Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Afwerking en technische uitrusting 238088/3115/2324/1/23
Studiegids

Afwerking en technische uitrusting 2

38088/3115/2324/1/23
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in het vastgoed, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Bouhadan Azeddine
Andere co-titularis(sen): Stouffs Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2024 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 84,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Het bouwproces omvat verschillende fases. De ruwbouwfase, wind- en waterdichtfase, technische uitrusting, afwerkingsfase, binnen- en buiteninrichting en als laatste de opleveringsfase. Het vak afwerking en technische uitrusting 2 bespreekt uitvoerig de afwerkingsfase van het bouwproces en de (werking van de) elektrische installatie van de woning. De rest van de technische installaties in een woning wordt behandeld in het olod Technische uitrusting 3.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Beroepsgerelateerde wet- en regelgeving interpreteren en toepassen, in het bijzonder aangaande: burgerlijk en gerechtelijk recht, bouw- en vastgoedrecht, milieurecht, ruimtelijke ordeningsrecht, fiscaal recht, en hieromtrent kwalitatief adviseren.
De student kan technische installaties in een gebouw toetsen aan de huidige reglementering
De verschillende vastgoedtypes beschrijven, evalueren, schatten.
De student kan de verschillende bouwmaterialen en hun toepassingen herkennen en beschrijven
Doelgericht advies geven en expertises verrichten
De student kan beoordelen of de technische installatie performant is
De student kan een diagnose van schade van een gebouw opstellen.
De student kan een gemotiveerd voorstel doen in verband met materiaal, bekleding en inrichting van een gebouw
De student kan verschillende herstellingsmogelijkheden voorstellen en deze beoordelen.
Technische kennis m.b.t. constructie, materiaalherkenning, bouwfysica, bouwpathologie, renovatie en onderhoud.
De student heeft basiskennis van hernieuwbare technieken
De student kan de opbouw van de besproken bouwmaterialen beschrijven
De student kan de verschillende onderdelen van de technische installaties herkennen
De student kan de voor- en nadelen van de verschillende bouwmaterialen en hun toepassingen weergeven
De student kan de voornaamst eigenschappen van de bouwmaterialen opsommen
De student kan de werking van de verschillende technische installaties in een gebouw en hun onderdelen uitleggen
De student kan een overzicht geven van de toepassingen van de materialen
Vlot, gepast en helder commercieel communiceren (o.a. rapporteren) met (potentiële) klanten en zich meertalig kunnen uitdrukken in een professionele context
De student kan het vakjargon gebruiken

Leerinhoud

* Hout + verwering van hout (opbouw, ontginning, verwerking, soorten, behandeling, onderhoud,…)

* Kurk (ontginning, eigenschappen, toepassingen,…)

* Verven en lijmen (soorten, productie, eigenschappen, soorten…)

* Raambekleding (binnen en buiten)

* Binnendeuren met bijhorende onderdelen (hang- en sluitwerk, standaardmaten…)

* Trappen (opbouw, soorten, dimensionering, veiligheid, onderdelen, …)

* Muurafwerking + niet dragende wanden (bepleistering, gipskartonplaten, gipsvezelplaten, alle
soorten tegels (hier vooral plaatsing, onderhoud en herkenning), behang, (verf zie verven),
lambrisering)

* Vloerafwerking (alle soorten tegels (verschillen met muurafwerking + plaatsing op houten
ondergrond), parket en semi-parket, laminaat, tapijt, vinyl, linoleum (balatum), rubber, alle soorten
gietvloeren, verhoogde vloeren)

* Plafondafwerking (soorten, eigenschappen, plaatsing…)

* Keukenafwerking (fronten, werkbladen, spoelbakken, kookplaten…)


* Elektriciteit:
a. Algemene begrippen
b. Elektriciteit tijdens de bouw
c. De huisaansluiting
d. De binnen installatie
e. De uitvoering
f. Elektrische installaties in bestaande gebouwen
g. Hou het veilig
h. Elektriciteit rechtstreeks van de zon
i. Domotica

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus aangeboden door titularis + cursusdocumenten op digitaal leerplatform.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

HANDBOEK:
- Bone, A.H.G.L. Bouwkunde voor makelaars deel A en B. Thiememeulenhof bv.
- WTCB, diverse publicaties.
- Tijdschrift ‘Beter bouwen en verbouwen’. Het Belgische bouwmagazine. uitgeverij CmF n.v.
- Tijdschrift ‘ik ga Bouwen en renoveren’. Roularta media group

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00Toetsmethode: casus, gesloten en open vragenBron: gesloten boekToetsmedium: digitaal via toets.ap.beToetsmoment: momentopname op examenBeoordelaar: lector(en)
Eerste examenperiodeProjectopdracht30,00Toetsmethode: casusBron: openboekToetsmedium: schriftelijk/digitaal Toetsmoment: permanent productBeoordelaar: lector(en)Deelcijfer wordt vanaf 10/20 overgedragen naar 2 de zittijd.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00Toetsmethode: casus, open en gesloten vragenBron: gesloten boekToetsmedium: digitaal via toets.ap.beToetsmoment: momentopname op examenBeoordelaar: lector(en)
Tweede examenperiodeProjectopdracht30,00Toetsmethode: casusBron: open boekToetsmedium: schriftelijk/digitaal Toetsmoment: permanent productBeoordelaar: lector(en)Dit cijfer wordt vanaf 10/20 automatisch overgedragen vanuit 1 ste zittijd.

Toetsing (tekst)

Deelcijfer van de opdracht wordt overgedragen naar de 2 de zittijd indien het deelcijfer minstens 12/20 bedraagt. De student kan hier niet aan verzaken.


De student die ooit al ingeschreven was voor dit olod en de opdracht toen heeft ingediend dient de lector hierover te informeren en de opdracht toe te passen op een ANDER gebouw. Indien dit niet gebeurt zal dit als plagiaat worden aanzien.

De student die omwille van medische redenen of overmacht de opdracht niet of laattijdig indient, kan dit inhalen onder de hierna volgende voorwaarden:

- De student uploadt binnen de 2 kalenderdagen, na de dag waarvoor hij een uitstel van afgifte wil aanvragen, via de iBaMaFlex-module ‘mijn afwezigheden’ een geldig medisch attest, zoals omschreven onder de begripsbepaling nr. 43 in art. 1.1 van het onderwijs- en examenreglement, of het nodige bewijsmateriaal voor de overmachtssituatie
- De student die voldoet aan de voorwaarden voor uitstel van afgifte, geeft de opdracht binnen de 2 dagen nadat deze wettige reden is opgehouden te bestaan af, op voorwaarde dat de dag van afgifte niet valt na de laatste lesdag van het semester waarin de opdracht initieel diende ingeleverd te worden.
- Laattijdig indienen resulteert in een nul voor dit (deel)examen.