Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie van Antwerpen
Coachingtraject37393/2860/2223/1/60
Studiegids

Coachingtraject

37393/2860/2223/1/60
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten
    Afstudeerrichting:
    • beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Wolfaert Indra
Andere co-titularis(sen): Colpaert Ludovik, De Pooter Liesbet, De Somer Catherine, Gils Lou, Vanbrabant Stijn
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2022 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De afgestudeerde beheerst de nodige kennis die de basiscompetenties voor leraren ondersteunt en kan verbindingen leggen met maatschappelijke thema's, uitdagende artistieke leeromgevingen creëren en ideeën ontwikkelen voor het (kunst-)onderwijs.
De student laat zien dat de verworven kennis, inzicht en vaardigheden geïntegreerd en eigen gemaakt zijn.
De student is in staat om kennis, vaardigheden en attitudes uit te breiden, te actualiseren, te verbreden en te verbinden met actuele, onderwijsgebonden maatschappelijke thema’s.
De afgestudeerde creëert een artistieke leeromgeving die in alle didactische componenten aansluit bij de beginsituatie van een leergroep en individuele lerenden en proactief is ten aanzien van de diversiteit in de leergroep.
De student kan feedback zodanig verwoorden dat het voor de ontvanger makkelijker is om er eigen leerpunten uit te destilleren.
De student kan op basis van analyse en vergelijking conclusies trekken en een visie, mening en standpunt argumenteren en verwoorden.
De afgestudeerde creërt een positief leer- en leefklimaat en ondersteunt door doelgerichte activiteiten en formele en informele interacties de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing van lerenden.
De student kan op een constructieve manier positieve feedback geven aan zijn medestudent.
De student draagt actief bij tot een positief leef- en leerklimaat binnen de opleiding.
De student kan (verbaal en digitaal) op een constructieve manier overleggen, samenwerken en communiceren met medestudenten en docenten.
De student kan feedback zodanig verwoorden dat het voor de ontvanger makkelijker is om er eigen leerpunten uit te destilleren.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan de organisatie van onderwijs- en leeractiviteiten efficiënt op korte en lange termijn plannen, met het oog op het evidence informed creëren van een gestructureerde, creatieve, veilige en stimulerende artistieke leeromgeving.
De student toont zelfredzaamheid en gaat zelfstandig te werk.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan constructief samenwerken met externe partners met het oog op het verrijken van het onderwijs- en vormingsaanbod en het faciliteren van de interactie tussen kunstenveld, onderwijs en arbeidsmarkt.
De student kan de eigen mening/visie verduidelijken aan collega’s uit het onderwijslandschap en op basis van dit gesprek die mening/visie onderbouwen of eventueel aanpassen.
De student kan (verbaal en digitaal) op een constructieve manier overleggen, samenwerken en communiceren met medestudenten en docenten.
De student kan medestudenten begeleiden en feedback geven vanuit de eigen ervaring en inzichten.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten is in staat om, zelfstandig, kritisch en reflectief het beschikbare (inter)nationaal onderzoek op academisch niveau in het domein van het leraarschap in het algemeen en de eigen discipline in het bijzonder te kunnen ontsluiten en inzichten toe te passen.
De student laat zien dat de verworven kennis, inzicht en vaardigheden geïntegreerd en eigen gemaakt zijn.
De student kan kritisch observeren.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten ontwikkelt een eigen visie op basis van de mogelijkheden en grenzen van verschillende theoretische paradigma’s in onderwijskundig, (vak)didactisch en vakinhoudelijk onderzoek.
De student kan vanuit het eigen vormingsaanbod kritisch reflecteren op het leraarschap.
De student kan een vormende visie op het onderwijs toelichten aan de hand van praktijkervaringen.
De student kan de eigen mening/visie verduidelijken aan collega’s uit het onderwijslandschap en op basis van dit gesprek die mening/visie onderbouwen of eventueel aanpassen.
De student is op de hoogte van de hedendaagse onderwijs- en kunstactualiteit en neemt die kennis mee in het denkproces.
De student kan op basis van analyse en vergelijking conclusies trekken en een visie, mening en standpunt argumenteren en verwoorden.
De student toont een open houding en kan feedback ontvangen.
De student kan medestudenten begeleiden en feedback geven vanuit de eigen ervaring en inzichten.
De student kan kritisch observeren.
De student kan een eigen mening, standpunt en visie ontwikkelen en verwoorden op het leraarschap en de eigen rol in het kunstonderwijs en/of kunsteducatieve sector.
De student is in staat om kennis, vaardigheden en attitudes uit te breiden, te actualiseren, te verbreden en te verbinden met actuele, onderwijsgebonden maatschappelijke thema’s.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan op basis van een actieve en onderzoekende houding voor beroepsvernieuwing creatief bijdragen aan beleid en ontwikkeling van een school, culturele instelling en kunsteducatieve organisatie.
De student kan de gevolgen van beleidsmatige beslissingen en de daarbij horende gevolgen in de praktijk inschatten, beschrijven en bespreken.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan door onderzoekend leren, kritische zelfevaluatie en -reflectie het eigen functioneren richting geven, bijsturen en vernieuwen.
De student kan schriftelijk en mondeling kritisch reflecteren over het eigen en andermans handelen.
De student kan flexibel inspelen op de praktijksituaties en op basis van kennis, reflectie en inzicht eventuele moeilijkheden oplossen.
De student kan een lessituatie analyseren en reflecteren over het eigen pedagogisch en didactisch handelen en het handelen in de toekomst eventueel aanpassen.
De student kan reflecteren over de eigen onderwijspraktijk en toont hierbij leergierigheid en een kritische ingesteldheid.
De student kan reflecteren over het eigen handelen en kan benoemen wat de eigen kwaliteiten en werkpunten zijn en hoe daarmee om te gaan in de toekomst.
De student kan een positieve, reflectieve en proactieve houding vooropstellen met het zelfstandig functioneren binnen het werkveld als vooropgesteld doel.
De student kan in dialoog treden met medestudenten, casussen bespreken en zoeken naar oplossingen en kan reflecteren over het eigen pedagogisch en didactisch handelen
De student reflecteert over de eigen positie als leraar beeldende kunsten.
De student kan vanuit het eigen vormingsaanbod kritisch reflecteren op het leraarschap.
De student kan kritisch denken vanuit verschillende rollen en niveaus (klasniveau, schoolniveau en maatschappelijk niveau) en kan die denkpistes verwoorden.
De student kan kritisch reflecteren over het eigen (didactisch) handelen.
De student toont een open houding en kan feedback ontvangen.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan constructief samenwerken met collega’s en daarin initiatief nemen, deelnemen en leiding geven aan disciplinair en interdisciplinair teamoverleg.
De student kan in dialoog treden met medestudenten, casussen bespreken en zoeken naar oplossingen en kan reflecteren over het eigen pedagogisch en didactisch handelen
De student beschikt over een passende beroepsattitude en kan overleggen en samenwerken met collega’s uit het werkveld.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten is in staat om over onderwijskundige thema’s, het lerarenberoep, en zelf ontwikkelde strategieën voor de onderwijspraktijk te communiceren met collega’s en andere stakeholders in het onderwijs en kunstenveld en als professional deel te nemen aan het maatschappelijk debat.
De student kan werken aan een interpretatiekader en kritisch omgaan met informatie over onderwijsthema’s en ontwikkelingen.
De student kan die gevolgen in de praktijk kritisch beoordelen en zijn visie geven.
De student kan een bijdrage leveren aan het maatschappelijke debat over begrippen als inclusie, multiperspectiviteit, duurzaamheid en domeinoverschrijdend werken.

Leerinhoud

Het coachingtraject bestaat uit groepsreflectiegesprekken vertrekkende vanuit een opgelegd thema en/of probleemstelling uit de eigen lespraktijk. Tijdens deze gesprekken staat reflectie, uitwisseling van ervaring en kennis, verdieping en peer-to-peer coachen van medestudenten centraal.

De student-leraar gaat eveneens observeren op de huidige werkplek van een medestudent-leraar. Tijdens het lesbezoek wordt verwacht dat de student-leraar met een kritische blik observeert naar het handelen van de leerlingen/studenten, de medestudent-leraar en verbanden legt tussen de geziene leerstof en het geobserveerde.
Vanuit de eigen ervaring, inzichten en kennis wordt er op een constructieve manier mondelinge en schriftelijke feedback gegeven.

Tijdens de reflectiegesprekken en het observatiemoment wordt er actief gewerkt aan; kritisch reflecteren over het eigen handelen en over de eigen (onderwijs) visie, kritisch reflecteren over de maatschappelijke rol van leraar, kritisch reflecteren over de onderwijsomgeving, het eigen handelen kunnen aanpassen, op een constructieve en kritische manier kijken naar jezelf als beeldend leraar en het eigen denken en handelen in vraag stellen en dat van je omgeving klas/atelier/school, praten over maatschappelijke (onderwijs)thema’s die invloed hebben op de les- en onderwijs- en kunstpraktijk, tijd maken voor uitwisseling en leren van elkaar.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio60,00
AcademiejaarReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken40,00