Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
PR en reputatiemanagement16942/3097/2324/1/52
Studiegids

PR en reputatiemanagement

16942/3097/2324/1/52
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 2+3CC
    • Keuzepakket 2CC
    • Keuzepakket CC - 360°-/andere bach
  • Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 2
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 3-jarig programma, 2de jaar (DAG en AVOND)
    • Keuzepakket 3-jarig programma, 3de jaar (DAG en AVOND)
    • Keuzepakket 4-jarig programma (DAG en AVOND)
    • Keuzepakket DAG/AVOND uitdovend 3TP
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Hye Dirk
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Commerciële communicatie EN eerder ingeschreven voor Public Relations en voorlichting EN eerder ingeschreven voor Exploreer het communicatiewerkveld _A.

Korte omschrijving

Public Relations vertaalt zich meer dan ooit in het voeren van een strategisch reputatiebeleid. Bedrijven en organisaties die een modern PR-beleid willen voeren dienen goede contacten te onderhouden met alle stakeholders uit hun relatienetwerk. Het eerste deel van deze cursus buigt zich over de essentie van reputatiemanagement en hoe bedrijven of organisaties dit concreet kunnen invullen. Open communiceren met werknemers, de overheid, actiegroepen, potentiële werknemers, de pers, sponsors, aandeelhouders, enz. staat hierbij centraal. We kijken hoe bedrijven reputatiebevorderend communiceren en hoe ze dit best aanpakken. Ook kijken we naar de rol die communicatie-agentschappen spelen en welke communicatieverenigingen in ons land actief zijn.

In het laatste deel van deze cursus bouwen we stap voor stap aan een complete communicatiecampagne en bestuderen we de diverse bouwstenen van een campagneplan (probleem, doelstelling, doelgroep, boodschap, strategie, budget, media, effect, enz.). Diverse voorbeelden van campagnes passeren de revue.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je formuleert reputatiebevorderende acties bij het opstellen van een PR-campagneplan rond een specifieke probleemstelling.
Je analyseert en bespreekt voorlichtings-en PR-acties/uitingen die een bedrijf of organisatie gebruikt.
Je situeert en bespreekt de verschillende onderdelen van een PR-campagneplan.

Leerinhoud

Deel 1: Identiteit, imago en reputatie
Deel 2: Reputatieversterkende PR-strategieën
Deel 3: Meten van PR-inspanningen en rol van communicatie-agentschappen en -verenigingen
Deel 4: Communicatieplanning

Kennis van de actualiteit

Studiematerialen (lijst)

ActualiteitVerplicht
Presentaties powerpointVerplicht
TekstenVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Kennis, inzicht en toepassing van de geziene leerstof wordt getoetst in een schriftelijk examen met open en/of gesloten vragen. De leerstof bestaat uit hoorcolleges, powerpointcursus, lesnota's, zelfstudieteksten en voorbeelden uit de actualiteit.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Kennis, inzicht en toepassing van de geziene leerstof wordt getoetst in een schriftelijk examen met open en/of gesloten vragen. De leerstof bestaat uit hoorcolleges, powerpointcursus, nota's, zelfstudieteksten en voorbeelden uit de actualiteit.