoment uitgebreid overlopen en aan de hand van een mondelinge bevraging wordt de kennis van de eigen applicatie getoetst.