Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Diversiteitsweek 230877/3118/2324/1/44
Studiegids

Diversiteitsweek 2

30877/3118/2324/1/44
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste psychologie
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 3-jarig programma, 2de jaar (DAG en AVOND)
    • Keuzepakket 3-jarig programma, 3de jaar (DAG en AVOND)
    • Keuzepakket 4-jarig programma (DAG en AVOND)
    • Keuzepakket DAG/AVOND uitdovend 3TP
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: De Bock Vanessa
Andere co-titularis(sen): Brouns Miek, Rimaux Sophie, Verheyen Veerle
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2024 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan dit opleidingsonderdeel dient de student de volgende opleidingsonderdelen te hebben gevolgd: Diversiteitsweek 1

OLR-Leerdoelen (lijst)

4. Psychosociale context
De student beschrijft invloed van geweld en verslaving op de beleving van zwangerschap, arbeid, bevalling, kraambed en ouderschap
De student herkent de verschillende vormen van FGM en verwijst gepast door in het juiste juridisch kader.
De student herkent indicaties van verslavingsproblematiek en wijst gepast door naar de specifieke hulp
De student verwoordt risicofactoren, symptomen en gevolgen van FGM
5. Ethiek en wetgeving
De student herkent rituele aandachtspunten met betrekking tot sterven en rouw gesitueerd binnen de Westerse cultuur
De student somt de aandachtspunten op met betrekking tot religieuze diversiteit rond sterven en rouw.
De student beschrijft binnenlandse adoptie in Vlaanderen met aandacht voor zowel het adoptieproces, als noden en valkuilen bij de begeleiding van geboorteouders
7. Samenwerking en communicatie met zorgvragers en zorgverleners
De student kan, door middel van een reflectieopdracht, zijn eigen interculturele vaardigheden in de gezondheidszorg bespreken en leerpunten formuleren binnen het theoretisch model van Papadopoulos (verdiepend)
9. Professionalisering
De student verduidelijkt zijn eigen culturele vaardigheden in de gezondheidszorg t.a.v. medestudenten binnen een intervisiesessie

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke en professionele leeromgeving nodig. De opleiding vroedkunde aan de AP hogeschool Antwerpen wil een bijdrage leveren aan de uitbouw van kwaliteitsvolle en toegankelijke verloskundige zorg op maat waarbij sociale en culturele diversiteit als een uitdaging worden gezien om mee te werken aan een niet-discriminerende samenleving. Deze week zal volledig in teken staan van omgaan met diversiteit binnen de pathologie van de verloskunde.

Gastsprekers zullen een dag vullend programma organiseren waarin verschillende aspecten van diversiteit worden belicht. De studenten gaan hiermee aan de slag en richten ook zelf op hun manier info standen, workshops of infobrochures op vanuit hun diverse invalshoek.

Studiematerialen (lijst)

LaptopVerplicht
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,50 uren
  • Duur: Semester
Vormen van groepsleren2,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen60,50 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks60,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd onder de de openboek-vorm.
Eerste examenperiodeProjectopdracht40,00Supervisie/intervisie/reflectie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks60,00Vertrekkende vanuit een aantal situatieschetsen zullen vragen gesteld worden vanuit de verschillende gedoceerde invalshoeken op de niveau's zoals aangegeven in de toetsmatrijs. Deze kennistoets zal digitaal worden bevraagd onder de de openboek-vorm.
Tweede examenperiodeProjectopdracht40,00Supervisie/intervisie/reflectie

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden staan uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Voor dit opleidingsonderdeel worden één of meerdere evaluaties (bijvoorbeeld: kennistoets/ vaardigheidstoets/projectopdracht…) georganiseerd die je kan terugvinden onder het luikje 'toetsing lijst'.

Indien je niet hebt deelgenomen aan één of meerdere van deze evaluaties, dan krijg je als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code “f” van “Fail” en slaag je niet voor dit opleidingsonderdeel. Je hebt dan onvoldoende bewezen de competenties van het opleidingsonderdeel te beheersen.

Wanneer je als student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt (score of code “fail”), maar voor één of meerdere deelexamens een cijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit cijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan je dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode. Deelexamens waarvoor je in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, mag je wel hernemen in de tweede examenperiode. De punten per deelexamen kan je telkens terugvinden bij de deelresultaten op iBamaflex.

Neem je aan geen enkel van de evaluaties deel dan zal dit opleidingsonderdeel in zijn geheel als beoordeling de code ‘NIET DEELGENOMEN’ krijgen. Deelname aan de tweede examenperiode blijft mogelijk.