Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Stage C + WPL Mode37580/2866/2223/1/71
Studiegids

Stage C + WPL Mode

37580/2866/2223/1/71
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Mode
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2022 (1ste semester) of 15.03.2023 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 360,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Stage A + WPL Mode OF geslaagd voor Stage A + WPL Mode) EN (simultaan te volgen met Stage B + WPL Mode OF geslaagd voor Stage B + WPL Mode).

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
Werkt doelgericht en oplossingsgericht samen in een (school)team, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Interactie: de klas managen
Neemt op een authentieke en gestructureerde manier de leiding over de doelgroep, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Interactie: diversiteit hanteren
Speelt constructief in op de verschillen in rollen en belangen van de verschillende actoren in het onderwijsveld, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zet diversiteit op een positieve en constructieve manier in in het onderwijsleerproces, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Interactie: inspirerend coachen
Zet leerlingen aan tot creatief en probleemoplossend denken en handelen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Interactie: taal ontwikkelen
Stimuleert de talige ontwikkeling van leerlingen met gerichte vragen en impulsen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Handelt taalsensitief in de klas en het bredere schoolgebeuren, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
Creeërt kansen om (alle) leerlingen en medestudenten actief te laten deelnemen aan onderwijsactiviteiten of projectwerkingen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
Integreert en linkt relevante maatschappelijke thema's en internationale ontwikkelingen in de lespraktijk, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zet de correcte (vak)didactiek in voor het onderwijsvak, met oog voor de verschillende elementen van hedendaagse didactische modellen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
Analyseert , bepaalt en gebruikt, de algemene en/of specifieke beginsituatie bij het lesontwerp, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: doelgericht werken
Gaat vaardig om met eindtermen, leerplannen van verschillende onderwijsverstrekkers en lesdoelen, op samenhangende wijze, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Ontwerpt effectieve lessen door leerstrategieën zoals herhaling, variatie in oefenmateriaal, afbouw in ondersteuning gericht in te zetten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
Brengt domeinspecifieke kennis, vaardigheden en attitudes concreet en helder over en wendt deze zelfstandig en geïntegreerd aan
Hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Demonstreert vakmanschap, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Selecteert en stemt de leerinhouden af op de te bereiken doelen en de beginsituatie van de groep, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Vertaalt leerinhouden op maat van alle leerlingen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Beoordeelt (les)materialen vanuit een aangereikt referentiekader, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Integreert innovatieve initiatieven in zijn/haar praktijkcontext, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
Controleert het bereiken van de vooropgestelde doelen van de gegeven les/activiteit met een vooraf uitgewerkt evaluatie-instrument, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud.
Hanteert feedback, feed-up en feed-forward om het leren van leerlingen te stimuleren, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Monitort vorderingen en prestaties om tot een concrete en objectieve beoordeling te komen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Hanteert didactische inzichten, onderwijskundige kaders en vakspecifieke strategieën ( formuleren doelen, werkvormen, didactische principes, instructies en vragen formuleren)   bij observaties van de klaspraktijk of het uitwerken van een lesvoorbereiding, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
creëert een rijke leeromgeving die ontdekkend en actief leren bevordert in functie van de diverse noden, voor dit opleidingsonderdeel, de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Benadert informatie op een kritisch-constructieve wijze, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
onderzoekt nieuwe problemen vanuit verschillende gezichtspunten
Handelt vanuit een onderzoekende houding, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
Houdt zich aan een vooropgesteld plan en zet een alternatieve aanpak enkel in, in  functie van de (leer)taak.
Maakt een planning op korte en lange termijn, voert uit en stuurt bij waar nodig, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Stelt vanuit screenings een professioneel ontwikkelingsplan op, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
onderzoekt nieuwe problemen vanuit verschillende gezichtspunten
Attitude: goesting
Toont de ambitie om zelfstandig of in groepsverband zijn kwaliteiten in te zetten, handelen/denken bij te sturen om onderwijsgerelateerde taken tot een goed einde te brengen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: moed
Creëert voor zichzelf de ruimte om te experimenteren, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: open houding
Neemt een kritische houding aan tav het eigen referentiekader, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

De student past de aangeleerde inhoudelijke en vakdidactische competenties voor het vak toe in een gesimuleerde of reële praktijksituatie.

- Observeren van en/of participeren aan lessen
- Lessen voorbereiden en geven
- Alle relevante informatie verzamelen in een stagemap


Met gerichte observatie- en doe-opdrachten verdiept de student zich in vakdidactische vraagstukken.

Studiematerialen (lijst)

Stagereglement OTVerplicht
Stagecursus (EBA-SO 1 onderwijsvak)Verplicht
Digitale leeromgeving: cursus WerkpleklerenVerplicht
  • Auteur: Stagebureau OT

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage360,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio25,00
AcademiejaarPraktijkbeoordeling in een professionele context75,00